Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-22, 11:51
  #85
Medlem
ceyifam2s avatar
Föredrar mask, sill, räk eller mussla, men, ABU Egon:

https://img.tradera.net/images/137/4...d6cb2a0317.jpg

Metade som liten, men fick kastspö när jag var 6 år, Abumatic 220 nånting kanske med grönt spö. Drog upp en gädda på 3 kg med spinnare av okänt ABU-slag *skryt, skryt* några dagar efter födelsedagen, efter det fick jag typ inte en fisk på spinnare, mycket märkligt. Så spinnare är egentligen inte mina favoriter.

Så ska man välja ett drag måste det nog vara det första jag kommer ihåg att jag köpte själv (bör ha varit max 7-8 år). ABU Egon pilk, som jag drog upp otaliga torskar med genom åren. Försvann i ett inbrott i sjöboden för några få år sedan, jag hade det alltså jättelänge. Ärligt talat var det dock längesen jag använde just det draget, rostigt och dant på senare år. Bor inte heller numera där det går att använda pilk. Skulle inte säga att det varit mitt bästa drag genom åren, men det stack ut bland alla andra "vanliga" blanka pilkar och drag. Har alltid tyckt frenetiskt illa om gummidrag, metall målat som fisk, etc
Citera
2022-05-22, 12:02
  #86
Medlem
lone stars avatar
Nån skrev om lyswobbler. Kommer ihåg att tv shop hade några ”fantastiska” drag som jag beställde på 80-90talet nån gång. Trodde det bara var sk-t men det fanns en innovativ variant som faktiskt funkade. Den fungerade som så att när du stoppade att veva gick draget/wobblern rätt snabbt bakåt mot ev efterföljande fisk. Fick hugg på det sättet. Alla fiskare vet ju att fisk följer efter ibland utan att hugga. Provade den inte så mycket men funktionen fanns där och funkade ibland.
Citera
2022-05-22, 12:32
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackPete
Haha! Varför skar du av linan?

Jag fick inte stopp på skiten, och linan började närma sig 150 metersgränsen, efter det var jag rädd att antingen bli av med spöt eller åka vattnet (det var jävligt kallt). Mjölksyra i armen hjälpte inte min optimism heller
Citera
2022-05-22, 12:36
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrZoom
Låter som mal ju. Finns/fanns mal där? Vet att det är och var ovanligt med mal, men inte ens en 20 kg:s gädda klarar väl av det du beskrev, eller vad säger ni som är mer erfarna än jag?

Finns inget dokumenterat om att mal finns här, men jag har också tänkt på det. Kanske på något konstigt vis var det en mal som på något sätt levt gömd på botten i flera flera år i denna djupa sjö, utan att någon vetat om det? Där jag bottenmetade droppar det drastiskt från en meter till 10m meter djupt bara efter någon meter ut

Kan inte komma på någon logisk förklaring. Jag tror inte det var en 30 kgs gädda, havsfiskarna väger ju mer och har mer kraft, iaf de jag fiskat och detta var inte ens i närheten
Citera
2022-05-22, 13:13
  #89
Medlem
SwizzerNöts avatar
Jag kommer ihåg en grym gul jigg som jag hade. Denna och vobblern var mina bästa drag. Alla spinnare sitter i botten på någon insjö

Trolling med en öl i näven, det är fiske på bästa nivån. I bästa fall får man inget så man slipper rensa.
Citera
2022-05-22, 14:49
  #90
Medlem
Drozds avatar
Alla ABU:s fantastiska klassiker - Toby, Atom, Reflex, Utö, Droppen, Hi-Lo osv. Favoriten är nog Mörrumspinnaren, en suverän spinnare som inte tvinnar linan och som bonus även spinner vidare vid vevstopp (tack vare blyhuvudet).

Cisco Kid och Swim Whizz var de första "coola" amerikanska wobblers jag köpte, har fått många gäddor på dem.
Citera
2022-05-22, 16:07
  #91
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Ett riktigt hav är rent och salt. Inte bräckt vatten som i dypölen Östersjön. Fisken smakar bättre också. Slå dig du för pannan. Du är bara avundsjuk.

Vad ska jag som har tillgång till en gammal släktgård i nordnorge vara avundsjuk på? Uppskattar dessutom olika sorters fiske. Att du begränsat dig till den svenska västkusten är din olycka och inte min. Blir lite löjligt att snacka om att man fiskar i ”riktiga” hav, precis som att det inte räknas att fiska havsöring/gädda/gös/abborre osv i Stockholms skärgård eller i någon insjö eller älv nån annanstans i världen.

Sen hur fisken smakar är sekundärt för
mig då jag främst fiskar för nöjets skull och släpper tillbaks det mesta jag får på kroken. Skulle aldrig få för mig att ta upp en gädda för att äta men det är oavsett en jäkligt rolig sportfisk.
Citera
2022-05-22, 16:13
  #92
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Nils Master är bästa göswobblern.

Säger inte emot men vi får inte glömma bomber-vobblarna om vi snackar gös.
Citera
2022-05-23, 08:42
  #93
Medlem
Kommer ihåg 1 favorit men minns inte vad den heter.
Tror det var Abu , en fisk imitation, vit,grå och svart ca 4cm lång med en spinnarsked framtill. Från sent 80 tal, tidigt 90 tal.
Lillöring har nämnts vilken var en annan favorit.
Toby är också ett drag som har gjort lyckan.
Däremot har jag använt röd/vit HiLo mycket, både ledad och rak. Den ser så inbjudande ut att man själv skulle hugga på den men ingen framgång med denna klassiker.
Citera
2022-05-23, 09:29
  #94
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakfront
Kommer ihåg 1 favorit men minns inte vad den heter.
Tror det var Abu , en fisk imitation, vit,grå och svart ca 4cm lång med en spinnarsked framtill. Från sent 80 tal, tidigt 90 tal.
Lillöring har nämnts vilken var en annan favorit.
Toby är också ett drag som har gjort lyckan.
Däremot har jag använt röd/vit HiLo mycket, både ledad och rak. Den ser så inbjudande ut att man själv skulle hugga på den men ingen framgång med denna klassiker.
Extremt bra abborrdrag. Jag kommer ihåg den som Mepps Minor, jag tror det var en försvenskning av minnow.

Den fanns med rent kopparfärgad spinnare
https://www.fiske.se/product-images/...oppar-1-0.webp
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-23 kl. 09:33.
Citera
2022-05-23, 12:18
  #95
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Jag hade ett vassdrag, en räflad silversked.
Men den är borta nu.

Fanns det en gädda i närheten så reagerade den på en gång när jag kastade, dom högg fan jämt.


Aghhh, har inte hittat någon liknande sedan dess (kollar alltid).
Det fanns ett vassdrag som jag tror hette "Innivassen special". Kan det ha varit det?
Citera
2022-05-25, 14:42
  #96
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Det fanns ett vassdrag som jag tror hette "Innivassen special". Kan det ha varit det?

Jag hade ett fint vassdrag som barn. Tror inte det var ”innivassen”. Men det var nog liknande. Tyvärr lånade jag ut det till min vän som bokstavligen kastade in dragen i tätaste vassen. Det draget såg jag aldrig igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback