2022-06-30, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av general28
Jag o sambon hade väntat länge med att vara redo för att köpa ett hus (vill inte outa mig om varför vi väntade) och det dök upp ett jättefint som vi verkligen ville ha. Inget jättedyrt, lägenheter som våran såldes löpande för ungefär 1 miljon mer än vad vi kommer få nu.

Senast två-tre veckor innan vår första visning såldes en för cirka 1 miljon mer än vi måste släppa våran för. Vi trodde helt enkelt inte det skulle vara så svårt att sälja... även om vi skulle sälja den dåligt hade vi haft marginal. Men nu töms hela spargrisen istället.

Jag hoppas att alla där ute i vår sits hittar en lösning och har sparat undan pengar så ni kan klara er. Det har varit en riktigt vidrig period psykologiskt.
Dessutom köpte ni villan på toppen som nu tappat lika mycket som lägenheten. Hur hög belåningsgrad har ni i förhållande till köpeskillingen?
2022-06-30, 14:20
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Stockholms län, vill inte outa mig mer än så.
har priset dippat 1 miljon på några månader så lär det vara (överprissatta) innerstadslägenheter? känslan jag har om attraktiva lägenheter i gbg är att de tappat 4-500k på 1-2 månader!
2022-06-30, 14:21
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Dessutom köpte ni villan på toppen som nu tappat lika mycket som lägenheten. Hur hög belåningsgrad har ni i förhållande till köpeskillingen?
måste du gnugga in det i ansiktet på honom?
2022-06-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger

Du är verkligen patetisk. Du är så avundsjuk på att människor har mer än vad du har. Fokusera på ditt så ska du se att det blir bra.

Jag älskar min bostad och köpte den för att bo där, långt borta ifrån förorten där du bor. Aldrig att jag skulle utsätta min familj för dina levnadsförhållanden

Vi visste i april att riksbanken skulle höja till 0,75 idag. Vi vet också idag att reporäntan kommer att ligga på 1,25% efter januari. Det är liksom inga överraskningar, bara du som lyckas bli överraskad, trots att du spenderar hela din vakna tid på detta.

"vi visste"

"Handelsbankens bolåneinstitut Stadshypotek var snabb med att höja sina bolåneräntor efter Riksbankens dubbelhöjning av styrräntan på torsdagen.

Redan två och en halv timme efter beskedet kom höjningen, där tremånadersräntan höjdes med 0,5 procentenheter till 3,19 procent.

Även de bundna räntorna höjdes något, men där är höjningarna mellan 0,05 och 0,2 procentenheter."

Redan inprisat va?
Din jävla idiot.
2022-06-30, 14:24
Medlem
Citat:
Jag o sambon hade väntat länge med att vara redo för att köpa ett hus (vill inte outa mig om varför vi väntade) och det dök upp ett jättefint som vi verkligen ville ha. Inget jättedyrt, lägenheter som våran såldes löpande för ungefär 1 miljon mer än vad vi kommer få nu.

Senast två-tre veckor innan vår första visning såldes en för cirka 1 miljon mer än vi måste släppa våran för. Vi trodde helt enkelt inte det skulle vara så svårt att sälja... även om vi skulle sälja den dåligt hade vi haft marginal. Men nu töms hela spargrisen istället.

Jag hoppas att alla där ute i vår sits hittar en lösning och har sparat undan pengar så ni kan klara er. Det har varit en riktigt vidrig period psykologiskt.

Lätt att vara efterklok såklart. Kan ni inte behålla båda och hyra ut lägenheten istället?
2022-06-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Lätt att vara efterklok såklart. Kan ni inte behålla båda och hyra ut lägenheten istället?

Tack för tipset och uppskattar att du försöker hjälpa, vi har såklart tänkt på det och ska stämma av det sista med banken för att se om det är något vi får göra.

Det skulle vara väldigt bra om vi fick det, men tror inte det godkänns långsiktigt.
2022-06-30, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
har priset dippat 1 miljon på några månader så lär det vara (överprissatta) innerstadslägenheter? känslan jag har om attraktiva lägenheter i gbg är att de tappat 4-500k på 1-2 månader!

Ärligt talat så är det svårt att säga hur mycket priset har dippat, det kan vara så att vi säljer för billigt. Vi har bara inte marginalen eller är villiga att ta risken att sitta med kuken i hand sen och begå kontraktsbrott.

Det sker bara så få bostadsaffärer just nu, så ingen vet riktigt vart nivåerna ligger.
2022-06-30, 14:36
Medlem
kajolas avatar
Fy vilket mörker, har en granne som är i samma situation nu.
Vi sålde vår lägenhet för dryg vecka sedan, fick inte heller de vi önskade men vår fördel är att det vi köpt är betydligt billigare än det vi säljer pga att vi drar ut på landet. Så det löser sig för oss men de flesta köper ju först och köper dyrare. Inte kul :-)

Citat:

2022-06-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Dom långa räntorna skrev jag. Är du korkad?

Du har svarat på samma inlägg 5 gånger nu. Andas lite lilla förortsblatte.

Sluta grina med personpåhoppen nu.

Återigen var du helt fel ute med ditt antagande och bankerna kör över ditt resonemang.

De kommande dagarna kommer övriga banker med sina höjningar och din mögliga villa i skogen kommer återigen gå ner 10%.
2022-06-30, 14:43
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Tack för tipset och uppskattar att du försöker hjälpa, vi har såklart tänkt på det och ska stämma av det sista med banken för att se om det är något vi får göra.

Det skulle vara väldigt bra om vi fick det, men tror inte det godkänns långsiktigt.
Sålde 2020 och flyttade in hos sambon, då övervägde jag att ta ett överbryggningslån och hyra ut under tiden vi letade nytt, minns att jag frågade banken hur länge jag kunde ha två lån, fick inget glasklart svar men typ 6 månader haspla dom ur sig till slut. för min del hade det varit en fin affär att hyra ut i andrahand, men så blev det inte!
2022-06-30, 14:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Samma människor här inne som inte oroar sig och tror att befolkningen är beredda är samma idioter som satt i tråden varenda dag 2021 och skrek att folk skulle köpa, sa att priserna kommer inte gå ner, att det är omöjligt att RB höjer räntan, hånade de som satt i HR, och tryckte ner alla som inte köpte. Det är losers. Låt de förlora sina pengar, vi kan spendera de bättre.
Jag har varit med länge i den här tråden och har inget som helst minne av att någon skrikit köp.

Det är mer din nivå att skrika stolliga slagord. Du blandar nog ihop med dig själv.

Det är mer på den nivån att vi är några som inte riktigt ser bubblan som det yras om. Och andra som är hysteriska över en inbillad bubbla.
Och en del av dessa hysteriskt vill själva köpa bostad där priserna är som högst. Dvs dom behöver bara titta på sig själva så skulle dom förstå varför priserna är där de är. Och varför det inte är en bubbla.
2022-06-30, 14:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det finns idioter som mig som köpte innan dem sålde och nu måste sälja till ett vrakpris för att inte begå kontraktsbrott.
Som köpare kan du kliva ur avtalet.
Det du måste göra är ersätta säljaren för dennes faktiska kostnader. Dvs kostnader som dom måste visa att dom åkte på. Det kan eventuellt vara en bättre ide.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in