2022-06-30, 12:56
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
...och jag kan bara gratulera.

Läge att säga till Vanartad: "Tack för att du inte valde Sverige".

En sida som är alldeles utmärkt för att förstå hur saker hänger ihop är https://tradingeconomics.com/

Där kan man studera ett antal olika indikatorer för en massa olika länder över tid. Man kan se sådant som hur länge det tar för en centralbankåtgärd att få effekt på inflation, arbetslöshet, BNP-tillväxt, och hur mycket som helst annat.

En annan sida är https://fred.stlouisfed.org/ och ytterligare en https://en.macromicro.me/

Man ska tänka på att historien upprepar sig. Hela tiden. Det vi nu är inne i är rätt solklart en ekonomiskt nedgång, efter 10 goda år (Covid räknas inte som nedgång, där har snarare QE gjort saken värre nu).
Citera
2022-06-30, 12:59
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Vad tror ni den rörliga räntan kommer vara efter årsskiftet om styrräntan kommit upp till 2%?

Rörliga är ca 2.2-2.25 idag vid 0.25% styrränta, som går upp till 2.7-2.75% vid 0.75% ränta. Så den borde vara nästan 4% vid 2% styrränta. Det kommer den säkert va redan i November.
Citera
2022-06-30, 12:59
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Klart enklare att leka med andras pengar. Värsta är nog alla dessa blancolån som folk har tagit utöver höjda bostadpriser och lån.

Problemet kommer uppdagas när folk inte har ett jobb att gå till längre och redan nu så ser vi att många sektorer har en negativ löneutveckling samtidigt som priserna ökar på alla fronter.

Minnet är bra, men kort. Synd att inte alla lärde sig av sina föräldrar som gick på pumpen 90-94. Mina gjorde det och jag har alltid haft det i bakhuvudet och när jag påtalar detta för folk i min omgivning som är överbelånade så heter det "kommer inte hända igen"...
Japp, nu kokas grodan långsamt. Det här kommer inte att sluta väl för många. Än så länge lever man som vanligt och livsmedelsbutikerna firar med extrapris på grillkorv. Svensson kör glatt vidare i sin fina XC40 men snart kommer verkligheten ikapp.
Citera
2022-06-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Japp, nu kokas grodan långsamt. Det här kommer inte att sluta väl för många. Än så länge lever man som vanligt och livsmedelsbutikerna firar med extrapris på grillkorv. Svensson kör glatt vidare i sin fina XC40 men snart kommer verkligheten ikapp.

Tyvärr så är det medelklassen som i vanlig ordning får betala för kalaset, även de som har skött sig. Men vi blir ju ständigt rövknullade av staten så vi är vana!
Citera
2022-06-30, 13:05
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Vad tror ni den rörliga räntan kommer vara efter årsskiftet om styrräntan kommit upp till 2%?

Jag läste nån ekonom som spådde ytterligare två 0.5% höjningar från RB i år och då skulle styrräntan hamna på 1,75% vid årets slut. I det scenariot spådde hon att bankernas listräntor skulle hamna på 4,1%. Sen kan man ju förhandla till sig viss rabatt på listräntan men det är nog ändå många som kan få det rejält tufft redan i vinter.
Citera
2022-06-30, 13:08
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Hur lång tid tar det innan kravet på insats och/eller amortering slopas tror ni?

Beror på regering med.
I höst/vintern. Tror inte kravet på insats slopas. Det vore jävligt dumt.
Men amorteringen kan nog dumpas.
Citera
2022-06-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Rörliga är ca 2.2-2.25 idag vid 0.25% styrränta, som går upp till 2.7-2.75% vid 0.75% ränta. Så den borde vara nästan 4% vid 2% styrränta. Det kommer den säkert va redan i November.

