Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-20, 22:25
  #13
Avstängd
Reflex
Citera
2022-05-20, 22:26
  #14
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
No1: Mörtblänke, man fick all slags fisk med ett mörtblänke, tror det var för bra för att få säljas och togs ut sortimenten pga att inte alla fisk skulle bli uppfiskad.

Black Bee-spinnarna, grymma spinnare i grunt vatten.

Killer och Ho-Lo-wobblers, kul men jag fick aldrig så mycket fisk på dom.

Mörtblänk! Nu pratar vi riktig klassiker. Själv hade jag aldrig denna i min låda. Men kamraten fiskade flitigt och effektivt med sitt mörtblänk ända tills dess sjön slukade det en regnig sommarkväll.

Faktum är att kamraten blev så nedlåten av att ha förlorat sitt mörtblänk att jag tror det blev nådastöten för hans fiskekarriär.
Citera
2022-05-20, 22:32
  #15
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topgun855
Zalt wobblern har gett mig härliga minnen. Även Hilo wobblern gett bra med fisk.

Men skeddraget man köpte ur en försäljningsbuss för 6 kr st gav mig mest fisk.
Röd/silver gäddepinnarna var tokiga i det. Kopia på Utö.

Swim wizz fladenkopia röd/vit gav mig PB i början på 2000 talet.

Tyvärr är ju gummibeten trenden nu o har
hårdbeten har hamnat i skyggan.


.

Zalt var ju en mytomspunnen klassiker i hela kompiskretsen. Dock tror jag aldrig någon av oss fick fisk på zaltwobblern. Förmodligen förstod vi inte hur vi skulle använda den riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Fick ni fisk?

Minns bara en jävla massa bottennapp... på alla möjliga o omöjliga drag.

En och annan fisk blev det ju. Men mest växlade även jag mellan bottennapp och trädkronor.
Citera
2022-05-20, 22:33
  #16
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Det mest klassiska måste väl ändå vara ATOM??
Blev förvånad att det inte nämndes först av alla, kanske är jag först t.o.m?
Det räfflade skeddraget som gäddorna älskade att hugga på
Fanns ju i flera olika färger, men det helt i silver var väl det vanligaste, som jag också föredrog.
Det var ju lite tyngd i atom-dragen till skillnad från exempelvis Toby vilket gjorde att man kom långt när man kastade. Ibland fick man större abborrar också på Atom.
Citera
2022-05-20, 22:41
  #17
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Spinnare är en klassiker. Drar nästan alltid en regnbåge på Reflex i olika färger, brukar funka bäst med Reflex White. Likaså Black Bee på sensommaren för harren, har alltid några sådana i lådan. Minns sommaren 1999 uppe i Kloten (Gäddtjärn), drog nästan upp min första regnbåge på just Reflex White. Kändes först som ett bottennapp men kände senare att det var en fisk när den drog. Fick den precis intill kanten när den släppte. Ett roligt minne, kan säga att fiskeintresset steg efter den händelsen . Någon månad eller två senare drog en kusin upp en 5 kg båge i närområdet, så på den tiden släppte dem i stora fiskar där.
__________________
Senast redigerad av MachineHeadXXX 2022-05-20 kl. 22:48.
Citera
2022-05-20, 22:54
  #18
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Många av dragen som nämns finns kvar, tur nog då de är bra.

Själv minns jag och håller fortfarande varmt om Abu Atom. Har mer eller mindre alltid fungerat grymt. Samma sak gäller Abu Reflex. Båda har dessutom fördelen att de finns i massor av storlekar och färgkombinationer. Skulle kunna skaffa en egen låda med enbart kombinationer av dessa drag.
Citera
2022-05-20, 22:56
  #19
Medlem
solhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Flying lure. Fan vad man ville ha en sån när det matades på tvshop dagligen. Verkade så enkelt att få napp, men det var egentligen bara skit.

Jaaa! Helvete vad jag tjatade på mina stackars föräldrar. Fick det till slut och det blev totalflopp, Stockholms skärgård. Dock hade vi bekanta på västkusten som sa att det fungerade lika bra som tv-shop beskrev det.
Citera
2022-05-20, 23:02
  #20
Medlem
Rödvit Hi-Lo

Farfar hade någon grön-gul ledad rappalawobbler med en sked som var stukad/böjd i typ 90°.

Myran wipp spinnare.
Citera
2022-05-20, 23:03
  #21
Medlem
Meps spinnare, silver med svarta linjer och röda prickar. Herrejävlar vad med abborrar man har plockat upp ur sjön med den.
Mörrumspinnaren var gädddräparen, överlägsen alla wobblers på den tiden, dock alltid med en wire påkopplad annars blev det ofta obra.
Citera
2022-05-20, 23:12
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solhatt
Jaaa! Helvete vad jag tjatade på mina stackars föräldrar. Fick det till slut och det blev totalflopp, Stockholms skärgård. Dock hade vi bekanta på västkusten som sa att det fungerade lika bra som tv-shop beskrev det.

Flying lure. Vilken nostalgi alltså nu när ni nämner dem i tråden. Var min våta dröm också som fisketokig grabb. De såg ju så förbannat bra ut där i reklamen. Fick personligen aldrig testa dem. Surt att de floppade för dig

OT, men någon som kommer ihåg fiskeprogrammet(på discovery?) där huvudpersonen (en gråhårig gubbe) alltid pussade på alla fiskar och i princip i varje avsnitt var orolig för att han inte skulle få upp fisken eftersom han varje gång hade valt att ta med sitt UL-spö med tunn lina på? Kommer ni ihåg vad han heter?
Citera
2022-05-20, 23:16
  #23
Medlem
Det finns otroligt många bra klassiker. Som rapala orginal floating och magnum. Hi-lo var ju egentligen ett amerikanskt påfund från heddon. Många norrlandsfiskare bevittnar om abu salar. finns otroligt många klassiker, sedan finns det även ett par grupper på facebook som diskuterar gamla beten.
Citera
2022-05-20, 23:24
  #24
Medlem
DenimDemons avatar
Wippspinnare gul/vit samt orange/svart har jag dragit mången abborre och gädda på. Blue Foxspinnare silver med röda prickar på skeden. Reflex. Mörrumspinnaren.

Atom, Utö , Toby. Hade alltid beslutsångest vid köp ifall jag skulle ha silver, koppar eller färg!
Har en wobbler som hängt med sedan hedenhös i grön/rött/gult som är mer eller mindre sönderbiten av alla gäddor. Tror det är en rapala. (Edit: super shad) Vågar inte använda den längre ,men den ligger i lådan ,bara för att.
__________________
Senast redigerad av DenimDemon 2022-05-20 kl. 23:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback