• 8
  • 9
2022-05-27, 00:38
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Det fanns ett vassdrag som jag tror hette "Innivassen special". Kan det ha varit det?

Ingen aning, hittar inget när jag söker på namnet.
Ganska simpel sked egentligen, räflad nertill, 3-krok man trycker in under *spreten*

Helt otrolig när det kom till gädda dock.
Citera
2022-05-30, 16:39
Medlem
Kingen som spinnaren kallas må vara det bästa jag någonsin haft. Tillverkades utan för villmina om jag minns rätt. Sen dog gubben å dem blev svaga i skedlänken. Men en King i valfri färg kunde få dem trögaste öringarna å hugga. Huvvah vilket drag
Citera
2022-05-30, 18:51
Moderator
RostigHinks avatar
Mepps, Droppen, Reflex, Mörrumspinnaren. Lillöring, Atom, Toby och den rödvita Hilo är mina favoriter.

Hade även Kolibri som märkligt nog funkade riktigt bra. https://img.tradera.net/images/303/4...7585aec863.jpg
Citera
2022-05-30, 19:57
Medlem
Köpte även Flying Lure (Flying lurad) på den tiden när man hade varit vaken för länge och det enda som fanns på tv på natten var tv shop. Har kvar denna låda med allt innehåll och det var nog mitt sämsta köp.
Myran wipp, speciellt gul/vit var en annan favorit.
Ngn som har testat Lotto spinnare?
Citera
2022-05-30, 20:05
Medlem
Paddan1000s avatar
Guldigt Atomdrag är det bästa i min sjö. Tyvärr förlorade jag mitt för många år sedan. Jag köpte några piratkopior på Aliexpress, men de fungerar inte alls lika bra som original. Fiskarna märker skillnaden.
Citera
2022-05-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Guldigt Atomdrag är det bästa i min sjö. Tyvärr förlorade jag mitt för många år sedan. Jag köpte några piratkopior på Aliexpress, men de fungerar inte alls lika bra som original. Fiskarna märker skillnaden.

Om det är mässingsfärgade Atom du menar, så brukar man kunna hitta sådana på Tradera. Om det är koppar du menar så tillverkas dom fortfarande. Alla Atomkopior jag sett har haft alldeles för tjockt gods i skeden, så det blir ingen bra gång i dem. Dessutom blir dom för tunga och kan inte fiskas lika långsamt som ett riktigt Atom. Dom sjunker även som en gråsten om man försöker göra vevstopp med dom.
Citera
2022-06-05, 12:18
Medlem
Calleschwartzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Rödvit Hi-Lo

Farfar hade någon grön-gul ledad rappalawobbler med en sked som var stukad/böjd i typ 90°.

Myran wipp spinnare.

Var det en sån här?

http://www.bilddump.se/bilder/202206...b418:4a72.jpeg
Citera
2022-06-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calleschwartz
Var det en sån här?

http://www.bilddump.se/bilder/202206...b418:4a72.jpeg

Inte riktigt. Vill minnas att skeden var stukad 90° och färgkombinationen var lite annan. Klargrön/klargul
Citera
2022-06-06, 18:43
Medlem
Många år sedan hade jag ett Aglia 5, röd reflex som aldrig svek,försöker få tag i dessa nu men just 5 verkar vara svår.

https://ratterbaits.com/products/mep...42222466760921
Citera
2022-06-13, 12:11
Medlem
Jag var sex- sju år gammal och satt bak i bilen och fingrade på mitt nya fiskedrag. En liten grön tvestjärtad jigg med gult huvud som jag fått välja själv i den lilla lokala fiskebutiken. I bakluckan låg mitt och pappas fiskespö och när vi körde genom skogen längs den slingrande grusvägen i den falnande sommarsolen vände sig pappa om och förkunnade med självsäker röst att ikväll kommer det nappa. Framme vid sjön gick min mor och syster för att klappa korna i hagen medans jag och pappa började fiska från bryggan. Pappa svingade en stor vobler medans jag började med lite klassiskt flötmete och snart hade jag fångat några små abborrar. Med lite självförtroende kände jag mig säker nog för att plocka fram spinnspöt och haka på min nya jigg. Efter ett par kast mot en vassrugg fick jag plötslig syn på något under bryggan. Utan tanke på att jag hade ett drag i vattnet la jag ifrån mig spöt på bryggan för att studera vad som visade sig vara en kräfta på botten. Efter att ha studerat kräftan i någon minut kom jag ihåg mitt fiske och började veva in linan när det plötslig tog stopp. Bedrövat tittade jag på pappa och sa att jag fått bottennapp. Pappa sträckte sig mot mitt spö för att hjälp till men stannade med handen i luften. Men du, det dra ju sa han och log. Och visst drog det. Jag vevade febrilt och rullen skrek. Snart blev fisken synlig och pappa håvade. Jag hade fångat min livs första gädda och lyckan visste inga gränser. Nästa 20 år och otaliga större fiskar senare så är det här fortfarande mitt finaste fiskeminne. Och en grön tvestjärtad jigg med gult huvud kommer alltid finnas med i fiskelådan för dom där magiska sommarkvällarna.
Citera
2022-06-30, 13:02
Medlem
Peter77s avatar
Har knappt köpt nya drag sedan man började med flätlina för en 12-15 år sedan så man har väl mest gamla klassiker

Men de jag fått övervägande mest fisk på har varit:

- Atom i silver, 12gr är den jag mest fiskat med. Fått mycket gäddor. Någon borre med.

- Lillöringen i svart/guld. Fan vad mycket öring jag tog på den. Ända tills jag en gång satte det i min egen panna och fick åka till akuten och skära ut det. Köpte aldrig något nytt, blev lite bränd där.

- Reflex. Främst med silvrig sked. Mycket gädda. En del abborre på de mindre.

- Myran Wipp. 7gr i orange/svart m kopparsked. Abborrarna sprutar fan upp om de är på hugget. Samt Myran Wipp i gul/vit. Fick min hittills största gädda på 6kg på den. Tagit mycket gäddor i övrigt på den också.

Wobbler har jag massvis men fiskar nästan aldrig med dem då jag inte haft någon lycka med dem. Använder väl de fel.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback