2022-06-29, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Nej, hans gripande hade inte med det att göra.
Ok! Förstår att jag inte förstår! 😅 Men det jag vill uttrycka är att hur denna mördare och våldetäcksman 0l.. har kunnat gå fri så länge! Vidrig person! 🥴🤢🤮
Citera
2022-06-29, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzebra
Ok! Förstår att jag inte förstår! 😅 Men det jag vill uttrycka är att hur denna mördare och våldetäcksman 0l.. har kunnat gå fri så länge! Vidrig person! 🥴🤢🤮

Citat:
Men greps Örebromannen bara för att han uteblev med topsning? Kan vara ute å cyckla här?!

För att försöka sätta punkt för det här med topsning. Polisen kan inte tvinga någon till topsning. Personen behöver vara skäligen eller på sannolika skäl misstänkt för att brott för att Polisen ska få topsa en person som vägrar. Olof var såklart jävligt misstänkt i Polisen och alla andras ögon, men formellt var han inte gripen eller misstänkt längre eftersom fallet prövats i domstol där han friats. Han hade alltså rätten att neka och man hade inte rätten att topsa honom. Eftersom det hade kunnat sätta stopp för hela det här fallet så är det ju såklart jävligt olyckligt.

Är man inte skäligen eller på sannolika skäl misstänkt så kan inte Polisen tvinga någon människa till topsning. De kan kalla människor och de flesta ställer upp frivilligt. Ta till exempel Dubbelmordet i Linköping där man topsade tusentals, men dessa människor ställde upp frivilligt. Hundratals nekade topsning. Att neka topsning kan i sig inte leda till att man blir gripen.

11 timmar till rättegång. Nu kör vi. Nu åker han dit
Citera
2022-06-29, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Är väl lättare att du läser på ex Aftonbladet själv så får du faktan rätt? Bla Oisin Cantwell fördjupade sig i ämnet i en mycket intressant krönika.

Google kan vara din vän.
Du kan vara min vän och länka till dessa artiklar! Det är inte så svårt att vara snäll och hjälpsam i min värld! 🙏🏽😊
Citera
2022-06-29, 22:33
Medlem
Citat:
Du kan vara min vän och länka till dessa artiklar! Det är inte så svårt att vara snäll och hjälpsam i min värld! 🙏🏽😊

Fast det är ju inte som att vi andra sitter här med länkar till artiklar sparat på något vis. Att be någon annan att googla fram artiklar åt dig istället för att du själv söker fram information är väl kanske inte det mest rimliga här. Du har ju fått hjälp av personen i fråga med ett exempel på en krönika av en specifik författare och vilken tidning du kunde läsa om ämnet. Nog kan du söka fram den själv.
Citera
2022-06-30, 00:42
Medlem
olovpalmes avatar
Idag börjar rättegången.
Finns det risk att den åtalade ska bli frikänd?Om svaret är ja vilka anledningar kan finnas?
Antar DNA beviset väger mycket tungt och övertygar alla domare som finns,
Citera
2022-06-30, 01:21
Medlem
Har inte hängt med i tråden. Men kan man tänka sig att försvaret kommer att hävda att den tilltalade "hittade" ett lik i skogen under en promenad, blev då upphetsad, masturberade och spillde sin säd på likets byxor?
Att spilla säd på ett lik är ju inte lika med att mörda någon.
Men visst har man visat och visst har mannen erkänt att han gick efter Malin innan mordet?
Om ja så borde väl rätten tycka att det vore extremt osannolikt att han hänger efter Malin innan mordet, sedan kommen en tredje person in i bilden och mördar Malin, efter mordet råka O hitta hennes lik och sprutar sin säd på henne.
Ursäkta eventuella osmakligheter men jag vill gärna försöka förstå hur försvaret kommer att arbeta under rättegången.
Personligen tror jag givetvis att han är skyldig och jag hoppas han får ett långt fängelsestraff!
Citera
2022-06-30, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Har inte hängt med i tråden. Men kan man tänka sig att försvaret kommer att hävda att den tilltalade "hittade" ett lik i skogen under en promenad, blev då upphetsad, masturberade och spillde sin säd på likets byxor?

