2022-06-27, 22:11
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok.

Jag är uppriktigt sagt inte helt säker på vad du menar.

Menar du att det är osannolikt att tre däck exploderar av en slump?

Att tre däck exploderar inom loppet av några sekunder pga av överbelastning i 180km/h. Det är extremt osannolikt.

Att de har exploderat på något sätt är ofrånkomligt, men överbelastning köper jag inte, då det finns mycket stora marginaler på ratingen av däck.
Skulle gissa att du kan överbelasta med 50-100% utan att däcken exploderar i 180km/h.

Betänk att marginalerna skall finnas där även när däcken är flera år gamla, slitna och/eller utsatts dålig behandling, samt kanske lagats.

Överbelastning är således extremt osannolikt, som förklaringsmodell.
Citera
2022-06-27, 22:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Låter som skott och man har hittat en kula i bilen? Okej. Det låter ju väldigt suspekt.

Tror inte det minsta på den officiella versionen. Han blev säkert mördad med flit antingen i krocken eller så var han död redan innan och det är också möjligt att det bara var han som dog och att allt annat är fejkat också. Lika mycket fejk som Estonia. Makten mördar och döljer verkligheten.

Tycker deras förklaring om att någon bär omkring med en kula låter helt galet. Det var ju inget anmärkningsvärt med den så varför ska någon ha en sån som någon typ av snuttefilt. Det bör också deras släkt vetat om att polis x alltid hade med sin lyckokula
Citera
2022-06-27, 22:14
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Dettamed däck som skulle explodera pga hög fart. I så fall skulle däck explodera dagligen i tyskland. Det sker men inte pga hög fart utan det är gamla däck på lastbilar som sprängs i tyskland pga dåligt underhåll och att lastbilsfirmornas vinster skall maximeras

Precis, min åsikt!
Citera
2022-06-27, 22:14
Medlem
analkings avatar
Citat:
Det berodde inte bara på farten, förstås. Eventuellt spelade också följande in.

1. Vinterdäck användes, trots att det inte på något vis var vinterväglag eller särskilt kallt

2. Däcken var inte anpassade för en så tung bil
Som sagt o.m detta med däcken skulle vara ett problem skulle autobahn vara ett slagfält.
Citera
2022-06-27, 22:16
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Om någon med raketgevär beskjutit bilen får man väl anta att man hittar någon form av spår efter det.

Ja herre jävlar!
Raketgevär är inte direkt diskreta om man säger som så, dessutom är det enkelt att se om en bil blivit beskjuten av ett raketgevär.
Citera
2022-06-27, 22:16
Medlem
Två smällar som förmodligen är vapen avlossade från förmodligen 2 gärningsmän. Sen hörs bilen sladda och sen smällen med lastbilen. Frågan är bara? Varför hörs det inte när de kör igenom stängslet och hörs inget heller när lastbilen drar med sig bilen längst vägbanan? En kula ligger i bilen och det bortförklara polisen med en souvenir från någon av poliserna. Lars Vilks blev mördad det förstår väl vem som helst. Varför säga att det var en däckexpision och sedan inte veta vad det är som hörs på en ljudupptagning. Snacka om att ljuga!!!!
Citera
2022-06-27, 22:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Att tre däck exploderar inom loppet av några sekunder pga av överbelastning i 180km/h. Det är extremt osannolikt.

Att de har exploderat på något sätt är ofrånkomligt, men överbelastning köper jag inte, då det finns mycket stora marginaler på ratingen av däck.
Skulle gissa att du kan överbelasta med 50-100% utan att däcken exploderar i 180km/h.

Betänk att marginalerna skall finnas där även när däcken är flera år gamla, slitna och/eller utsatts dålig behandling, samt kanske lagats.

Överbelastning är således extremt osannolikt, som förklaringsmodell.

Ok så du menar att däcken exploderade - men inte på grund av en olycka? Vad menar du är en mer trolig förklaring?

(Jag vet inte hur mycket däcken var konstruerade för att klara av, men de hade får anmärkning tidigare i alla fall. Bilen vägde 4,4 ton [osäker på om det är inklusive passagerare], och däcken som användes var vinterdäck.)
Citera
2022-06-27, 22:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Som sagt o.m detta med däcken skulle vara ett problem skulle autobahn vara ett slagfält.

Är det vanligt med bilar som väger 4,4 ton använder underdimensionerade däck, och dessutom vinterdäck på icke vinter väglag?
Citera
2022-06-27, 22:23
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Det berodde inte bara på farten, förstås. Eventuellt spelade också följande in.

1. Vinterdäck användes, trots att det inte på något vis var vinterväglag eller särskilt kallt

2. Däcken var inte anpassade för en så tung bil

Jag har kört med M+S däck i över 200km/h när jag mer eller mindre 'pendlade' mellan Österrike och Sverige. Ena stunden är det -5 C andra stunden +15 C.
Då jag hade mycket utrustning med mig var bilen närmast alltid överbelastad, och jag körde alltid med M+S eftersom dubbdäck var förbjudna i Österrike.
Eftersom jag då inte hade gott om pengar samt ren slöhet, körde jag verkligen mina däck till helt slut.

Det säger sig själv att däck måste ha rejäla marginaler då belastningen inte är statisk utan däcken belastas betydligt mer vid t.ex. aggressiv kurvtagning.
Citera
2022-06-27, 22:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ok så du menar att däcken exploderade - men inte på grund av en olycka? Vad menar du är en mer trolig förklaring?

(Jag vet inte hur mycket däcken var konstruerade för att klara av, men de hade får anmärkning tidigare i alla fall. Bilen vägde 4,4 ton [osäker på om det är inklusive passagerare], och däcken som användes var vinterdäck.)

Nja det var väl inte vinterdäck. Det är väl mer allrounddäck som är dubbfria som används överallt i Europa. De flesta däck som inte är budget är anpassade till att klara högre farter och det är alltid en säkertsmarginal så om någon har satt max fart på däcket till 180 så kan köra 200 utan att det är någon risk och detsamma gäller vikten som de ska tåla. Att det är några hundra kilo övervikt är säkert något som gemene man kör med sin vanliga bil var och varannan dag. Har man ens koll på sånt normalt. Jag har iallafall aldrig läst på några däck vad de klarar maxvikt utan köper efter ljudnivå, betyg och pris
Citera
2022-06-27, 22:25
Medlem
Men har ni hört ljudfilen?? Det är ju så uppenbart skott: PAM- PAM och nån sekund senare hörs däcken skrika och resten är historia.
Och polisen säger att de inte vet vad som
pangade och nöjer sig så?

Alltså.. VA??? Hahahah. Jag dör.
Hur korkade tror de att svensken är?
Citera
2022-06-27, 22:26
Medlem
vanartads avatar
Citat:

Jag har ingen aning.

Smällarna kanske skulle kunna antyda att däcken exploderade pga av någon yttre påverkan, vad nu detta kan vara…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in