2022-06-27, 20:43
Medlem
Angående körningen och poliserna.

Alla har specialutbildning och tränas grundligt och sedan löpande.
Hastigheten och körningen är normal och genomförs tillsammans med en följebil som observerar om någon bil hänger efter.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Ett exploderande däck låter inte sannolikt. Men alla alternativ som inte berör någon form av slump/enorm otur känns inte särskilt troliga.

Något som kanske inte är "misstänksamt" men rätt trist är polisens uttalande om att man hade aktiverat stöd för kollegor som varit inblandade i detta. Kom ingen på att skriva något i stil med "Ah trist med Lars också"? Hjälper ju inte direkt trovärdigheten.

Som vanligt mer frågor än svar ....
Citera
2022-06-27, 20:53
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Intressant ju!
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/mystiska-smallar-sekunderna-innan-vilks-dodskrasch/

Det är något jävligt lurt med det här. Olycka my ass.
Citera
2022-06-27, 20:54
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Jag är inte kunnig om vapen men kulan som hittades i bilen har väl svampat ut ordentligt, ändå säger man att den inte har träffat en hård yta utan sannolikt ha avfyrats i en vattentank eller dylikt…

Jag fattar inte riktigt.
Citera
2022-06-27, 21:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Vad är detta nu? Hur kan polisen inte veta vad det är som smäller?
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/mystiska-smallar-sekunderna-innan-vilks-dodskrasch/

/B.F

Låter som en hagelbrakare. Men lite otänkbart då det skulle gett skador på fälg och kaross

Men att inget hittats betyder inte att attentat kan uteslutas.

Något skumt är det. Kanske någon som ogillat bli omkörd? Polisen hade ju ett stopp halvvägs.

En Glock eller annat på någon som tappat humöret.
Senast redigerad av Mullret 2022-06-27 kl. 21:18.
Citera
2022-06-27, 21:18
Medlem
vanartads avatar
Jag brukar inte ikläda mig foliehatt, men här är något (läs väldigt många saker) som inte stämmer.Antingen är Polisen groteskt inkompetent, eller så finns det betydligt mer till denna historia än vad som rapporterats.
Sannolikheten att tre däck skall explodera i en fart runt 180 är helt absurd. Jag har under senvårar kört längre sträckor på Autobahn i 200 km/h med välanvända M+S däck, som var betydligt billigare än de som nämnts i artikeln, och bilen full av skidutrustning.

Ett däck som exploderar hade jag kunnat köpa, men fan inte tre däck.

Att det sedan råkar finnas en avlossad kula i bilen och att denna inte skulle vara relaterad till 'olyckan' är ett extremt osannolikt.

Som några redan påpekat innan: Estonia 2
Citera
2022-06-27, 21:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Låter som skott och man har hittat en kula i bilen? Okej. Det låter ju väldigt suspekt.

Tror inte det minsta på den officiella versionen. Han blev säkert mördad med flit antingen i krocken eller så var han död redan innan och det är också möjligt att det bara var han som dog och att allt annat är fejkat också. Lika mycket fejk som Estonia. Makten mördar och döljer verkligheten.

Om du tror att poliserna kan ha överlevt så vet jag inte vad det spelar för roll, men enligt NFC ska kulan inte penetrerat något hårt material.
Citera
2022-06-27, 21:21
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Låter som en hagelbrakare. Men lite otänkbart då det skulle gett skador på fälg och kaross

Trångborrad bössa på nära avstånd (mindre än 10 meter)?
Citera
2022-06-27, 21:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag brukar inte ikläda mig foliehatt, men här är något (läs väldigt många saker) som inte stämmer.Antingen är Polisen groteskt inkompetent, eller så finns det betydligt mer till denna historia än vad som rapporterats.
Sannolikheten att tre däck skall explodera i en fart runt 180 är helt absurd. Jag har under senvårar kört längre sträckor på Autobahn i 200 km/h med välanvända M+S däck, som var betydligt billigare än de som nämnts i artikeln, och bilen full av skidutrustning.

Ett däck som exploderar hade jag kunnat köpa, men fan inte tre däck.

Att det sedan råkar finnas en avlossad kula i bilen och att denna inte skulle vara relaterad till 'olyckan' är ett extremt osannolikt.

Som några redan påpekat innan: Estonia 2

Är det inte så att om ett däck exploderar, så ökar belastningen på de andra däcken - och belastningen blir också så att säga ojämn.
Citera
2022-06-27, 21:28
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det inte så att om ett däck exploderar, så ökar belastningen på de andra däcken - och belastningen blir också så att säga ojämn.

Förvisso, men däckratingen har mycket stora toleranser, vilket gör att det är osannolikt att flera däck exploderar på samma gång. I synnerhet i en hyfsat maklig fart som 180km/h. Visst bilen vägde ett 10 tals kilo mer än vad däcken var rateade för, men däcken var även godkända för mycket högre farter, vilket gör sannolikheten extremt liten att flera däck exploderar samtidigt.

Jag kan inte svära på att det var ett mord. Jag tror dock jag kan svära att det inte hände på det sättet som vi blivit "upplysta" om.

Occams razor, hör du hovar utanför fönstret är det högst sannolikt inte en zebra utan en häst.

Flera däck exploderar samtidigt på en rak bilfri väg, smällar som inte kan förklaras, avlossad kula i bilen, i en bil som körs av specialutbildade poliser, han som dör har en fatwa mot sig.

Är detta verkligen sannolikt att detta är en slumpmässig olycka???
Senast redigerad av vanartad 2022-06-27 kl. 21:33.
Citera
2022-06-27, 21:30
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
EDIT ser att tiden mellan "skotten" osv redan har diskuterats i tråden.

Har lyssnat ingående med headset och hör klart, men mycket tystare, två dova smällar alldeles innan de två smällarna det talas om. Dessa dova har samma intervall och kommer mindre än en halv sekund innan de man hör tydligt.

De låter ungefär who-who ...
Citera
2022-06-27, 21:35
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Trångborrad bössa på nära avstånd (mindre än 10 meter)?

Tja, ett par idioter som inte tål bli omkörda.
Ett par skott mot bakdäcken.

Kanske bara tänkt som ett dåligt prank.
Citera
2022-06-27, 21:37
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Har lyssnat ingående med headset och hör klart, men mycket tystare, två dova smällar alldeles innan de två smällarna det talas om. Dessa dova har samma intervall och kommer mindre än en halv sekund innan de man hör tydligt.

De låter ungefär who-who ...

Skulle man skjutet och träffat däcken, har jag svårt att se hur detta skulle kunna detekteras efteråt om bilen brann.

Hur jävla svårt är det att träffa ett däck på 10-50 avstånd med ett gevär med kikarsikte.
En helt omantlad blykula skulle dessutom smälta vid den efterföljande branden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in