Jag vill inleda med att som någon tidigare gjorde; ursäkta om det låter lite starkt & kanske osmakligt beskrivet...men...

Det borde nog ha att göra med "var på byxorna" (jag antar att det var byxor) som fläcken hittades.
Var det utanpå och på den sidan av kroppen som låg uppåtvänd så skulle en rimlig (bort)förklaring kunna vara att påstå att spermafläcken kom dit efteråt. T.ex. Olof promenerar i skogen, hittar liket, blir upphetsad, och fläcken tillkomer ovanpå.
Problemet med den förklaringen är att det krävs en följdförklaring till: Var det andra saker ovanpå kroppen (granris?) och fläcken var under dom så innebär ju det att den kom dit INNAN granriset. Kan man se på granriset hur länge det har legat? Lika länge som sedan Malin försvann innebär att Olof måste lagt dit det vid den tidpunkten.

Om däremot fläcken fanns på insidan av Malins kläder (så vitt jag vet var hon väl påklädd när kroppen anträffades?) skulle det betyda att den som lämnade spermafläcken måste ha klätt av henne först, och sedan klätt på henne efteråt.
Vilket skulle innebära att om Olof vandrar i skogen, hittar ett (BUNDET!) lik, klär av det, avsätter en spermafläck och SEN klär på OCH SÄTTER TILLBAKA det hon var bunden med PÅ EXAKT SAMMA SÄTT som det satt innan. Annars antas det att Olof hittar ett OBUNDET lik, sprutar sperma på det, och sen binder ihop armar & ben på liket.

Det låter extremt osannolikt.
1. Döda kroppar luktar f*n...Hittar du en död kropp full med insekter på som stinker ruttet flera meter omkring, så inte f*n sätter du dig i godan ro med näsan rakt över och börjar binda remmar (eller var det tejp?) runt det. Om du inte saknar luktsinne förstås.
2. Döda kroppar, under senare delen av förruttnelseprocessen och även efteråt, är porösa/sköra och går lätt sönder. Skulle du börja binda armar/ben på ett lik som är ruttet skulle risk finnas att lemmar eller åtminstone delar av hud & vävnad lossnar (därmed hamnar utanför tejp/remmar, vilket kan ses vid undersökning)

Kanske OT, men det går att se på obduktion (beroende på kroppens skick i övrigt) om en snara har dragits åt i samband med dödens inträffande &/eller flyttats och satts dit efter döden.
Ett exempel på sådana är mördare som hänger sina offer för att det ska se ut som att dom hängt sig själva. Skadan av snaran när man hänger sig...eller rättare sagt, BRISTEN på SKADOR i huden av snaran avslöjar om personen var död INNAN snaran kom dit.
Döda kroppar blöder inte! Och får heller inga blåmärken efter att hjärna & hjärta är ur funktion...(sen vet jag inte exakt hur många minuter efter döden som en kropp fortfarande kan blöda, men har hört att det är ganska kort tid det rör sig om.)

I Malins fall bör dessutom själva snaran/repet/tejpen eller vad det var (t.ex. runt armar & ben) bära spår av om den öppnats och satts tillbaka. Det borde finnas gammal tejp runt platsen om Olof hittade liket och öppnade upp gammal tejp, klädde av/på & satte tillbaka (ny) tejp...jag antar att det inte går att använda samma tejp om han tog bort det "någon annan" skulle ha satt dit.

Ytterligare en förklaring om spermafläcken är på den sidan av kroppen som låg nedåt, så innebär det att Olof måste ha flyttat/rullat runt Malins kropp, avsatt en spermafläck på kroppens undersida och sedan rullat tillbaka kroppen i exakt samma läge som den låg innan.
Vilket också kan ses på obduktion om en kropp har flyttats. Vidare, om man flyttar på en kropp som är långt förruttnad skadas kroppen, vävnad kan skrapas av/yttre extremiteter kan lossna, osv. Men det är absolut ingen "trevlig syssla" att flytta runt på ett halvruttet lik. Och många blir äcklade av blotta åsynen.
Mest troligt (bland personer som blir sexuellt upphetsade av lik) torde ändå vara att dom onanerar i närheten vid liket, inte att dom rör runt på kroppar i ruttet skick.

