2022-06-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tja, ett par idioter som inte tål bli omkörda.
Ett par skott mot bakdäcken.

Kanske bara tänkt som ett dåligt prank.
Snabbt reagerat och vilken precision! !80 km/h.
Citera
2022-06-27, 21:40
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tja, ett par idioter som inte tål bli omkörda.
Ett par skott mot bakdäcken.

Kanske bara tänkt som ett dåligt prank.

Borde vara extremt osannolikt, men i dagens Sverige…
Jag kan inte utesluta det.
Citera
2022-06-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det inte så att om ett däck exploderar, så ökar belastningen på de andra däcken - och belastningen blir också så att säga ojämn.

Det är två smällar... Pam-pam. 5 sekunder senare hörs nästa smäll. Långt troligare än att 3 däck exploderade inom 15 sec. RPG-7 eller liknande som till skillnad från i filmer inte ger ifrån sig ett fräsande nyårsraketsljud. Smäll vid avfyrningen och smäll vid detonation följt av däckexplosion 5 sec senare är LÅNGT troligare. Men inget av ovanstående är troligt... utredningar är väl till för att klargöra vad fan som hänt?
Citera
2022-06-27, 21:44
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Har lyssnat ingående med headset och hör klart, men mycket tystare, två dova smällar alldeles innan de två smällarna det talas om. Dessa dova har samma intervall och kommer mindre än en halv sekund innan de man hör tydligt.

De låter ungefär who-who ...

Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Skulle man skjutet och träffat däcken, har jag svårt att se hur detta skulle kunna detekteras efteråt om bilen brann.

Hur jävla svårt är det att träffa ett däck på 10-50 avstånd med ett gevär med kikarsikte.
En helt omantlad blykula skulle dessutom smälta vid den efterföljande branden.

Vet ej mer än vad jag urskiljer och det låter ungefär som när man kör över ett brunnslock eller broklaff eller liknande. Men det fanns inga sådana och de låter mer fjärran än de två efterföljande.

Undrar var i bilen kulan påträffades ...
Citera
2022-06-27, 21:48
Medlem
Litar inte för fem öre på det här sjuka landet och vad som sker.
Bara senaste 10 åren har stad efter stad förstörts av muslimsk invandring.

Skulle ni på riktigt bli förvånade om ett muslimskt mord på en konstnär som står för yttrandefrihet tystas ner? Det är troligtvis så mycket vi inte känner till som tystas ner hela tiden, allt för att folk inte ska se sanningen för då hade vi hatat packet som vi tagit hit betydligt mycket mer än vi redan gör.
Citera
2022-06-27, 21:53
Medlem
longlakes avatar
Var inte kropparna så svårt brända att dom måste identifieras med hjälp av DNA?
Är väl enkelt att fejka…
Citera
2022-06-27, 21:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Förvisso, men däckratingen har mycket stora toleranser, vilket gör att det är osannolikt att flera däck exploderar på samma gång. I synnerhet i en hyfsat maklig fart som 180km/h. Visst bilen vägde ett 10 tals kilo mer än vad däcken var rateade för, men däcken var även godkända för mycket högre farter, vilket gör sannolikheten extremt liten att flera däck exploderar samtidigt.

Jag kan inte svära på att det var ett mord. Jag tror dock jag kan svära att det inte hände på det sättet som vi blivit "upplysta" om.

Occams razor, hör du hovar utanför fönstret är det högst sannolikt inte en zebra utan en häst.

Flera däck exploderar samtidigt på en rak bilfri väg, smällar som inte kan förklaras, avlossad kula i bilen, i en bil som körs av specialutbildade poliser, han som dör har en fatwa mot sig.

Är detta verkligen sannolikt att detta är en slumpmässig olycka???

Ok.

Jag är uppriktigt sagt inte helt säker på vad du menar.

Menar du att det är osannolikt att tre däck exploderar av en slump?

Eller menar du att det är osannolikt däcken överhuvudtaget exploderade? Alltså att smällarna man hör - om det inte är exploderande däck, så är det något annat?

Antar du menar det sistnämnda?
Citera
2022-06-27, 21:58
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay-Gallison
Definiera "hårt material". Det är relativt och som kulan ser ut har den träffat hårt material men inte betong, pansar klassat material.

Jag kan inte definiera hårt material. Det var vad jag förstod NFC som påstod att den inte träffat något hårt material. Men jag antar att en skottsäker bil får betraktas som hårt material.
Citera
2022-06-27, 22:01
Medlem
analkings avatar
Citat:
Förvisso, men däckratingen har mycket stora toleranser, vilket gör att det är osannolikt att flera däck exploderar på samma gång. I synnerhet i en hyfsat maklig fart som 180km/h. Visst bilen vägde ett 10 tals kilo mer än vad däcken var rateade för, men däcken var även godkända för mycket högre farter, vilket gör sannolikheten extremt liten att flera däck exploderar samtidigt.

Jag kan inte svära på att det var ett mord. Jag tror dock jag kan svära att det inte hände på det sättet som vi blivit "upplysta" om.

Occams razor, hör du hovar utanför fönstret är det högst sannolikt inte en zebra utan en häst.

Flera däck exploderar samtidigt på en rak bilfri väg, smällar som inte kan förklaras, avlossad kula i bilen, i en bil som körs av specialutbildade poliser, han som dör har en fatwa mot sig.

Är detta verkligen sannolikt att detta är en slumpmässig olycka???

Dettamed däck som skulle explodera pga hög fart. I så fall skulle däck explodera dagligen i tyskland. Det sker men inte pga hög fart utan det är gamla däck på lastbilar som sprängs i tyskland pga dåligt underhåll och att lastbilsfirmornas vinster skall maximeras
Citera
2022-06-27, 22:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Det är två smällar... Pam-pam. 5 sekunder senare hörs nästa smäll. Långt troligare än att 3 däck exploderade inom 15 sec. RPG-7 eller liknande som till skillnad från i filmer inte ger ifrån sig ett fräsande nyårsraketsljud. Smäll vid avfyrningen och smäll vid detonation följt av däckexplosion 5 sec senare är LÅNGT troligare. Men inget av ovanstående är troligt... utredningar är väl till för att klargöra vad fan som hänt?

Om någon med raketgevär beskjutit bilen får man väl anta att man hittar någon form av spår efter det.
Citera
2022-06-27, 22:03
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Har lyssnat ingående med headset och hör klart, men mycket tystare, två dova smällar alldeles innan de två smällarna det talas om. Dessa dova har samma intervall och kommer mindre än en halv sekund innan de man hör tydligt.

De låter ungefär who-who ...

Citat:
Skulle man skjutet och träffat däcken, har jag svårt att se hur detta skulle kunna detekteras efteråt om bilen brann.

Hur jävla svårt är det att träffa ett däck på 10-50 avstånd med ett gevär med kikarsikte.
En helt omantlad blykula skulle dessutom smälta vid den efterföljande branden.

Ljudfilen jag lyssnat på finns här och de två första kommer i princip exakt när räkneverket slagit om till 0.06 https://www.dagensjuridik.se/nyheter...SSnG05banfmHYc

Citat:
Vet ej mer än vad jag urskiljer och det låter ungefär som när man kör över ett brunnslock eller broklaff eller liknande. Men det fanns inga sådana och de låter mer fjärran än de två efterföljande.

Undrar var i bilen kulan påträffades ...

Citat:
Ursprungligen postat av Clay-Gallison
Definiera "hårt material". Det är relativt och som kulan ser ut har den träffat hårt material men inte betong, pansar klassat material.

Material som t.ex. ett däck?
Citera
2022-06-27, 22:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Dettamed däck som skulle explodera pga hög fart. I så fall skulle däck explodera dagligen i tyskland. Det sker men inte pga hög fart utan det är gamla däck på lastbilar som sprängs i tyskland pga dåligt underhåll och att lastbilsfirmornas vinster skall maximeras

Det berodde inte bara på farten, förstås. Eventuellt spelade också följande in.

1. Vinterdäck användes, trots att det inte på något vis var vinterväglag eller särskilt kallt

2. Däcken var inte anpassade för en så tung bil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in