2022-06-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vadå blåst!? Är du inte läskunnig!?

Är viceroy en trovärdig källa när de är ökända för att ljuga om bolagen de blankar?
Citera
2022-06-28, 10:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Är viceroy en trovärdig källa när de är ökända för att ljuga om bolagen de blankar?
Men du begriper ju inte mitt inlägg.

Först citerar jag Perrings 5 timmar gamla tweet kursiverat på engelska.

Sedan ställer jag en fråga om det är SBB det rör sig om. (Viceroy blankar även andra bolag.)

Sedan gör jag ett negativt påstående om Perring.

Och du anklagar mig för att vara blåst...
Citera
2022-06-28, 11:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
SBB kanske inte klarar sitt kassaflöde på dagens aktuella obligationsränta vid omförhandling. Bankränta är då billigare om villkoren uppfylls.
Botten på SBB kan ju faktiskt vara att lånen överstiger fastigheternas marknadssvärde och då finns ju inget värde alls i aktien.
Vi får hålla isär två frågor:
* Balansräkning och det egna kapitalet storlek
* Kassaflöde.

Att räntor stiger är ett problem. Men borde elimineras av att hyrorna är indexreglerade.

Nästa fråga som är relevant är om bankerna vill ge en lägre ränta än obligationsmarknaden. Det insinueras men är väl inte så alldeles uppenbart.
Att företag har emitterat obligationer är ju för att bankerna kräver högre ränta.

Dvs det borde gå bra att rulla om obligationslån men de får naturligtvis gällande marknadsränta. Och har räntorna stiget är den räntan högre än man hade innan. Men hyresintäkterna borde också ha stigit.
Eller så är det någon detalj jag missar.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag vet att jag är dum i huvudet ibland.
Var det inte du som sa att bilpriserna skulle halveras 2020 och de istället dubblerades?
Ska man ta investeringsråd från dig?
BlackRockInc har inte så mycket på sin repertoar.
1) Förfalska citat som ovan.
2) Producera falsarier om andra. (BlackRockInc har blivit synad och kan inte leverera något inlägg som ger stöd för hans fantasifulla påhitt).
3) Producera personangrepp
4) skriva fantasifulla grundlösa påståenden.

Något sakligt kommer det inte därifrån. BlackRockInc har på något sätt anrikat det sämsta hos människan.
Citera
2022-06-28, 11:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Nope.

Nähä, vad har du för GAV då?
Citera
2022-06-28, 17:22
Medlem
Citat:
Vi får hålla isär två frågor:
* Balansräkning och det egna kapitalet storlek
* Kassaflöde.

Att räntor stiger är ett problem. Men borde elimineras av att hyrorna är indexreglerade.

Nästa fråga som är relevant är om bankerna vill ge en lägre ränta än obligationsmarknaden. Det insinueras men är väl inte så alldeles uppenbart.
Att företag har emitterat obligationer är ju för att bankerna kräver högre ränta.

Dvs det borde gå bra att rulla om obligationslån men de får naturligtvis gällande marknadsränta. Och har räntorna stiget är den räntan högre än man hade innan. Men hyresintäkterna borde också ha stigit.
Eller så är det någon detalj jag missar.

BlackRockInc har inte så mycket på sin repertoar.
1) Förfalska citat som ovan.
2) Producera falsarier om andra. (BlackRockInc har blivit synad och kan inte leverera något inlägg som ger stöd för hans fantasifulla påhitt).
3) Producera personangrepp
4) skriva fantasifulla grundlösa påståenden.

Något sakligt kommer det inte därifrån. BlackRockInc har på något sätt anrikat det sämsta hos människan.

Jag tror inte hyror är indexerade mot värdens räntekostnader.
Nej bankerna ger nog inte lägre ränta än obligationsräntan till SBB, men det gäller nog för de mest solida bolagen. Eftersom bankerna troligen inte har kapacitet att "ta över" all marknadsfinansiering så kommer man välja bolag med omsorg. Vi omläggning av finansiering kommer eget kapital ha betydelse. Vid högre finansieringskostnader på marknaden borde fastighetsvärde (och därmed eget kapital) minska.
Citera
2022-06-28, 19:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nej bankerna ger nog inte lägre ränta än obligationsräntan till SBB, men det gäller nog för de mest solida bolagen. Eftersom bankerna troligen inte har kapacitet att "ta över" all marknadsfinansiering så kommer man välja bolag med omsorg. Vi omläggning av finansiering kommer eget kapital ha betydelse. Vid högre finansieringskostnader på marknaden borde fastighetsvärde (och därmed eget kapital) minska.
Hyrorna till kommersiella kunder och offentlig sektor lär vara indexerade med inflation. Dvs real hyra är konstant. Dock vet jag inte hur ofta det stäms av. Men är det vid årsskiftet så lär det blir en rejäl höjning av hyresintäkter.

