Citat:
Ursprungligen postat av
losfer
Jag undrar om verkligen så många hushåll skulle gå i konkurs även vid 7% ränta? Hur många % har egentligen mångmiljonbelopp i lån? Om jag kollar på min egen bekantskapskrets så har alla min syskon under en miljon, min föräldrar under en miljon och de av mina vänner (6 stycken) som jag pratat lån med så har bara en lån över en miljon. Han har dock 5 mille i lån så han är orolig. Och själv har vi under en miljon i lån. Jag tror det är en ganska liten men kanske högljudd grupp som verkligen har hög risk för ekonomiska problem om räntan stiger till 7%.
Du har kanske rätt, i att folk kanske skulle klara det. Jag tror personligen att täckningen för bankernas utlåning när fastighetspriserna faller i takt med räntan stiger kommer vara det största problemet.
Ju mer priserna faller, desto mindre täckning för belåningen. Om defaults ökar, ökar utbudet snabbare och priserna börja falla allt snabbare.
Bankerna lär ligga still tills de inte gör det längre och då kommer det bli en run-for-the-money, där bankerna tvingas rädda vad som räddas kan.
Ett sådant scenario skulle kunna utlösa ett extremt fall på fastighetsmarknaden, samtidigt som vi gick in i en recession. Det hela skulle nog kunna sluta i en stagflation liknande den i Japan