2022-05-22, 11:51
Medlem
ceyifam2s avatar
Fredrar mask, sill, rk eller mussla, men, ABU Egon:

https://img.tradera.net/images/137/4...d6cb2a0317.jpg

Metade som liten, men fick kastsp nr jag var 6 r, Abumatic 220 nnting kanske med grnt sp. Drog upp en gdda p 3 kg med spinnare av oknt ABU-slag *skryt, skryt* ngra dagar efter fdelsedagen, efter det fick jag typ inte en fisk p spinnare, mycket mrkligt. S spinnare r egentligen inte mina favoriter.

S ska man vlja ett drag mste det nog vara det frsta jag kommer ihg att jag kpte sjlv (br ha varit max 7-8 r). ABU Egon pilk, som jag drog upp otaliga torskar med genom ren. Frsvann i ett inbrott i sjboden fr ngra f r sedan, jag hade det allts jttelnge. rligt talat var det dock lngesen jag anvnde just det draget, rostigt och dant p senare r. Bor inte heller numera dr det gr att anvnda pilk. Skulle inte sga att det varit mitt bsta drag genom ren, men det stack ut bland alla andra "vanliga" blanka pilkar och drag. Har alltid tyckt frenetiskt illa om gummidrag, metall mlat som fisk, etc
Citera
2022-05-22, 12:02
Nn skrev om lyswobbler. Kommer ihg att tv shop hade ngra fantastiska drag som jag bestllde p 80-90talet nn gng. Trodde det bara var sk-t men det fanns en innovativ variant som faktiskt funkade. Den fungerade som s att nr du stoppade att veva gick draget/wobblern rtt snabbt bakt mot ev efterfljande fisk. Fick hugg p det sttet. Alla fiskare vet ju att fisk fljer efter ibland utan att hugga. Provade den inte s mycket men funktionen fanns dr och funkade ibland.
Citera
2022-05-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackPete
Haha! Varfr skar du av linan?

Jag fick inte stopp p skiten, och linan brjade nrma sig 150 metersgrnsen, efter det var jag rdd att antingen bli av med spt eller ka vattnet (det var jvligt kallt). Mjlksyra i armen hjlpte inte min optimism heller
Citera
2022-05-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrZoom
Lter som mal ju. Finns/fanns mal dr? Vet att det r och var ovanligt med mal, men inte ens en 20 kg:s gdda klarar vl av det du beskrev, eller vad sger ni som r mer erfarna n jag?

Finns inget dokumenterat om att mal finns hr, men jag har ocks tnkt p det. Kanske p ngot konstigt vis var det en mal som p ngot stt levt gmd p botten i flera flera r i denna djupa sj, utan att ngon vetat om det? Dr jag bottenmetade droppar det drastiskt frn en meter till 10m meter djupt bara efter ngon meter ut

Kan inte komma p ngon logisk frklaring. Jag tror inte det var en 30 kgs gdda, havsfiskarna vger ju mer och har mer kraft, iaf de jag fiskat och detta var inte ens i nrheten
Citera
2022-05-22, 13:13
Medlem
SwizzerNts avatar
Jag kommer ihg en grym gul jigg som jag hade. Denna och vobblern var mina bsta drag. Alla spinnare sitter i botten p ngon insj

Trolling med en l i nven, det r fiske p bsta nivn. I bsta fall fr man inget s man slipper rensa.
Citera
2022-05-22, 14:49
Medlem
Drozds avatar
Alla ABU:s fantastiska klassiker - Toby, Atom, Reflex, Ut, Droppen, Hi-Lo osv. Favoriten r nog Mrrumspinnaren, en suvern spinnare som inte tvinnar linan och som bonus ven spinner vidare vid vevstopp (tack vare blyhuvudet).

Cisco Kid och Swim Whizz var de frsta "coola" amerikanska wobblers jag kpte, har ftt mnga gddor p dem.
Citera
2022-05-22, 16:07
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Ett riktigt hav r rent och salt. Inte brckt vatten som i dyplen stersjn. Fisken smakar bttre ocks. Sl dig du fr pannan. Du r bara avundsjuk.

Vad ska jag som har tillgng till en gammal slktgrd i nordnorge vara avundsjuk p? Uppskattar dessutom olika sorters fiske. Att du begrnsat dig till den svenska vstkusten r din olycka och inte min. Blir lite ljligt att snacka om att man fiskar i riktiga hav, precis som att det inte rknas att fiska havsring/gdda/gs/abborre osv i Stockholms skrgrd eller i ngon insj eller lv nn annanstans i vrlden.

Sen hur fisken smakar r sekundrt fr
mig d jag frmst fiskar fr njets skull och slpper tillbaks det mesta jag fr p kroken. Skulle aldrig f fr mig att ta upp en gdda fr att ta men det r oavsett en jkligt rolig sportfisk.
Citera
2022-05-22, 16:13
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Nils Master r bsta gswobblern.

Sger inte emot men vi fr inte glmma bomber-vobblarna om vi snackar gs.
Citera
2022-05-23, 08:42
Medlem
Kommer ihg 1 favorit men minns inte vad den heter.
Tror det var Abu , en fisk imitation, vit,gr och svart ca 4cm lng med en spinnarsked framtill. Frn sent 80 tal, tidigt 90 tal.
Lillring har nmnts vilken var en annan favorit.
Toby r ocks ett drag som har gjort lyckan.
Dremot har jag anvnt rd/vit HiLo mycket, bde ledad och rak. Den ser s inbjudande ut att man sjlv skulle hugga p den men ingen framgng med denna klassiker.
Citera
2022-05-23, 09:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakfront
Kommer ihg 1 favorit men minns inte vad den heter.
Tror det var Abu , en fisk imitation, vit,gr och svart ca 4cm lng med en spinnarsked framtill. Frn sent 80 tal, tidigt 90 tal.
Lillring har nmnts vilken var en annan favorit.
Toby r ocks ett drag som har gjort lyckan.
Dremot har jag anvnt rd/vit HiLo mycket, bde ledad och rak. Den ser s inbjudande ut att man sjlv skulle hugga p den men ingen framgng med denna klassiker.
Extremt bra abborrdrag. Jag kommer ihg den som Mepps Minor, jag tror det var en frsvenskning av minnow.

Den fanns med rent kopparfrgad spinnare
https://www.fiske.se/product-images/...oppar-1-0.webp
Senast redigerad av wwr 2022-05-23 kl. 09:33.
Citera
2022-05-23, 12:18
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Jag hade ett vassdrag, en rflad silversked.
Men den r borta nu.

Fanns det en gdda i nrheten s reagerade den p en gng nr jag kastade, dom hgg fan jmt.

Aghhh, har inte hittat ngon liknande sedan dess (kollar alltid).
Det fanns ett vassdrag som jag tror hette "Innivassen special". Kan det ha varit det?
Citera
2022-05-25, 14:42
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Det fanns ett vassdrag som jag tror hette "Innivassen special". Kan det ha varit det?

Jag hade ett fint vassdrag som barn. Tror inte det var innivassen. Men det var nog liknande. Tyvrr lnade jag ut det till min vn som bokstavligen kastade in dragen i ttaste vassen. Det draget sg jag aldrig igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in