2022-06-30, 12:58
Medlem
sebno1s avatar
Man förundras även över hur folk tror att alla är beredda på dessa höjningar som kommer nu, när valda människor i BR-föreningar i hela landet inte höjt sina avgifter helt enligt ekonomisk plan man kan läsa i nyproduktion och i föreningar med sämre ekonomi. Dessa planer gäller även vid ränteläget som var då det byggdes alltså i princip minusränta.

Visar sig att många sitter i skiten enligt artiklar idag:
Experter varnar: Bostadsrättsägarna straffas dubbelt av den stigande räntan
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/experter-varnar-bostadsrattsagarna-straffas-dubbelt-av-den-stigande-rantan

Citat:
De har gått igenom drygt 400 bostadsrättsföreningars ekonomi under fem år och många inte höjt avgifterna alls.

– Har man haft en normal ekonomisk plan och höjt avgifterna med två-tre procent per år så behöver det inte påverka avgiften så mycket. Men i vår statistik ser vi att det varit väldigt låga höjningar, säger Jonas Gustavsson till SVT Nyheter.

Vidare går att läsa:

Citat:
– Om man ser till hela kollektivet så er jag framför mig en avgiftshöjning med 15 procent.

Så när Riksbanken har aviserat att räntan kommer höjas sedan 2012 som vi "bubbelpratare" sagt kommer få bubblan att spricka så visar det sig att föreningar struntat totalt i detta.
Än värre är det med villaägare eller radhusägare med fristående tomt som belånat upp husen på lyxrenoveringar och köpa nya bilen.

Fortsätter detta så kommer det bli nattsvart, jag hoppas det inte blir en jäkla sättning på marknaden. Då talar vi främst om Stockholm och Göteborg plus ett par orter till, resten av Sverige kan sova rätt så lugnt.

Det jag vill komma fram till är att medlemmar i hela föreningar blundat för det Riksbanken tagit upp i tio års tid, och vissa här inne tror att befolkningen är redo för dessa höjningar? Uppenbarligen inte då priserna sjunker.
Senast redigerad av sebno1 2022-06-30 kl. 13:01.
2022-06-30, 13:01
Medlem
XavierPierrous avatar
De som på allvar tror att de kommer att göra vrakfynd på bostadsmarknaden nu är ju väldigt naiva, minst sagt!

Om jag hade lagt upp en bostad till försäljning nu och fått skambud som förolämpar min (bevisat) höga intelligens, inte fan hade jag haft kvar den på marknaden.

Då hade jag istället dragit tillbaka den och kört på extra amorteringar för att få ner kostnaderna.

De allra flesta kommer inte att sälja till vilket pris som helst!
2022-06-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Man förundras även över hur folk tror att alla är beredda på dessa höjningar som kommer nu, när valda människor i BR-föreningar i hela landet inte höjt sina avgifter helt enligt ekonomisk plan man kan läsa i nyproduktion och i föreningar med sämre ekonomi. Dessa planer gäller även vid ränteläget som var då det byggdes alltså i princip minusränta.

Visar sig att många sitter i skiten enligt artiklar idag:
Experter varnar: Bostadsrättsägarna straffas dubbelt av den stigande räntan
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/experter-varnar-bostadsrattsagarna-straffas-dubbelt-av-den-stigande-rantan

Vidare går att läsa:

Så när Riksbanken har aviserat att räntan kommer höjas sedan 2012 som vi "bubbelpratare" sagt kommer få bubblan att spricka så visar det sig att föreningar struntat totalt i detta.
Än värre är det med villaägare eller radhusägare med fristående tomt som belånat upp husen på lyxrenoveringar och köpa nya bilen.

Fortsätter detta så kommer det bli nattsvart, jag hoppas det inte blir en jäkla sättning på marknaden. Då talar vi främst om Stockholm och Göteborg plus ett par orter till, resten av Sverige kan sova rätt så lugnt.

Det jag vill komma fram till är att medlemmar i hela föreningar blundat för det Riksbanken tagit upp i tio års tid, och vissa här inne tror att befolkningen är redo för dessa höjningar? Uppenbarligen inte då priserna sjunker.

Samma människor här inne som inte oroar sig och tror att befolkningen är beredda är samma idioter som satt i tråden varenda dag 2021 och skrek att folk skulle köpa, sa att priserna kommer inte gå ner, att det är omöjligt att RB höjer räntan, hånade de som satt i HR, och tryckte ner alla som inte köpte. Det är losers. Låt de förlora sina pengar, vi kan spendera de bättre.
2022-06-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
De som på allvar tror att de kommer att göra vrakfynd på bostadsmarknaden nu är ju väldigt naiva, minst sagt!

Om jag hade lagt upp en bostad till försäljning nu och fått skambud som förolämpar min (bevisat) höga intelligens, inte fan hade jag haft kvar den på marknaden.

Då hade jag istället dragit tillbaka den och kört på extra amorteringar för att få ner kostnaderna.

3 månader har gått och folk säljer redan för 15-20% rabatter

Samma idiotmentalitet hade ni i 2021 också, "folk kommer inte sälja", jo de kommer sälja.
Inte alla, men alla behöver inte sälja för att priserna ska gå ner.
2022-06-30, 13:08
Medlem
Citat:

Vad menar du med "kört på med extra amorteringar"?
Du menar att de som ev får en ökad räntekostnader på ett par tusen i månaden samtidigt ska lägga 4000 extra per månad på att amortera för att om 10 år ha fått ner lånet på 5 miljoner till 4,5 miljoner?
2022-06-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Fortsätter detta så kommer det bli nattsvart,
Skulle väl dock säga att Sverige höll sig relativt fint på 90-talet, gentemot dagens omgivning. Plebs blev fattiga, men plebs ska bli fattiga när de leker dumma lekar. När plebs blir (i för stor utsträckning) rika relativt den normalfuntade befolkningen istället - som senaste 10 åren - är det ett tecken på att ekonomin är ur balans.
2022-06-30, 13:19
Medlem
Citat:

Du har antagligen rätt, men de som sitter lite illa till är de som köpt nyligen, eller tecknat sig för nyproduktion. De måste i många fall sälja vilket kommer skapa tillfällen för köparen. Det i sig kommer dra ner priset på objekt runtomkring, sen har du ett ras.

Jag tror dock inte sista ordet är sagt och det finns en hel del tecken på att den galna inflation vi haft framförallt senaste året kommer att bromsa in. Vi ska upp på en mer normal räntenivå, det är tydligt, men det kommer nog inte skena iväg så som en del verkar hoppas. Tror tvärtom att så fort det stabiliserar sig så är nischbankerna igång och pressar ner räntan igen. Denna gång från 4 till 3 % istället för från 2 till 1 %.
2022-06-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Om man bodde i hyresrätt och köpte länsförsäkringar fastighetsfond mars 2009 för kontantinsatsen på 500 000 kr hade man fått 23-24 ggr avkastning på kapitalet och haft över 10 miljoner nu.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/350/lansforsakringar-fastighetsfond-a

Betydligt mer vinst än att köpa en 2a i Närförort i Stockholm, som man får betala reavinstskatt 22% också samtidigt som andra lgh blivit lika dyrare.

Säg det inte till någon bara.
2022-06-30, 13:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Säg det inte till någon bara.

Hade man köpt fonden 1997 istället hade man haft 200 ggr pengarna.

Alla som köpt villa 1997 är riktiga bittra losers, fått en vinst på bara 6-7 ggr pengarna istället för bo i hyresrätt och fått 200 ggr pengarna.
2022-06-30, 13:34
Medlem
Citat:
Hade man köpt fonden 1997 istället hade man haft 200 ggr pengarna.

Alla som köpt villa 1997 är riktiga bittra losers, fått en vinst på bara 6-7 ggr pengarna istället för bo i hyresrätt och fått 200 ggr pengarna.

Problemet är att hade man köpt fonden istället för bostaden så hade man varit beläst och vetat vad man hållit på med, dvs inte köpt en bostad och RÅKAT göra en oförtjänt vinst.
Många svenssons är inte belästa.

När du påpekar det belyser du deras misstag och inkompetens, och är det något svenskar aldrig vill göra så är det att medge att de gjort ett misstag vilket är varför både flanders och liksom-fb bytt argumentation i tråden nu som att de visste om att fallet skulle ske och att de sitter förberedda med pengar Man kan ju undra varför de inte sålde om de visste så mycket, hellre går de minus 30%, i flanders fall cirka 2,5 mkr #värtdet.

Det som är ännu mer intressantare är att dollarn GICK UPP mot kronan 1% trots räntebeskedet.
Marknaden har verkligen inte förtroende för varken svensk ekonomi eller kronan.

Jag tror att många i tråden, som många svenskar, har jävligt bittra liv och bostadskarriären var en utgång från det, man kan leva med att det är skit runtomkring och att de är lågavlönade, så länge bostaden producerar värde.
Nu faller hela deras verklighet i kras vilket är varför deras enda argumentation i tråden är att trycka ner de som bor i HR eller att säga att priserna inte kommer falla så mycket, det ena är en emotionell reaktion det andra totalt skitsnack, eftersom ingen vet hur långt vi faller, men ett fall på nästan 20% på 3 månader är riktigt anmärkningsvärt, och att de inte medger det visar bara att de inte är förankrade i verkligheten.
Senast redigerad av kajusi 2022-06-30 kl. 13:43.
2022-06-30, 13:35
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Om man bodde i hyresrätt och köpte länsförsäkringar fastighetsfond mars 2009 för kontantinsatsen på 500 000 kr hade man fått 23-24 ggr avkastning på kapitalet och haft över 10 miljoner nu.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/350/lansforsakringar-fastighetsfond-a

Betydligt mer vinst än att köpa en 2a i Närförort i Stockholm, som man får betala reavinstskatt 22% också samtidigt som andra lgh blivit lika dyrare.
Varför sa du inte det 2009? alltid lätt att i efterhand bedöma vad som är rätt och fel!
2022-06-30, 13:35
Avslutad
Citat:

Vad kommer du göra om du har ett nytt jobb i söderort men bor i Norrort? Pendla 4 timmar om dagen ett par år? Om du och frugan skiljer er och inte kan stå en sekund till med varandra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in