Tack snälla👍🏼

Följdfråga, hur kommer sparräntan att bete sig? Tror det bästa du kan få nu är typ 2% på ett bundet 5års sparränte konto
Citera
2022-06-30, 13:27
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Tack snälla👍🏼

Följdfråga, hur kommer sparräntan att bete sig? Tror det bästa du kan få nu är typ 2% på ett bundet 5års sparränte konto

Sparräntan kommer antagligen successivt stiga ungefär lika mycket i procentenheter. Men bankerna släpar efter med detta så mycket de kan (de är snabba höja låneräntan dock), eftersom de lever på marginalen däremellan.

Men med tiden stabiliserar det sig.
Citera
2022-06-30, 13:28
Medlem
Each1Teach1s avatar
Citat:
Tack snälla👍🏼

Svårare att svara på, inlåningsräntorna beror mkt på bankens finansieringsbehov. Kan tänka mig att vissa aktörer som har större behov av finansiering erbjuder högre räntor eftersom deras alternativ är annan marknadsfinansiering som blir dyrare och dyrare i takt med höjd styrränta. Andra aktörer kommer erbjuda noll %.
Citera
2022-06-30, 13:39
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag håller förisso med dig men jag hade inte uttryckt mig på det sättet.
Visst RB borde ha följt FEDs höjning med 75 punkter vid varje möte och likt FED meddelat att de hade för avsikt att höja med 75 punkter vid varje möte.
Det ger hushållen tid att agera.

I likhet med dig så måste vi mycket snabbt få en positiv realränta. Jag tror dock inte på att höja extremt snabbt då det ofelbart skulle leda till många hushåll skulle gå i konkurs och Sverige ofelbart skulle gå in i en lågkonjunktur/recession och i värsta fall stagflation.
När man höjer styrräntan, så faller inflation (oftast), vilket sannolikt gör att man inte behöver höja styrräntan till över 7,6% utan det kanske räcker med 5% då inflationen faller (folk handlar mindre) samtidigt

Jag undrar om verkligen så många hushåll skulle gå i konkurs även vid 7% ränta? Hur många % har egentligen mångmiljonbelopp i lån? Om jag kollar på min egen bekantskapskrets så har alla min syskon under en miljon, min föräldrar under en miljon och de av mina vänner (6 stycken) som jag pratat lån med så har bara en lån över en miljon. Han har dock 5 mille i lån så han är orolig. Och själv har vi under en miljon i lån. Jag tror det är en ganska liten men kanske högljudd grupp som verkligen har hög risk för ekonomiska problem om räntan stiger till 7%.
Citera
2022-06-30, 13:41
Bannlyst
FED höjde med 0.50 därefter 0.75. RB höjer med 0.50. Man vill inte ta i för mycket för då avslöjas verksamheten.
Citera
2022-06-30, 13:47
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Visst, så länge folk har jobb! Vi har redan en hög arbetslöshet. Läs på vad som hände 90-94...

EDIT: Du är inte alls bekymrad över att många sektorer redan idag har en negativ löneutveckling samtidigt som priserna höjs på alla fronter?

Det du säger stämmer kanske, men i verkligheten så har folk andra lån som man har tagit plus krediter osv.

Behövs inte mycket för att korthuset ska falla. Kanske inte gäller för dig men för en väldigt stor andel familjer så är det tyvärr verkligheten.

Kalkylräntan har legat på 7-8% trots låga bolåneräntor, och bankernas cost of living-beräkning är inte särskilt snål.

Nej, jag är inte särskilt bekymrad över att högkonjunkturen till slut vänt. Ja, hushållen kommer att behöva justera sin livsstil om de ekonomiska förutsättningarna ändras, men att det skulle leda till en bostadsmarknadskrasch och masshemlöshet är högst otroligt.

Trots att priserna på privatbostäder i högsta grad påverkades av finanskrisen på 90-talet så finns det inga belägg för att det ledde till en enorm hemlöshet. Hushållen håller ut.
Senast redigerad av OldFashioned 2022-06-30 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in