2022-06-30, 11:18
Medlem
Alltså det känns som att somliga har svårt att skilja på äpplen och päron. Att priserna på bostäder gått ner är ingen hemlighet. Men från detta faktum skrika om krasch blir märkligt. Den absolut största majoriteten kommer att ha råd att bo kvar. Så länge man inte tvingas sälja har ingen förlust uppkommit. Det jag tror kommer att hända är att folk helt enkelt bor kvar där dom bor. Det kommer inte längre vara viktigt att byta upp sig hela tiden, eller att helrenovera vartannat år. Alla banker har räknat på betydligt högre ränta än den vi har idag. Visst kommer folk att handla mindre och köra mindre bil, någonstans måste pengarna tas ifrån. Så länge vi klarar oss från massarbetslöshet kommer det funka. Den yrkesgrupp som kommer att få det riktigt tufft tror jag är mäklarna eftersom folk kommer helt enkelt att ha kvar bostaden. Detta i sin tur kan slå väldigt hårt mot alla som ska in på marknaden. Utbudet blir mycket mindre.
Jo jag har bostadslån men i relation till min inkomst är det väldigt lågt lån, har 200% i lånegrad i förhållande till min inkomst, inget jag är stolt över men absolut inte överbelånad
2022-06-30, 11:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vem fan hänvisar till mäklarstatistik vars index laggar 1-2 månader?

Utgå från https://husmask.se/home istället som tidigare länkat i tråden.

Eller är du också i förnekelse nu, du som påstod att priserna aldrig kunde falla.
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är inte aktuella priser. Du gör bort dig så fort du skriver någonting här. Jag skapade en tråd om detta för snart 2 månader sedan så jag förutspådde detta ras.
Mäklarstatistik tar med data för 3 månader. På så vis får man bättre kvalitet på datat.

Annars är det stor risk att man bara tittar på brus. Det är inte speciellt seriöst.
2022-06-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Tyvärr är detta återkommande problem i denna tråd. Folk jämför extrema peakar i husmask och försöker dra slutsatser.

"Titta på dessa 2 försäljnignar av skräpobjekt 2022 jämfört med priset på våningar på strandvägen 2014 priserna har krashat!"

Alla håller ju med att priserna har gått ner från toppen men att sitta och påstå att det gåt ner 20% är ju bara oseriöst.

Priserna i Sthlms innerstad är nästan ned cirka 15 %. Från 120k till 104k.

Det är extremt mycket på några månader.
2022-06-30, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Utbudet blir mycket mindre.

Utbudet är rekordhögt.
2022-06-30, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det gör jag också. Jag har dessutom gedigen akademisk utbildning i statistik vilket du och merparten här uppenbarligen inte har.

En akademisk utbildning och helt överkörd av den riktiga marknaden.
Hur känns det?

Skuldsatt hos CSN 500K, bostad som förlorat 20% i värde och räntor som nu höjs
2022-06-30, 11:26
Medlem
Citat:
Hur känns det?

Jag har miljoner på banken du har miljoner i skulder.
2022-06-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mäklarstatistik tar med data för 3 månader. På så vis får man bättre kvalitet på datat.

Annars är det stor risk att man bara tittar på brus. Det är inte speciellt seriöst.

Förutom att deras index laggar.

Så 3 månader är intressantare än 12 år? ok.
2022-06-30, 12:01
Medlem
Citat:
Hur känns det?

Absoluta majoriteten som har köpt boende senaste 10 åren ligger fortfarande otroligt mycket plus om de skulle sälja idag. Så kanske läge att vara lite ödmjuk.

Sen att försöka håna någon för at de har CSN lån, i vilket sammahang fungerar det?
Bland folk som hånar alla som inte fötts rika?
Bland folk som ser det som en bedrift att inte utbilda sig?
2022-06-30, 12:04
Medlem
Citat:
Absoluta majoriteten som har köpt boende senaste 10 åren ligger fortfarande otroligt mycket plus om de skulle sälja idag. Så kanske läge att vara lite ödmjuk.

Sen att försöka håna någon för at de har CSN lån, i vilket sammahang fungerar det?
Bland folk som hånar alla som inte fötts rika?
Bland folk som ser det som en bedrift att inte utbilda sig?

Otroligt mycket på plus?
Jämfört med vadå?
Om du istället hade investerat pengarna i bitcoin?
2022-06-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Varför kan du inte bara berätta vilka parametrar du använder för att få fram det resultat du påstår dig få fram? Hittar du bara på?

EDIT: Ok, du tar en enda vecka i januari 2016 som avviker extremt från omkringliggande veckor och hävdar att det är "2015/2016s nivåer"? Humor.

Sedan när får man inte gör det?
Det är fortfarande en registrerad prisnivå...

Snarare ni som lever i förnekelse som vill förbjuda en att hänvisa så långt tillbaka

Ska vi börja manipulera prisgrafer nu för att ni ska må lite bättre? hahaha
2022-06-30, 12:10
Medlem
Citat:
Otroligt mycket på plus?
Jämfört med vadå?
Om du istället hade investerat pengarna i bitcoin?

Jämfört med om du suttit i en hyressrätt så klart, det fattar alla som åtminstonde försöker tänka efter.
2022-06-30, 12:23
Medlem
Citat:
Jämfört med om du suttit i en hyressrätt så klart, det fattar alla som åtminstonde försöker tänka efter.

och hur kommer du fram till det exakt?

Om jag bodde i HR samma period och investerade bostadsinsats och amorteringar i aktiemarknaden istället, medan ni förnekare höll och höll och höll eftersom allt skulle gå upp i all evighet.
Så ligger jag nog jävligt mycket före er.

Men det är mycket avundsjuka här, du är ju svensk trots allt och ingen annan ska få ha det bättre än dig.

Marknaden krossar losers som du.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in