2021-10-30, 23:56
Medlem
soignerads avatar
Överanvändandet av seriös är något som slog mig för ett tag sedan. Nu tycks jag höra det hela tiden, överallt. "Är du seriös?"; "Va, seriöst?"; "Jag blir seriöst förbannad!"

Aldrig allvarlig; jag menar det; på riktigt till exempel. Värst är yngre kvinnor som härmar stockholmskor med det överdrivet utdragna "seriööööös".
Citera
2021-10-31, 00:02
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
100%
Citera
2021-10-31, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Med risk för att gå en smula off topic: Är din grundinställning alltså att du saknar respekt för människor du aldrig har mött tidigare? De kan ju rimligen inte ha förtjänat din respekt om du inte har haft med dem att göra förut.

Menar att äldre oftast förväntar sig respekt av yngre, oavsett hur den äldre uppför sig.

Skitsnack mellan äldre kollegor om hur den yngre klär sig/dricker energidryck/etc ja allt man kan tänka sig, spelar ingen roll hur duktig/driven/snäll/trevlig den yngre är.
De äldre försöker oftast inte ens mötas halvvägs utan det ska bara va på deras villkor.

Ex att alla äldres intressen är av yttersta vikt, man ska kunna snickra/koka sylt/dricka kaffe/va med i facket/kolla lets dance/läsa hemmets/lyssna på p4.. Sedan när yngre försöker dela med sig av sin kultur, dvs musiken idag, kläder, spel, sociala medier etc och verkligen försöker mötas - då skrattas det bort, ignoreras eller drivs med.

Det är respekten de äldre tror dom förtjänar av yngre bara genom att va just äldre som jag stör mig på. Och bristen av respekt de äldre visar de yngre.
Citera
2021-10-31, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Skötare jobbar inom psykiatrin. Sköterskor jobbar i den somatiska vården.
Okej, tack!
Citera
2021-10-31, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
100%

Du menar att det är för lågt? Två autentiska citat från "internet":
Jag har berättat för min man att känslorna uppstått och vi har tagit beslut att ge vårt äktenskap en sista chans. Vi ska satsa 110% på att laga oss och få oss att funka.
Johan ger alltid 110% om inte 1000% när han är på gymmet.
Själv ger jag alltid i spannet 130-140%, vare sig det är på gymmet eller FB. 1000 fucking % är dock för mycket även för mig.
Citera
2021-10-31, 09:29
Medlem
Jag tänker att, är djävligt jobbigt att höra nu samt när folk säger, i min värld.
Citera
2021-10-31, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz

Det är respekten de äldre tror dom förtjänar av yngre bara genom att va just äldre som jag stör mig på. Och bristen av respekt de äldre visar de yngre.
Det är sant. Många äldre tror att dom kan allt, ibland bara för att dom äldre. Som att det är en merit.
Det suger helt enkelt. 🤷

Men ibland stöter man på någon som man kan lära sig av.
Och när man finner en sådan och lärt sig att sålla bort skiten, det är då man kan finna mycket magiskt bortom skynket. 😔
Citera
2021-10-31, 11:19
Medlem
LKKINGENs avatar
Att företag och produkter skall vara hållbara och socialt ansvarstagande.

Klart man handlar bensin av det bolag som är mest hållbart och beställer sin nya TV från det bolag som tar stort socialt ansvar, säger sig själv??????

Hjälp en förvirrad själ i en värld full av ännu mer förvirrade stackare som tror på det ovan skrivna.
Citera
2021-10-31, 11:50
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Du menar att det är för lågt? Två autentiska citat från "internet":
Jag har berättat för min man att känslorna uppstått och vi har tagit beslut att ge vårt äktenskap en sista chans. Vi ska satsa 110% på att laga oss och få oss att funka.
Johan ger alltid 110% om inte 1000% när han är på gymmet.
Själv ger jag alltid i spannet 130-140%, vare sig det är på gymmet eller FB. 1000 fucking % är dock för mycket även för mig.

Nej mer i kontextekten när man frågar om någon ska hänga på att göra nåt tex "Ska du med och spela padel?" Yes - 100%
Citera
2021-10-31, 13:34
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Det är sant. Många äldre tror att dom kan allt, ibland bara för att dom äldre. Som att det är en merit.
Det suger helt enkelt. 🤷

Och när man finner en sådan och lärt sig att sålla bort skiten, det är då man kan finna mycket magiskt bortom skynket. 😔

Det finns naturligtvis sådant man bara kan lära sig av en äldre människa. Kanske inte hur man använder tiktok eller fixar en fulström till en premier league-match, men sådant som kräver livserfarenhet: hur man bearbetar ungdomens hybris, ser världen mindre dikotomt, placerar sig själv i ett historiskt-geografiskt system som överskrider vårt närsynta här och nu.
Citera
2021-10-31, 14:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Att företag och produkter skall vara hållbara och socialt ansvarstagande.

Klart man handlar bensin av det bolag som är mest hållbart och beställer sin nya TV från det bolag som tar stort socialt ansvar, säger sig själv??????

Hjälp en förvirrad själ i en värld full av ännu mer förvirrade stackare som tror på det ovan skrivna.

Allting går att sälja med mördande reklam, även lagom söt konserverad gröt.

Uttrycken nyttig idiot och pöbelbeteende är inte bara tagna ur luften.
Citera
2021-10-31, 14:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Det suger helt enkelt. 🤷

Med ditt resonemang skulle alltså människan nå sin kunskapshöjd som ung och därefter bara bli mindre vetande. Det är en naturlig lag att alla blir äldre om de får leva. Det gäller även dig.

Tyvärr verkar många [inte minst de politiska partierna] att en 25-åring ska vara bäst skickad att leda och styra. Det är därför landet numera ser ut som det gör. Man har blandat ihop kunskap och duglighet med mundiarré och exhibitionism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in