2022-07-04, 20:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det är ju svårt att hitta data på det men jag vågar påstå att även förstagångsköpare i Stockholms innerstad har bostadskarriär eller snälla föräldrar i bakgrunden.

Om inte annat för att lånebelopp på sådär 5 MSEK ej medges för normala inkomster, ens i det övre spannet.
Som tur är har du nog rätt i din analys.
Annars skulle det bli riktig katastrof om några månader och procentenheter.
Nu är det bara de stackars satarna som separerar, blir sjuka eller arbetslösa som det går åt skogen för.
Förhoppningsvis stjälper inte de hela Sveriges ekonomi.
2022-07-04, 20:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Hur kan man vara både förstagångsköpare och ha gjort bostadskarriär?
De kan väl vara förstagångsköpare i innerstaden?
2022-07-04, 20:10
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Hur kan man vara både förstagångsköpare och ha gjort bostadskarriär?

Jaja, semantik. Jag menar att Stockholms innerstad inte torde vara första anhalten i någons bostadskarriär. D.v.s att man är "föstagångsköpare" på den marknaden.
2022-07-04, 20:12
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Jaja, semantik. Jag menar att Stockholms innerstad inte torde vara första anhalten i någons bostadskarriär. D.v.s att man är "föstagångsköpare" på den marknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
De kan väl vara förstagångsköpare i innerstaden?

Absolut, ni har båda rätt.
2022-07-04, 20:31
Medlem
SocialtKontrakts avatar
För övrigt lägger jag märke till att det blir svårt med 85% belåning om man t.e.x tjänar 50K och vill lägga en "mindre" insats. Med 1 MSEK och 50 papp medger Swedbank cirka 3,4M i lån för att köpa en 4,4 miljoners bostad för en total belåningsgrad om 77% t.e.x.

Är man två stycken med normala inkomster för Stockholm får man dock låna upp till taknocken på typ 7-8 MSEK. Det stämmer.
2022-07-04, 20:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
För övrigt lägger jag märke till att det blir svårt med 85% belåning om man t.e.x tjänar 50K och vill lägga en "mindre" insats. Med 1 MSEK och 50 papp medger Swedbank cirka 3,4M i lån för att köpa en 4,4 miljoners bostad för en total belåningsgrad om 77% t.e.x.

Är man två stycken med normala inkomster för Stockholm får man dock låna upp till taknocken på typ 7-8 MSEK. Det stämmer.

3.4m på 50k/mån är dock en belåning på 5.7x inkomsten Det är KALP-kalkylen som sätter stopp där antagligen.
2022-07-04, 20:42
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Okej, så att ha ett jobb och pratat med banken i en diskussion om banklån för arbetare är en slags Professor-Klass man ska håna om man inte tillhör den? Låter givande.

Det har jag gjort. Men varför skulle jag nödvändigtvis ha koll på lånelöftens storlek för köpare i Stockholms innerstad för det?

Nu kollade jag alltså upp det och en köpare med 50K i lön, som jag killgissar (slå mig inte ) är övre medel för Stockholms innerstad, får låna runt 3,5M. Det finns gott om tvåor som går bort då, utan större kontantinsats alltså.
2022-07-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
+1
Hyresrättsförlorna i tråden inser inte detta.
Glöm ej heller ränteavdraget
Nettot blir några hundralappar extra i månaden för bolånetagaren av en lgh eller hus för 3 mkr i lån.

Förutom de 30% ni förlorat på de miljonerna ni belånat er med.
De glömmer du att räkna in.
2022-07-05, 08:44
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Det är ju svårt att hitta data på det men jag vågar påstå att även förstagångsköpare i Stockholms innerstad har bostadskarriär eller snälla föräldrar i bakgrunden.

Om inte annat för att lånebelopp på sådär 5 MSEK ej medges för normala inkomster, ens i det övre spannet.
Förklara för mig som inte är Stockholmare hur man kan vara förstagångsköpare och ändå ha gjort bostadskarriär?
2022-07-05, 09:08
Medlem
Scrublands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Förklara för mig som inte är Stockholmare hur man kan vara förstagångsköpare och ändå ha gjort bostadskarriär?

Förstagångsköpare "i Stockholms innerstad", dvs de har gjort karriär utanför den i förorten.
2022-07-05, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubland
Förstagångsköpare "i Stockholms innerstad", dvs de har gjort karriär utanför den i förorten.

Det är dock extremt ovanligt. De under 40 som köper BR I Sthlms innerstad har i 9 fall av 10 fått/arvt pengar av sina föräldrar till bostaden.
2022-07-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är dock extremt ovanligt. De under 40 som köper BR I Sthlms innerstad har i 9 fall av 10 fått/arvt pengar av sina föräldrar till bostaden.

Har du något belägg för det här alls?

Skitsnackarn flanders är igång igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in