Givetvis beror bevisen på hur mycket som är kvar av kroppen. I Malins fall var det inte jättemycket kvar som jag förstog det så det kan bli svårt att bevisa.

Men, med tanke på att man VET hur liket låg när det hittades (på rygg?) så VET man hur dom kläder hon hade på sig var placerade (t.ex. tröjans baksida mot marken, osv).
Senast redigerad av Eklektiskwiccan 2022-06-30 kl. 03:26. Anledning: stavfel
Citera
2022-06-30, 07:58
Medlem
På plats utanför Tingsrätten. Har kommit i god tid. Det är bara lite media här än så länge.

Om någon undrar vart användare KrimiMilla är så är hon tillfälligt avstängd härifrån och hon är med mig. 😁

Är inte så bekymrad över min anonymitet. Ser någon mig så säg hej om ni vill. Liten tjej med grå Niravana-tshirt. Gråklädd. 🙂
Citera
2022-06-30, 08:09
Avslutad
Är det någon flashbackare på plats vid hovrätten i Sundsvall, som kan backa upp och förmedla vad som händer och sker under rättegången?

Någon som vet om vilka media som direktrapporterar?
Länka gärna

Nu är det dags att skriva rättshistoria.

Om Olof tagit sitt straff, när han dömdes i tingsrätten, hade han varit fri sedan länge, säkerligen levt ett "lättare liv" än det undanskymda liv han levt i skuggan av brottet, ständigt rädd för att någon ska ta lagen i egna händer, eller få besök av polisen.

Att han ska berätta, vad som hände, hoppas jag, men jag tvivlar att han kommer vara man nog att stå för vad han gjort och orsakat, då kanske han tillochmed skulle kunna få förlåtelse, men han är nog inte "där" än, med tanke på att han fortfarande kommer med nya historier.
Citera
2022-06-30, 08:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
På plats utanför Tingsrätten. Har kommit i god tid. Det är bara lite media här än så länge.

Om någon undrar vart användare KrimiMilla är så är hon tillfälligt avstängd härifrån och hon är med mig. 😁

Är inte så bekymrad över min anonymitet. Ser någon mig så säg hej om ni vill. Liten tjej med grå Niravana-tshirt. Gråklädd. 🙂
Åh, hälsa.
Jag önskar jag vore på plats.
Hur många åhörare är det på plats?
Kan någon av er teckna eller beskriva Olof så gör det, väntar på rapport från dig/er
Citera
2022-06-30, 08:14
Medlem
Nej, inklusive mig så är det 4 personer som väntar utanför just nu som inte tillhör media. Hinner nog tillkomma lite fler, men det är ju ingen anstormning direkt.
Citera
2022-06-30, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Är det någon flashbackare på plats vid hovrätten i Sundsvall, som kan backa upp och förmedla vad som händer och sker under rättegången?

Någon som vet om vilka media som direktrapporterar?
Länka gärna

Nu är det dags att skriva rättshistoria.

Om Olof tagit sitt straff, när han dömdes i tingsrätten, hade han varit fri sedan länge, säkerligen levt ett "lättare liv" än det undanskymda liv han levt i skuggan av brottet, ständigt rädd för att någon ska ta lagen i egna händer, eller få besök av polisen.

Att han ska berätta, vad som hände, hoppas jag, men jag tvivlar att han kommer vara man nog att stå för vad han gjort och orsakat, då kanske han tillochmed skulle kunna få förlåtelse, men han är nog inte "där" än, med tanke på att han fortfarande kommer med nya historier.

TV4 och SVT är på plats, vet dock inte om de kommer rapportera inifrån. ÖA kommer rapportera live från rättegången vet jag.

Vi som inte är media kan inte rapportera under rättegången. Mobiler ska vara avstängda tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in