Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Reglerade priser långt under marknadspriset skapar enorma inlåsningseffekter och gör rörligheten obefintlig. Det gör dessutom att befintligt bestånd utnyttjas uselt. Snittytan i HR per person i Stockholm City är enorm, eftersom de få som fått de bästa kontrakten bara betalar spottstyvrar sitter de och håller på jätteytor.
Äganderätten gör också att rörligheten minskar, är äganderätten ett problem på bostadsmarknaden?
Hur ska jag kunna få tag på någon bostad om andra äger dessa och inte vill sälja?
Om vi hade ombildat dessa lägenheter i Stockholm till BRF tror du det hade löst problemen då? Om vi hade ombildat alla hyresrätter i Sverige till BRF hade det löst något då? Om nej så är det inte hyresprissättningen som är problemet utan snarare att det är en begränsad resurs som man inte kan göra fler av. (Man kan inte tillverka mer mark i centrala Stockholm)
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
En motfråga, varför tror du Sovjets ekonomi kollapsade till slut gentemot den marknadsliberala världen som inte jobbade med massiva prisregleringar? Varför tror du det går att få tag i en HR på en vecka i Finland vart du vill medan det tar 30 år i Sverige? De har inte fler bostäder eller kvm per capita än vad Sverige har.
Jag argumenterar inte emot marknadshyror jag argumenterar emot att detta skulle vara någon lösning på bostadsproblematiken i Sverige. Problematiken beror på snabb befolkningstillväxt främst, inget annat.
Att jämföra Sverige med Finland är bara trams då vi har haft väldigt olika befolkningstillväxt senaste 30 åren. Finlands befolkning var 1990: 4 986 000 och Sveriges :8 559 000. år 2020 var Finlands befolkning 5 531 000 och Sveriges 10 350 000. Sveriges ökade med 21% och Finlands med 11% under samma period dvs Sveriges befolkningstillväxt har varit dubbelt mot Finlands under denna period. Om vi hade haft Finlands ökning så hade vi varit över 1 miljon färre personer i Sverige. Med det bestånd vi har nu tror du inte det hade funnits väldigt mycket fler lediga hyresrätter?
(Och ökningen beror enbart på invandring som oftast bor i hyresrätter)