2022-06-27, 23:55
Medlem
Bolanetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
en inflation på 7,2 procent och en styrränta på 0,25, det går inte riktigt ihop, styrräntan måste höjas minst till 3 procent dock inte roligt för dom som har bolån på flera miljoner. Folk kan trösta sig sj hur mycket dom vill men fakta är att om några månader många kommer att bli bostadslösa. Många medelsvensson klarar inte +6 procent ränta och en inflation som snart kanske når 8-10%. Många lever förstås för stunden, tuffa tider framför oss.

Ja och nej.

Rätt många klarar ändå 6% ränta men det lär bli ett sådant ramaskri i media och politik i sådana fall pga stålbadet det innebär för levnadsstandarden.

Tuffa tider absolut. Det är inte för intet som tex Axfood gått bra relativt börsen övrigt! Eldorado kommer sälja som smör
2022-06-28, 00:32
Medlem
Den förvirrade, autonoma bananrepubliken Stockholm slutar aldrig förvåna. Detta var en ny spin på saken - "fast pris" (dessutom ett sänkt fast pris - jag antar att det blev lockpris -> lägstapris -> sänkt lägstapris).

Herregud. Det finns ingenting som heter fast pris. Eller acceptpris. Detta är bara flummiga ord, det betyder ingenting. Ingenting är bindande till någonting alls bara för att det står något fluff i anonsen.

In och buda hälften vettja.

Eller ännu bättre, buda över. Sen tar ni tillbaka budet om ett par dagar.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1,5rum-telefonplan-midsommarkransen-stockholms-kommun-tellusborgsvagen-92,-van-1,-fast-pris -18618440

EDIT: notera förövrigt att det sänkta "fasta priset" fortfarande är högre än det ursprungliga lockpriset. Satan vad dessa människor är äckliga. Man kan tycka synd om dem då jag antar att de är av för låg kvalitet för att få riktiga jobb men... äckligheten tar över.

Här har ni ett objekt ni därför kan skratta åt. Mysigt område för att vara den här staden, men likväl en fånigt liten trea. De fick bud ca +10% över "utgångspriset" (lockpriset) i början av Juni. Men herregud, det var ju bara ett lockpris! Det tänker jag ju inte sälja för fattaruväl!

Sen travade Juni på, och idag är det tveksamt om de ens får något napp på det ursprungliga lockpriset.

https://www.lansfast.se/till-salu/bostadsratt/stockholm/stockholm/hagersten/midsommarvagen-27-accepterat-pris/cmbolgh591j8u14q3eujd2p/
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-06-28 kl. 00:48.
2022-06-28, 00:56
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
vad händer om inflationen når 12-15%? även ett sådant tillfälligt ökning under ett par år kan sätta många i rejäl konkurs? Hur mycket tror ni att styrräntan höjs på torsdag av riksbanken?

50 punkter tror jag de kommer öka med, tillräckligt för att signalera allvaret i situationen men inte så pass stor ökning att man sprider panik bland alla BLTar som man är så mån om. 75 ser jag som ganska uteslutet.
2022-06-28, 01:04
Medlem
slemhogs avatar
Enda sen jag började skriva i denna tråd hösten 2014 har räntan legat på 0 eller under.
Innan dess var man för ung och visste inte riktigt vad reporänta var, betydde och saknade fullt ekonomiskt medvetande.
När jag ägde min första bostadsrätt i början av 20-års åldern, såg man räntenivån men visste inte(eller tänkte inte på) att den kunde gå upp och ner. Precis som många 90-talister i BR idag inte heller gör.
Då har slemhög alltid varit en ganska allmänbildad nyfiken person. Det brukade mest vara ett litet segment av nördarna som hade koll på aktier och reporäntor i 20-25 års åldern. Då var alkohol, krogen, brudar och bilar mer intressant.

Spännande tider nu.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-28 kl. 01:15.
2022-06-28, 07:02
Avstängd
Minns idioterna i tråden som sa att folk behöver inte sälja och ingen kommer sälja om priserna går ner

Titta nu.
2022-06-28, 07:07
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Minns idioterna i tråden som sa att folk behöver inte sälja och ingen kommer sälja om priserna går ner

Titta nu.

Titta på vadå??
2022-06-28, 07:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Konstigt att tro på en stark bostadsmarknad men sitta med låga lån/hävstång och sukta efter bättre boende? Varför har du inte bytt upp dig de senaste åren?

Att priserna går ner kraftigt vid högre räntor har väl t.ex. FI talat om. Ner 30% hade de i något scenario. Sen räknar de kanske inte från ATH när de talar om ett ras på 30%, utan kanske snittet för 2021->

Mäklarstatistik Stockholm City 105k/kvm för år 2021, FI prognos ner 30% till 2024 dvs 73k/kvm eller samma priser som 2014

Fi har -30% som ett worst case scenario. Långt ifrån -50% mao.

Jag sitter inte och suktar..men en prisnedgång ger möjligheter att göra bra affärer. Finns alltid någon som kommer i kläm. En svalare bostadsmarknad är bra för båda mig och mina barn. Det finns noll egenvärde för mig med stigande bostadspriser
2022-06-28, 07:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Titta på vadå??

Folk säljer.
Och det gör det för 20% rabatt.
Oj så fel ni hade.

"ingen behöver sälja""ingen kommer sälja""det byggs inget och ingen kommer sälja så priserna kommer gå upp"
2022-06-28, 07:18
Avslutad
Citat:
Folk säljer.
Oj så fel ni hade.

"ingen behöver sälja""ingen kommer sälja""det byggs inget och ingen kommer sälja så priserna kommer gå upp"

Hur vet du att någon tvingats sälja pga räntan/prisnedgången? Det vet du inte utan du svamlar på som vanligt helt osammanhängande. Börjar tro att du är påtänd permanent. Man kan inte vara såhär borta annars.
2022-06-28, 07:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur vet du att någon tvingats sälja pga räntan/prisnedgången? Det vet du inte utan du svamlar på som vanligt helt osammanhängande. Börjar tro att du är påtänd permanent. Man kan inte vara såhär borta annars.

Var skrev jag att någon varit tvungen att sälja PGA nedgången?
Hur virrig är du?
Jävligt virrig.
För det var DU som skrev att ingen kommer sälja, och titta nu lilla flanders.
Alla dina vinstpengar, dvs det enda du har, ryker på några månader bara.
Rätt åt dig.

Vem är det som är påtänd egentligen som påstår att denne ser fram emot att sin egna lgh ska gå ner i värde 30% för att denne ska kunna byta upp sig? Låter lite omvänt.
2022-06-28, 07:39
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Folk säljer.
Oj så fel ni hade.

Baserar du det på en annons på hemnet?
2022-06-28, 07:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Baserar du det på en annons på hemnet?

En annons? Eh

https://husmask.se/home och klicka på stockholm innanför tullarna.

Vi är tillbaka på 2016s nivåer. Är det så ni tjänar pengrar?
Köpa på toppen och sälja på botten.

Så jävla ägda är ni.
Skrek månad in och månad ut att priserna aldrig kommer gå ner sedan kommer en räntehöjning och vi faller 6 år tillbaka i priser.
Ni kunde gjort er livs affär men blev för giriga och det är därför ni är nollor och har inget att göra med att spekulera på den här marknaden.

flanders äger en lgh på 47 kvm, - 30K per kvm, 1,4mkr ligger han nere redan på bara ett par månader.
Bra jobbat.
Vi ses på botten!
Senast redigerad av BlackRockInc 2022-06-28 kl. 07:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in