Sedan höjs ju Fastighetsbolagens omkostnader också. Så det lär inte bli så att dom tjänar på saken.
Att Fastighetsbolagen säljs av så pass lär bero på att man tror att hyreshöjningarna inte räcker för att täcka deras avkastning på eget kapital, ökning i driftskostnader och räntor.
Det är ju inte bara SBB som handlas ned.

Sedan finns väl några extra osäkerheter för just SBB. Och värderingarna av deras fastigheter.

Om inte banken kan ordna lägre ränta än obligationsmarknaden så finns väl inget skäl att vända sig till banken. Det var det som var en av mina frågor.
Citera
2022-06-28, 22:40
Medlem
Citat:
Hyrorna till kommersiella kunder och offentlig sektor lär vara indexerade med inflation. Dvs real hyra är konstant. Dock vet jag inte hur ofta det stäms av. Men är det vid årsskiftet så lär det blir en rejäl höjning av hyresintäkter.

Sedan höjs ju Fastighetsbolagens omkostnader också. Så det lär inte bli så att dom tjänar på saken.
Att Fastighetsbolagen säljs av så pass lär bero på att man tror att hyreshöjningarna inte räcker för att täcka deras avkastning på eget kapital, ökning i driftskostnader och räntor.
Det är ju inte bara SBB som handlas ned.

Sedan finns väl några extra osäkerheter för just SBB. Och värderingarna av deras fastigheter.

Om inte banken kan ordna lägre ränta än obligationsmarknaden så finns väl inget skäl att vända sig till banken. Det var det som var en av mina frågor.
Jag tänker ungefär samma.

Har börjat köpa in mig i fastighetsmarknaden precis. Tror att mycket av framtida räntehöjningar är inprisade nu och att det kan vara en rätt säker investering i tider med hög inflation.
Citera
2022-06-29, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag tänker ungefär samma.

Har börjat köpa in mig i fastighetsmarknaden precis. Tror att mycket av framtida räntehöjningar är inprisade nu och att det kan vara en rätt säker investering i tider med hög inflation.
Problemet här är att ni missar problemet.
Situationen handlar i SBB:s fall om övervärderingar i fastigheterna och margin call på lånen.
DI hade en ok lättläst artikel om hur SBB redovisar.
https://www.di.se/live/locket-pa-fran-sbb-om-vilka-andra-bolag-som-anvander-ifragasatt-redovisningsmetod/
Citera
2022-06-29, 09:14
Avslutad
Passa på att sänka era GAV 😆
Citera
2022-06-29, 09:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Jag reagerade också på ränte / index teorin.
Citera
2022-06-29, 10:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag reagerade också på ränte / index teorin.
Som sagt har det inget med ränta att göra utan med inflation.
Finns en förklarande text här.
https://www.fastighetsagarna.se/fakta/fakta-for-fastighetsagare/bostads--och-lokaluthyrning/under-uthyrningstiden/indexupprakning/

Frågan är hur SBB's avtal med säljarna ser ut, mer i detalj. Men jag har svårt att se att man inte har med en indexuppräkning av hyran. Fastighetsbolagets kostnader stiger ju med åren.

Använder dom Fastighetsägarnas indexklausul så är det således KPI i Oktober som är intressant för nästa års hyresintäkter. Har KPI ökat med 7% då och hela hyran är indexreglerad så ökar hyresintäkterna med 7%. Det bör räcka till ökade ränteutgifter.

Men detta gäller Fastighetsbolag som hyr ut till företag. Och vi kan se att alla dessa tagit rejält med stryk på börsen. Så skon klämmer någon annanstans.
Citera
2022-06-29, 12:48
Medlem
Citat:
Som sagt har det inget med ränta att göra utan med inflation.
Finns en förklarande text här.
https://www.fastighetsagarna.se/fakta/fakta-for-fastighetsagare/bostads--och-lokaluthyrning/under-uthyrningstiden/indexupprakning/

Frågan är hur SBB's avtal med säljarna ser ut, mer i detalj. Men jag har svårt att se att man inte har med en indexuppräkning av hyran. Fastighetsbolagets kostnader stiger ju med åren.

Använder dom Fastighetsägarnas indexklausul så är det således KPI i Oktober som är intressant för nästa års hyresintäkter. Har KPI ökat med 7% då och hela hyran är indexreglerad så ökar hyresintäkterna med 7%. Det bör räcka till ökade ränteutgifter.

Men detta gäller Fastighetsbolag som hyr ut till företag. Och vi kan se att alla dessa tagit rejält med stryk på börsen. Så skon klämmer någon annanstans.

Så om hyresintäkter ökar med 7% så tror du att det täcker de ökade ränteutgifterna?

Ränteutgifter och kostnader för upplåning för SBB dvs försäljning av obligationer och andra finansiella instrument kommer kanske att och har väl till viss del redan ökat med över 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in