2022-06-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Nu är det över 1000 prissänkta objekt i Stockholms län, nästan på den nivå av utbud när marknaden var som hetast.

Skall försöka ta fram statistik på prissänkningarna i procent och framställa om det finns intresse?

Utöver tomter som såklart sänks mest och snabbast så leder detta objekt i prissänkning i Stockholms län.

https://www.booli.se/annons/4653079
En fyra i Järfälla som är rätt så nybyggt har sänks 50%. Från 4 miljoner till 2 miljoner kronor, i maj fick du ge lika mycket för en tvåa i området..

Senast en fyra såldes i området var i september 2021 och denna gick för 3,8 miljoner kronor.

Detta objekt är fortfarande inte sålt.

Fast det där verkar vara någon bugg hos Booli, om du går in på mäklarannonsen är den inte alls prissänkt...
2022-06-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Nu bor jag i en villa utanför stan och här är inflyttningstrycket högt och byggs nytt hela tiden.

Varför denna extrema bitterhet?

Helt irrelevant.

Priserna rasar i Sthlm innerstad där urvalet är stort och resten av Sverige kommer sannolikt följa efter. Villamarknaden är trögare än BR.
2022-06-28, 11:47
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Fast det där verkar vara någon bugg hos Booli, om du går in på mäklarannonsen är den inte alls prissänkt...

Ja tack för den spaningen, jag hoppas verkligen det, för en sådan prissänkning hade varit rent obehaglig då det hade drabbat hela området över en natt.
2022-06-28, 11:51
Medlem
https://www.booli.se/kunskap/haller-bostadsmarknaden-pa-att-svalna-expertpanelen-svarar/

Är bara att kolla på utbudet som är extremt högt där trenden är helt annorlunda från tidigare år. Frågan är då även hur många det är som plockar bort sina annonser för att det inte kommer några bud?
2022-06-28, 12:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
https://www.booli.se/annons/4653079
En fyra i Järfälla som är rätt så nybyggt har sänks 50%. Från 4 miljoner till 2 miljoner kronor, i maj fick du ge lika mycket för en tvåa i området..

Senast en fyra såldes i området var i september 2021 och denna gick för 3,8 miljoner kronor.

Detta objekt är fortfarande inte sålt.

Men herregud det är som sagt en bugg hos Booli. Hur kan man ens tro att ett objekt prissänks -50% på en natt? Den ligger under ”kommande” för 4,1 på Hemnet: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-jakobsberg-soderdalen-jarfalla-kommun-jarfallavagen-94b-18695355?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

Ni är bara för goa ibland
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-06-28 kl. 12:34.
2022-06-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Helt irrelevant.

Priserna rasar i Sthlm innerstad där urvalet är stort och resten av Sverige kommer sannolikt följa efter. Villamarknaden är trögare än BR.
Speciellt som det oftast tar över ett år från köp av tomt till inflyttning. Det tar flera år innan vi når botten.
2022-06-28, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Men herregud det är som sagt en bugg hos Booli. Hur kan man ens tro att ett objekt prissänks -50% på en natt? Den ligger under ”kommande” för 4,1 på Hemnet: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-jakobsberg-soderdalen-jarfalla-kommun-jarfallavagen-94b-18695355?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

Ni är bara för goa ibland

De vill ju så gärna att det ska gå åt helvete att ibland försvinner all logik i upphetsningen.
2022-06-28, 12:53
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
50 punkter tror jag de kommer öka med, tillräckligt för att signalera allvaret i situationen men inte så pass stor ökning att man sprider panik bland alla BLTar som man är så mån om. 75 ser jag som ganska uteslutet.

Allt under 50 punkter vore vanvett. Men jag skulle inte bli förvånad om de nöjer sig med 25. De har tidigare gång på gång visat att de inte tycker att utbildning, hårt arbete och sparsamhet ska löna sig. De föredrar att se till att de som har varit dumdristiga och redan belönats för det får ännu mer på bekostnad av sådana som skapar värde på riktigt.

Med det sagt så gissar jag trots allt att det blir 50 punkter på torsdag. Men 25 är väsentligen mer sannolikt än 75 punkter, tyvärr.
2022-06-28, 13:09
Medlem
EDIT: var tydligen bugg hos Booli så mitt inlägg var helt irrelevant.
2022-06-28, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Allt under 50 punkter vore vanvett. Men jag skulle inte bli förvånad om de nöjer sig med 25. De har tidigare gång på gång visat att de inte tycker att utbildning, hårt arbete och sparsamhet ska löna sig. De föredrar att se till att de som har varit dumdristiga och redan belönats för det får ännu mer på bekostnad av sådana som skapar värde på riktigt.

Med det sagt så gissar jag trots allt att det blir 50 punkter på torsdag. Men 25 är väsentligen mer sannolikt än 75 punkter, tyvärr.

Vem säger att de utbildade inte lånar, eller att sparsamhet skapar värde på riktigt? Verkar mest som tyckande.
2022-06-28, 14:04
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen

Tror också på 50 punkter. Men intressant nog har inte riksbanken varit ute och hintat och berett marken speciellt mycket denna gång. Det får mig att frukta att man bara höjer med 25. Men kanske handlar det mest om att dem är på semester.
2022-06-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Vem säger att de utbildade inte lånar, eller att sparsamhet skapar värde på riktigt? Verkar mest som tyckande.

Utbildade tjänar inte så mycket mer än obildade i Sverige om man jämför med exempelvis USA.

I Sverige skall alla vara ungefär lika lågbegåvade, betala massor med skatt, gå på bidrag samt ha mängder av lån. Allt för att staten och bankerna skall begränsa folks frihet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in