Citat:
Ursprungligen postat av
losfer
Jag undrar om verkligen så många hushåll skulle gå i konkurs även vid 7% ränta? Hur många % har egentligen mångmiljonbelopp i lån? Om jag kollar på min egen bekantskapskrets så har alla min syskon under en miljon, min föräldrar under en miljon och de av mina vänner (6 stycken) som jag pratat lån med så har bara en lån över en miljon. Han har dock 5 mille i lån så han är orolig. Och själv har vi under en miljon i lån. Jag tror det är en ganska liten men kanske högljudd grupp som verkligen har hög risk för ekonomiska problem om räntan stiger till 7%.
Personligen, utan en adekvat kunskap i frågan, tror jag inte det är så många hushåll som inte kommer klara av det. Visst, folk(mig själv inkluderat) kommer säkerligen behöva snåla in på vissa saker.
Sen vad gäller storleken på lån så beror det säkert också på vart i Sverige du är... Bolånen i Dalarna är sannolikt lägre än bolånen i Stockholm med omnejd.
Situationen i Stockholm med kranskommuner har varit skrattretande dock. Renoveringsobjekt för 6 miljoner som sedan budats upp till 8 miljoner... Jag undrar just hur många som fått sina föräldrar att ta ut stora lån på sina villor, sedan de fiktiva värdet på dessa stigit kraftigt. Alla kan inte ha VD-löner.
Men som sagt, jag saknar adekvat kunskap i ämnet och spekulerar bara.