2022-06-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Jodå. Men vid panikbromsar man ger det inte en lugn och fin inbromsning.

Ehh? jo det gör det. Det är hela vitsen. Med ABS så SKA man trycka MAX på bromsen. Panikbromsa är alltså det man ska göra. Så pass många förarövningar har jag gjort både på is och asfalt att jag med 100% sannolikhet kan säga att dels sliter det inte på däcken särskilt mycket eftersom låsningarna är så korta. Det KAN INTE ge bromsplattor per definition.

Dels ger det absolut kontroll. Håller man ratten rakt så går bilen spikrakt.
Svänger man samtidigt så fungerar även det fint under vissa förutsättningar.
Citera
2022-06-17, 10:48
Medlem
JdeKoofs avatar
Inte en chans i rymden att däcket gått sönder av sig självt. Någon har fifflat med det innan.

Vilket också låter osannolikt. Men är man på bensinstation och tankar eller är inne och käkar har man väl inte uppsikt runt hela bilen precis hela tiden tänker jag.
Citera
2022-06-17, 11:01
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
Inte en chans i rymden att däcket gått sönder av sig självt. Någon har fifflat med det innan.

Vilket också låter osannolikt. Men är man på bensinstation och tankar eller är inne och käkar har man väl inte uppsikt runt hela bilen precis hela tiden tänker jag.

Från fackfolket själva:

Tire blowouts are caused by several factors including lack of proper tire inflation, overloading, excessively worn tread or damaged tread due to neglect and warmer temperature. The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) estimated that 19,000 people are injured due to tire-related motor vehicle crashes in 2015, and 733 die due to tire malfunctions in vehicle accidents in 2016.

https://www.utires.com/articles/reasons-why-tires-blow-up/
Citera
2022-06-17, 12:44
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Från fackfolket själva:

Tire blowouts are caused by several factors including lack of proper tire inflation, overloading, excessively worn tread or damaged tread due to neglect and warmer temperature. The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) estimated that 19,000 people are injured due to tire-related motor vehicle crashes in 2015, and 733 die due to tire malfunctions in vehicle accidents in 2016.

Det fetade. Tror inte det var fallet.
Citera
2022-06-17, 12:59
Medlem
Citat:
Från fackfolket själva:

Däcken bytta några veckor innan, korrekt belastningsindex så absolut ingen överlast, ingen onormal temperatur inne i däcket enligt loggen, högst normal utetemperatur.
Säg nej, ingen av dessa parametrar gällde i detta fall
Citera
2022-06-17, 13:01
Medlem
Citat:
Från fackfolket själva:

Det är inga vanliga däck och fordonet tillhör staten och inte någon WT familj. Jag är inte jätte konspiratorisk i vanliga fall men här ligger en hund begraven.
Citera
2022-06-17, 14:46
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamhallAlekum
Har vi länk till FU?

Vem har FUPEN?

Finns länk eller ska man behöva beställa den själv?
Citera
2022-06-17, 19:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testoject
Det är inga vanliga däck och fordonet tillhör staten och inte någon WT familj. Jag är inte jätte konspiratorisk i vanliga fall men här ligger en hund begraven.

Jo, standarddäck är precis vad det var - dock med en jäkligt ovanlig tu-delad fälglösning och en run-flatlösning som endast testats i 80 km/h.
Som jag skrivit tidigare - om de fick en punktering kan det förklara de första spåren till höger, och om run flat-ringen (eller fälgen) då havererade i den höga hastigheten så kan det ju förklara krängningen/sladden åt vänster..

Evading extreme threats at speed is not a challenge for Range Rover Sentinel. A specially manufactured wheel that incorporates a run-flat system allows you to keep moving in the event of a puncture. The system has been tested for distances up to 50km at 80km/h. For ease of maintenance, the system is incorporated within a standard tyre.
Citera
2022-06-17, 20:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
Det fetade. Tror inte det var fallet.

Nä inte jag heller - visade bara på att det händer. Dock kan jag tänka mig fabrikationsfel (jäkligt ovanligt) eller att något hände vid däckskiftet - att däck eller fälg monterades fel eller skadades.
Citera
2022-06-17, 20:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Vem har FUPEN?

Finns länk eller ska man behöva beställa den själv?

Ja, jag skulle också gärna ta del av den rapport som flitigt refereras till men som jag är tveksam till om någon verkligen har läst..
Citera
2022-06-17, 21:25
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Jo, standarddäck är precis vad det var - dock med en jäkligt ovanlig tu-delad fälglösning och en run-flatlösning som endast testats i 80 km/h.
Som jag skrivit tidigare - om de fick en punktering kan det förklara de första spåren till höger, och om run flat-ringen (eller fälgen) då havererade i den höga hastigheten så kan det ju förklara krängningen/sladden åt vänster..

Evading extreme threats at speed is not a challenge for Range Rover Sentinel. A specially manufactured wheel that incorporates a run-flat system allows you to keep moving in the event of a puncture. The system has been tested for distances up to 50km at 80km/h. For ease of maintenance, the system is incorporated within a standard tyre.
Jag tror att du läser in något som inte står och att en korrekt tolkning snare är detta:
Much like a spare tire, a run-flat tire has a limited range and a limited speed. Once you know you’ve lost tire pressure, you should carefully reduce speed to a maximum of 50 mph as soon as possible. Additionally, you shouldn’t drive for more than 50 miles on a run-flat once it loses pressure.
Citera
2022-06-17, 21:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag tror att du läser in något som inte står och att en korrekt tolkning snare är detta:
Much like a spare tire, a run-flat tire has a limited range and a limited speed. Once you know you’ve lost tire pressure, you should carefully reduce speed to a maximum of 50 mph as soon as possible. Additionally, you shouldn’t drive for more than 50 miles on a run-flat once it loses pressure.

Ingen lär väl frivilligt köra 5 mil på en hård plastkrans, så det känns som en märklig sak att skriva i en reklambroschyr om de menar det du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in