2022-06-30, 13:49
Medlem
Racquel.Darrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Jag undrar om verkligen så många hushåll skulle gå i konkurs även vid 7% ränta? Hur många % har egentligen mångmiljonbelopp i lån? Om jag kollar på min egen bekantskapskrets så har alla min syskon under en miljon, min föräldrar under en miljon och de av mina vänner (6 stycken) som jag pratat lån med så har bara en lån över en miljon. Han har dock 5 mille i lån så han är orolig. Och själv har vi under en miljon i lån. Jag tror det är en ganska liten men kanske högljudd grupp som verkligen har hög risk för ekonomiska problem om räntan stiger till 7%.

Personligen, utan en adekvat kunskap i frågan, tror jag inte det är så många hushåll som inte kommer klara av det. Visst, folk(mig själv inkluderat) kommer säkerligen behöva snåla in på vissa saker.

Sen vad gäller storleken på lån så beror det säkert också på vart i Sverige du är... Bolånen i Dalarna är sannolikt lägre än bolånen i Stockholm med omnejd.

Situationen i Stockholm med kranskommuner har varit skrattretande dock. Renoveringsobjekt för 6 miljoner som sedan budats upp till 8 miljoner... Jag undrar just hur många som fått sina föräldrar att ta ut stora lån på sina villor, sedan de fiktiva värdet på dessa stigit kraftigt. Alla kan inte ha VD-löner.

Men som sagt, jag saknar adekvat kunskap i ämnet och spekulerar bara.
Citera
2022-06-30, 13:49
Medlem
För lite för att få någon effekt… förstår inte varför man inte bara höjer rejält och ser effekten och blir den för hög sänker man nästa gång
Citera
2022-06-30, 13:50
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Jag undrar om verkligen så många hushåll skulle gå i konkurs även vid 7% ränta? Hur många % har egentligen mångmiljonbelopp i lån? Om jag kollar på min egen bekantskapskrets så har alla min syskon under en miljon, min föräldrar under en miljon och de av mina vänner (6 stycken) som jag pratat lån med så har bara en lån över en miljon. Han har dock 5 mille i lån så han är orolig. Och själv har vi under en miljon i lån. Jag tror det är en ganska liten men kanske högljudd grupp som verkligen har hög risk för ekonomiska problem om räntan stiger till 7%.
Får inte glömma ränteavdraget som underlättar för ränteutgifter. Slopa detta avdrag och det kan bli ganska kärvt. Konstigt att man inte tog bort detta när rätan var låg..
Citera
2022-06-30, 13:56
Bannlyst
19 september nästa gång väl? Inte tidigare än så och nästa gång är 2023? Tänk er en smyghöjning på 0,25%-enhet då och inget mer i år Fjuttigt.
Citera
2022-06-30, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
För lite för att få någon effekt… förstår inte varför man inte bara höjer rejält och ser effekten och blir den för hög sänker man nästa gång
Politik. Ingves vill inte lägga skulden på nuvarande regering.
Citera
2022-06-30, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Politik. Ingves vill inte lägga skulden på nuvarande regering.

Frågan är vad folk avskyr mest, att deras fiktiva värden minskar eller att faktiska kostnader ökar

Jag har själv hus, extra lägenhet och sommarhus som jag tänkt ha kvar alla på lång sikt och jag skiter fullständigt i ifall Booli tycker värdet gått ner några hundra tusen kontra att behöva betala 20% mer för mat varje vecka in och ut…
Citera
2022-06-30, 14:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Instämmer, med tanke på att man totalt missade inflationens återkomst när det var uppenbart att det var på g upp med kraft i höstas och man borde höjt 0,25 redan då samt börjat avveckla stödköpen. 100 punkter nu och 75 vid nästa möte hade varit rimligare och sedan avsluta året med 50 eller 75 igen.
Citera
2022-06-30, 14:08
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Men brukar inte styrräntan rent praktiskt påverka till exempel bolåneräntan hos en bank?
Är det ett dumt antagande?

Jovisst, påverkar styrränta bolåneräntan. Det är just den låg styrräntan som bl.a. sett till att vi fått en bostadsbubbla och ökat konsumtionen, ofta belånad sådan, via negativa realräntor och en allt snabbare stigande inflation
Citera
2022-06-30, 14:10
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Hur lång tid tar det innan kravet på insats och/eller amortering slopas tror ni?

Skulle man slopa kravet på insats och amortering skulle konsumtionen givetvis öka mer, vilket i sin tur skulle elda på inflationen.
Visst våra styrande är idioter, men någon måtta får det väl ändå vara. Personligen tror jag inte det finns en chans att kravet på insats och amortering slopas annat än om du kan köpa fastigheten kontant.
Citera
2022-06-30, 14:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Kalkylräntan har legat på 7-8% trots låga bolåneräntor, och bankernas cost of living-beräkning är inte särskilt snål.

Nej, jag är inte särskilt bekymrad över att högkonjunkturen till slut vänt. Ja, hushållen kommer att behöva justera sin livsstil om de ekonomiska förutsättningarna ändras, men att det skulle leda till en bostadsmarknadskrasch och masshemlöshet är högst otroligt.

Trots att priserna på privatbostäder i högsta grad påverkades av finanskrisen på 90-talet så finns det inga belägg för att det ledde till en enorm hemlöshet. Hushållen håller ut.
Varför skulle en bostadsbubbla som spricker leda till hemlöshet?
Citera
2022-06-30, 14:12
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Mitt inlägg är bara slutsatser av dina tidigare påståenden. Det kanske är du som borde förkovra dig i läsförståelse.

Jag skriver samma sak hela tiden. Skilj mellan styrränta som bestäms av RB och in resp utlåningsräntan hos banker och finansinstitut som bestäms av bankerna själva
Citera
2022-06-30, 14:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Då skulle ju företagen börja sparka folk omedelbums pga sjunkande efterfrågan då folk skulle snåla in på allt utöver existensminimum. Sedan är nog företagen pigga på att anställa igen bara för att räntan sänks igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in