2022-06-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Män jobbar ju bara mer för att "någon annan" så ofta tar hand om hans små "bekymmer" hemmavid.

Det är märkligt nog sant även i singelhushåll…. Men det finns ju vettiga evolutionsbiologiska förklaringar, eller så är kvinnor bara latare och grisar runt mer därhemma…

Citat:
ja blir ju härliga tider för både alla världens Alex och småttissarna.
Och när verkligheten får den utvecklingen så lär ju även Flashbacks abortmotstånd mojna rejält.
Helt annan fråga liksom när det drabbar det egna skinnet.

Tror nog att det blir precis som det är och alltid varit, kompetenta vita män som arbetar hårt , löser det. Den statistika sonnolikheten för att Alex blir en av dem ökar även drastiskt om ”mamma” inte dödade hans barn….
Citera
2022-06-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Haha, prova att läsa statistik.

Ja prova det själv du!
Det finns ett enormt stort mörkertal för kvinnor som utövar våld i hemmet.
Citera
2022-06-27, 11:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
När jag var ung hade jag samma hjärntvättade åsikt angående abort som de flesta svenskar har. Men när jag blev äldre och började reflektera över moraliska frågor, ändrades min inställning till abort. Det är ett mord på en människa, och bara för att kvinnan har varit med och skapat denna människa, betyder inte det att hon har rätt att mörda honom/henne (enligt mig).

1. Mord? Polisen borde alltså från i en perfekt värld starta en mordutredning för alla alla naturliga missfall för att säkerställa att ingen olaglig abort utförts?

2. När blir fostret en människa?

Citat:
Det enda fallet där jag kan se abort som ett bra alternativ, är när en kvinna har blivit gravid pga en våldtäkt.

Om aborter är mord, borde det väl inte vara ok att mörda en oskyldig människa för något som någon annan gjort? Hur tänker du där?

Citat:
Men utöver det är aborter omoraliskt och oansvarigt, då det finns p-piller.

Preventivmedel är inte 100 %....Så vad göra om människan tagit sitt ansvar och skyddat sig?

Citat:
De som förespråkar fria aborter i upp till 9 månader (där det är skattebetalarna som ska betala för det) är som jag ser det väldigt oansvariga människor.

Jag tror de allra flesta är överens om att fri abort till 9 månader är vansinne.

Citat:
De vill alltså ligga runt hur mycket som helst utan att använda p-piller eller kondomer, och när de sedan blir gravida vill de genomföra aborter. Vissa av dem vill tydligen också kunna bli gravida, och sedan kunna ändra sig efter 7 eller 8 månader, och då kunna mörda sina egna barn. Detta är som jag ser det totalt omoraliskt och tyder på en total kollaps av människors moral i västvärlden.

Luktar lite strawman här. Du beskriver en extremt liten andel av galna människor.
Citera
2022-06-27, 11:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Att sätta fokus på några enstaka fall då preventivmedel inte har fungerat och från det bestämma hur abortlagstiftningen ska se ut är inte vettigt. Man bör inte sätta undantagsfall som norm utan låta de vara undantag.

Så abort är ok om man har skyddat sig?
Citera
2022-06-27, 11:53
Avstängd
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ja prova det själv du!
Det finns ett enormt stort mörkertal för kvinnor som utövar våld i hemmet.
Gissa vidare du.
Citera
2022-06-27, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så abort är ok om man har skyddat sig?

Det skrev jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Gissa vidare du.

Nu är det ju du som gissar, du har ingen koll och inget underlag som styrker dina gissningar.
Citera
2022-06-27, 11:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Om abort är tillåtet kan kvinnan bestämma själv över sin kropp, om det inte är tillåtet bestämmer staten över den (genom lagstiftning).

Rätten att bestämma över sin kropp handlar om att det innebär risker med graviditet och förlossning som kvinnan själv ska få bestämma om hon vill utsätta sig för eller inte.

Sen kan man givetvis fråga sig vilken skyldighet kvinnan har att låta ett foster livnära sig på henne under 9 månader. Har hon rätt att avsluta den kopplingen och låta fostret klara sig bäst själv (abort)?
Du missar, eller undviker, hela poängen, jag pratar inte om rätt till abort eller inte, utan den motivering man använder.
Om hon inte vill utsätta sig själv för risken att bli gravid kan hon förstås göra det själv. Om risker uppstår kommer förstås staten avgöra det åt henne. Där har hon inget eget bestämmande.

Men själva frågan handlar om motiveringen, att hennes rätt till sin egen kropp, innebär om hon har rätt att bestämma över någon annans kropp.
Hon kan förstås välja att göra abort utifrån rädsla eller inte. Men frågan besvaras inte utifrån det, utan du ger andra motiv utifrån om hon ska göra abort eller inte. Jag menar att det du nu säger är rätt till sin egen kropp, handlar om hon har rätt att skydda sig själv, medan barnet inte har någon rätt till skydd. Det har ingen rätt till sin egen kropp eller sitt liv. Om alla har rätt till sin egen kropp, måste väl även barnet ha det.
Citera
2022-06-27, 11:58
Medlem
Citat:
1. Mord? Polisen borde alltså från i en perfekt värld starta en mordutredning för alla alla naturliga missfall för att säkerställa att ingen olaglig abort utförts?

Samma som gäller för alla andra dödsfall. Om det sker beror på omständigheterna.

Citat:
2. När blir fostret en människa?

Vid befruktningen.
Citera
2022-06-27, 11:59
Medlem
Citat:
Att sätta fokus på några enstaka fall då preventivmedel inte har fungerat och från det bestämma hur abortlagstiftningen ska se ut är inte vettigt. Man bör inte sätta undantagsfall som norm utan låta de vara undantag.

Att skaffa barn innebär ett ansvar, det är inte som att skaffa en kattunge så att hävda att kvinnan ska få göra vad hon vill med sin kropp håller inte. Hon får inte göra vad hon vill med barnets kropp som finns i hennes mage.
Men hon får göra vad hon vill med sin egen kropp när barnet finns i hennes mage?
Citera
2022-06-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om alla har rätt till sin egen kropp, måste väl även barnet ha det.

Precis men detta vill inte abortförespråkarna erkänna.
Citera
2022-06-27, 12:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det skrev jag inte.

Sa varför prata om ansvarsbiten om du inte vill medge abort för de som tagit sitt ansvar?
Citera
2022-06-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men hon får göra vad hon vill med sin egen kropp när barnet finns i hennes mage?

Barnet har rätt till sin kropp så hon ska inte få göra något illa med barnets kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in