2022-06-30, 14:17
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
19 september nästa gång väl? Inte tidigare än så och nästa gång är 2023? Tänk er en smyghöjning på 0,25%-enhet då och inget mer i år Fjuttigt.

23 november också. Men koncensus just nu ligger på ytterligare en 50-punkters i september. Sen får vi se.

Mycket handlar om hur konjuntur och inflation utvecklas från och med nu och under hösten.
Citera
2022-06-30, 14:18
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Vad tror ni den rörliga räntan kommer vara efter årsskiftet om styrräntan kommit upp till 2%?

Styrräntan lär komma en bra bit över 2%, då vi sannolikt har en inflation som överstiger 8% vid det här laget.
3-månadersräntan bestäms helt och hållet av bankerna själva, men en ren killgissning skulle vara att när styrräntan ligger på 2% ligger den rörliga mellan 3-4%.
Mycket grovgissning.
Motivet till min gissning är att bankerna vet att folk överbelånat sig och måste därför ta höjd för defaults på en fallande marknad.
Citera
2022-06-30, 14:20
Medlem
Räntan landar på 0,75% vilket är extremt lågt ändå.
Citera
2022-06-30, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Då skulle ju företagen börja sparka folk omedelbums pga sjunkande efterfrågan då folk skulle snåla in på allt utöver existensminimum. Sedan är nog företagen pigga på att anställa igen bara för att räntan sänks igen.

Hur menar du? Vilka är det som skulle snåla in? Konsumerade ingen för 15 år sedan? Räntan är historiskt låg och viljan till konsumtion handlar om sparräntan. Om sparräntan blir 0% eller 2% tror jag knappast påverkar ifall folk väljer att spara sina pengar eller konsumera dem. Det enda som händer är att pengar istället låses in i mer flukturerande tillgångar som värdepapper och har du aktier som gått ner 50% är det betydligt svårare att konsumera om du skulle vilja det jämfört med att ta ut lite sparpengar som legat på ett sparkonto till rimlig ränta.
Citera
2022-06-30, 14:23
Medlem
Det är enkelt att sitta här och säga att räntorna ska snabbt upp till 7-8% för att kyla marknaden. Det skulle det göra, men man skulle samtidigt riskera att sätta Sverige i en djup ekonomisk kris viket man är livrädd för att göra även om inflationen är prio 1.

Alla CB runt om i världen önskar och hoppas att man kan göra en sk mjuklandning. Man kyler av men skadar inte ekonomin allt för hårt på andra sidan.

Tycker dom ligger i en bra nivå med 0,75% just nu. Det som är mindre bra är att nästa möte inte är för än i slutet av september. Det är för långt bort. Borde vara i slutet av augusti så att det kan ageras snabbare. Kommer hända mycket kommande månaderna.
Citera
2022-06-30, 14:28
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Jag undrar om verkligen så många hushåll skulle gå i konkurs även vid 7% ränta? Hur många % har egentligen mångmiljonbelopp i lån? Om jag kollar på min egen bekantskapskrets så har alla min syskon under en miljon, min föräldrar under en miljon och de av mina vänner (6 stycken) som jag pratat lån med så har bara en lån över en miljon. Han har dock 5 mille i lån så han är orolig. Och själv har vi under en miljon i lån. Jag tror det är en ganska liten men kanske högljudd grupp som verkligen har hög risk för ekonomiska problem om räntan stiger till 7%.

Du har kanske rätt, i att folk kanske skulle klara det. Jag tror personligen att täckningen för bankernas utlåning när fastighetspriserna faller i takt med räntan stiger kommer vara det största problemet.
Ju mer priserna faller, desto mindre täckning för belåningen. Om defaults ökar, ökar utbudet snabbare och priserna börja falla allt snabbare.
Bankerna lär ligga still tills de inte gör det längre och då kommer det bli en run-for-the-money, där bankerna tvingas rädda vad som räddas kan.

Ett sådant scenario skulle kunna utlösa ett extremt fall på fastighetsmarknaden, samtidigt som vi gick in i en recession. Det hela skulle nog kunna sluta i en stagflation liknande den i Japan
Citera
2022-06-30, 14:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Hur menar du? Vilka är det som skulle snåla in? Konsumerade ingen för 15 år sedan? Räntan är historiskt låg och viljan till konsumtion handlar om sparräntan. Om sparräntan blir 0% eller 2% tror jag knappast påverkar ifall folk väljer att spara sina pengar eller konsumera dem. Det enda som händer är att pengar istället låses in i mer flukturerande tillgångar som värdepapper och har du aktier som gått ner 50% är det betydligt svårare att konsumera om du skulle vilja det jämfört med att ta ut lite sparpengar som legat på ett sparkonto till rimlig ränta.

För 15 år sen var ju bostadspriserna inte i närheten av vad de är idag. Mina föräldrar köpte en stor 4a för 2800 tkr i centrala Stockholm runt den tiden, lycka till med att hitta ett sånt objekt idag.

Om man höjer räntan rejält så folk måste lägga mycket mer på räntekostnaden så totalstryper man konsumtionen.
Citera
2022-06-30, 14:33
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Får inte glömma ränteavdraget som underlättar för ränteutgifter. Slopa detta avdrag och det kan bli ganska kärvt. Konstigt att man inte tog bort detta när rätan var låg..

Jag kan förvisso hålla med dig rent logiskt.
Men tror det mer handlar om bröd och skådespel åt folket från politikernas sida.
Man köper helt enkelt lite mer tid vid köttgrytorna
Citera
2022-06-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag skriver samma sak hela tiden. Skilj mellan styrränta som bestäms av RB och in resp utlåningsräntan hos banker och finansinstitut som bestäms av bankerna själva

Finns nog ingen i den här tråden som inte vet att RB bestämmer styrräntan och att banker och finansinstitut bestämmer utlåningsränta och inlåningsränta. Om du läser mina tidigare inlägg så kan du se att jag helt håller med dig i sak om mycket och vad som borde gjorts betydligt tidigare.

Vad du hänger upp dig på är att jag kommenterade att "inlåningsräntan kommer att stiga". Själv säger du att "hög utlåningsränta ger hög inlåningsränta". Vidare säger du att "utlåningsräntan inte kan vara lägre än inflationen" vilken den bevisligen är för tillfället.

Om du bemödar dig att läsa mina tidigare inlägg så ser du också att jag inte tror på att inlåningsräntan kommer att stiga i takt med utlåningsräntan beroende av att det är bankerna själva som bestämmer. Av den anledningen skrev jag att "inlåningsräntan inte har en direkt koppling till inflationen" där du uppenbarligen läste utlåningsräntan med tanke på ditt svar.

Låt oss avsluta pajkastningen därmed.
Citera
2022-06-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
För 15 år sen var ju bostadspriserna inte i närheten av vad de är idag. Mina föräldrar köpte en stor 4a för 2800 tkr i centrala Stockholm runt den tiden, lycka till med att hitta ett sånt objekt idag.

Om man höjer räntan rejält så folk måste lägga mycket mer på räntekostnaden så totalstryper man konsumtionen.

Det påverkar ju enbart de som köpt när priserna varit så höga och har man inte råd med sin konsumtion får man ju flytta till ett billigare boende. Om räntan för alltid skulle vara 1% skulle jag kunna köpa något för 40 miljoner och ha råd med min lön att både konsumera och bo men jag vet att räntan enbart är temporärt låg och det är därför bankerna gör ett stresstest av ekonomin innan de beviljar lån. Ungefär som att jag förstår att om ett abonnemang kostar 50 kr de första 3 månaderna kommer det kosta mer resterande.

Folk verkar tro att om man tjänar 30 000 kr får man låna 30 miljoner bara för räntan råkar vara under 1% just vid tillfället
Citera
2022-06-30, 14:42
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du har kanske rätt, i att folk kanske skulle klara det. Jag tror personligen att täckningen för bankernas utlåning när fastighetspriserna faller i takt med räntan stiger kommer vara det största problemet.
Ju mer priserna faller, desto mindre täckning för belåningen. Om defaults ökar, ökar utbudet snabbare och priserna börja falla allt snabbare.
Bankerna lär ligga still tills de inte gör det längre och då kommer det bli en run-for-the-money, där bankerna tvingas rädda vad som räddas kan.

Ett sådant scenario skulle kunna utlösa ett extremt fall på fastighetsmarknaden, samtidigt som vi gick in i en recession. Det hela skulle nog kunna sluta i en stagflation liknande den i Japan

Ja det är ett skrämmande scenario. Jag köpte min första lägenhet på 90-talet. Utgångspriset var 395000. Ägarna hade betalt mer några år tidigare. Men fanns en till lägenhet till salu i samma BRF och dom bjöd under varann för att få sälja. Jag betalade till slut 195000. Då låg låneräntan på drygt 7%.
Citera
2022-06-30, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Japp, nu kokas grodan långsamt. Det här kommer inte att sluta väl för många. Än så länge lever man som vanligt och livsmedelsbutikerna firar med extrapris på grillkorv. Svensson kör glatt vidare i sin fina XC40 men snart kommer verkligheten ikapp.

Jag åker ingen volvo, kör en bmw 530E MY22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in