2022-06-30, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
De kommer höja.
För i annat fall får vi hyperinflation vilket är ännu värre.
Eller påstår du att en räntehöjning är värre än att en person inte kan ta sig till jobbet för att bensin är för dyrt? Dumjävel.

Lär dig ekonomi innan du öppnar käften nästa gång.

Hört talas om recession? Sett hur inköpscheferna på väldigt många företag tycker det ser ut för tillfället? Sett hur lagren ser ut hos väldigt många?

Vi är redan inne i recession. Så fort datan bekräftar detta kommer du se centralbanker som släpper pedalen. Frågan är vem som ska lära sig ekonomi. Riksbanken har två uppdrag vad jag vet exempelvis.

1. Prisstabilitet
2. Hög varaktig sysselsättning

Du har för hög tilltro till att de kommer offra nr två till förmån av 1. Vi saknar beslutsföra personer i högre position. Allt handlar om egna agendor, inte länders bästa främst.
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-06-30 kl. 12:38.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
jaja, det är till din fördel att du förlorar 30% av värdet på din bostad för att sedan belåna om dig till en 5x högre ränta Inte undra på att du är en loser.

1 eller 6% ränta spelar knappt någon roll när lånen är obefintliga
Medlem
Citat:
Sedan när får man inte gör det?
Det är fortfarande en registrerad prisnivå...

Snarare ni som lever i förnekelse som vill förbjuda en att hänvisa så långt tillbaka

Ska vi börja manipulera prisgrafer nu för att ni ska må lite bättre? hahaha
Den 11 November 2013 såldes enligt husmask 4 lägenheter med ett snittpris på 231937 kr/kvm. Jag tycker vi utgår från den och konstaterar att marknaden har gått ner över 50% de senaste 9 åren.
2022-06-30, 12:27
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Längre svenska statsobligationer faller djupt på dagens räntebesked. Bådar för billigare bostadsobligationer och därmed bolån framöver!
2022-06-30, 12:30
Medlem
slemhogs avatar
Då går rörliga boräntan till 2.7% nu!

Hade hoppats på 0.75% höjning men den kommer nog i sep istället. 0.75% ränta vid 8% inflation är ju sjukt.
Kostnaden ökade idag 33 900 kr/år för Svennebanan i Stockholms villan för 8 miljoner med 85% belåning.
Vid nyår är rörliga räntan på 4%!
Om svenne vill ha kvar någon vinst vid försäljning så..

SÄLJ NU!

Ser Flanders och Einzelgaenger blivit rejält sluggade hela FM och går upp i affekt, värsta mobboffrena haha
Senast redigerad av slemhog 2022-06-30 kl. 12:37.
2022-06-30, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Längre svenska statsobligationer faller djupt på dagens räntebesked. Bådar för billigare bostadsobligationer och därmed bolån framöver!

Tror tyvärr inte de flesta här förstår vad du säger. Räntorna ska ju upp till 5% och priserna ned 50-60% enligt deras uträkning.
2022-06-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det låter som att du rationaliserar, de som drabbas är överbelånade fastighetsbolag och privatpersoner som kommit in sent alternativt ökat sin belåning under resans gång. Majoriteten i Sverige eller världen i stort drabbas inte av annat än sjunkande förmögenheter.

I Sverige är det möjligtvis överbelånade fastighetsbolag och de privatpersoner som kommit in sent, vilket är ett fåtal.

Globalt har du alla stater och företag som är extremt skuldsatta. Kommer börja knaka rätt rejält i finansiella systemet inom kort. Man kommer inte kunna höja som aviserat utan att utlösa en finanskris.
2022-06-30, 12:37
Medlem
Citat:
och hur kommer du fram till det exakt?

Om jag bodde i HR samma period och investerade bostadsinsats och amorteringar i aktiemarknaden istället, medan ni förnekare höll och höll och höll eftersom allt skulle gå upp i all evighet.
Så ligger jag nog jävligt mycket före er.

Men det är mycket avundsjuka här, du är ju svensk trots allt och ingen annan ska få ha det bättre än dig.

Marknaden krossar losers som du.

I nästan alla scenarion har ju boende kostnaden varit avesvärt mycket lägre i en BRF jämfört en HR.
Du har dessutom varit med om en rejäl prisuppgång om du inte köpt väldigt nyligen eller budat bort dig.

Du får gärna ta fram en uträkning som visar att du tjänat på att bo i HR om du köpte för säg 5 år sedan.

Sen är det ju som vanligt i denna tråd, alla som ifrågasätter något "är bara bitter bolånetorsk eller hyrestork".
Jag tycker bara dina argument och dina slutsatser är kassa helt oavsett om jag äger eller inte äger mitt boende.
2022-06-30, 12:45
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad fan babblar du om? Skrev så sent för någon dag sen att de nu kommet höja 0.5%. INGEN i hela Sverige kommer bli överraskad. Bankernas långa räntor är redan justerade för detta.

Det är bara i din begränsade värld detta kommer som en överraskning trots att du sitter och babblar om bostadsmarknaden dygnet runt. Du framstår som en rätt bitter och tragisk person

Tror majoriteten blir överraskad faktiskt. En liten minoritet som håller koll på räntor och nationalekonomi skulle jag starkt vilja påstå.

Pratar man med yngre verkar en majoritet av dom inte ens förstå vad ränta är på det, men blir kanske så när mammsen och pappsen fått skjuta in kapital i barnens lägenheter.
2022-06-30, 12:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
I nästan alla scenarion har ju boende kostnaden varit avesvärt mycket lägre i en BRF jämfört en HR.
Du har dessutom varit med om en rejäl prisuppgång om du inte köpt väldigt nyligen eller budat bort dig.

Du får gärna ta fram en uträkning som visar att du tjänat på att bo i HR om du köpte för säg 5 år sedan.

Sen är det ju som vanligt i denna tråd, alla som ifrågasätter något "är bara bitter bolånetorsk eller hyrestork".
Jag tycker bara dina argument och dina slutsatser är kassa helt oavsett om jag äger eller inte äger mitt boende.

Om man bodde i hyresrätt och köpte länsförsäkringar fastighetsfond mars 2009 för kontantinsatsen på 500 000 kr hade man fått 23-24 ggr avkastning på kapitalet och haft över 10 miljoner nu.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/350/lansforsakringar-fastighetsfond-a

Betydligt mer vinst än att köpa en 2a i Närförort i Stockholm, som man får betala reavinstskatt 22% också samtidigt som andra lgh blivit lika dyrare.
2022-06-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Utbudet är rekordhögt.
Svårt att läsa? Jag skrev "blir mindre" du kommenterar "är rekordhögt" ser du någon märkbar skillnad i texten och betydelsen av orden?
2022-06-30, 12:52
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Tror majoriteten blir överraskad faktiskt. En liten minoritet som håller koll på räntor och nationalekonomi skulle jag starkt vilja påstå.

Pratar man med yngre verkar en majoritet av dom inte ens förstå vad ränta är på det, men blir kanske så när mammsen och pappsen fått skjuta in kapital i barnens lägenheter.

Sant, det är en minoritet av folk mellan 20-30 som har koll på eller vet riktigt vad styrränta är, oftast bara det segment av populationen som är riktiga nördar eller håller på med aktier i den åldern.
Det hade inte ens jag när jag ägde bostadsrätt vid 20 års åldern, med egensparad kontantinsats och lån.
Kan tänka mig de odugliga curlade 90-talisterna, som många får bostadsrätter av sin medelklass farsa, har ännu mindre koll.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-30 kl. 12:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in