2022-05-28, 15:53
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
Jävligt bra poäng, men låt oss ta en risk höhhöh. Jag kanske kan köpa en lägenhet i centrala stockholm utan lån om allt går bra 😎😎😎😎

Jag tycker risken i Tesla är låg med tanke på hur många företag ihopbakat i ett. Tesla råkar bara nyttja alla dessa olika delar till sin egen produktion. Vissa låtsas som att Tesla gör lika lite som vilken annan biltillverkare som helst, men de är extremt diversifierade.

https://www.reddit.com/r/teslamotors...m_source=share
Citera
2022-05-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tycker risken i Tesla är låg med tanke på hur många företag ihopbakat i ett. Tesla råkar bara nyttja alla dessa olika delar till sin egen produktion. Vissa låtsas som att Tesla gör lika lite som vilken annan biltillverkare som helst, men de är extremt diversifierade.

https://www.reddit.com/r/teslamotors...m_source=share

Förlåt för att vara dryg men någonstans får det fan vara nog med att sprida missinformation. Det första felet med dendär hiskeliga listan är att den utgår ifrån att bolagen på höger sida endast gör det som står på vänster sida.

Förutom det så FINNS INTE hälften av listan. De är drömmar. Kan ge dig en liten lista
Trucks, semi, App Store, robotaxis, Robotics, Leaf blower? RNA microfactories, mining, IES 😂

Det är exakt detta jag har påstått att du missförstått vilket börjar visa sig ganska bra.

Sen är många av de andra delarna miniatyrer av bolag. Exempelvis alloys där Spx/Tesla tweakeat en existerande Alu alloy. Man meddela att Sandvik ex har i storleksordning 15000 olika alloys. Att försöka blåsa upp delar och rent utav ljuga om vad bolaget gör för folk är snuskigt Hr, och det vet du om.
Senast redigerad av job230ge 2022-05-28 kl. 16:07.
Citera
2022-05-28, 16:29
Medlem
RyskaMaffians avatar
Att köpa en Muskomobil måste vara en stor risk. Elon verkar inte riktigt normal i huvudet
Citera
2022-05-28, 17:13
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Förlåt för att vara dryg men någonstans får det fan vara nog med att sprida missinformation. Det första felet med dendär hiskeliga listan är att den utgår ifrån att bolagen på höger sida endast gör det som står på vänster sida.

Förutom det så FINNS INTE hälften av listan. De är drömmar. Kan ge dig en liten lista
Trucks, semi, App Store, robotaxis, Robotics, Leaf blower? RNA microfactories, mining, IES 😂

Det är exakt detta jag har påstått att du missförstått vilket börjar visa sig ganska bra.

Sen är många av de andra delarna miniatyrer av bolag. Exempelvis alloys där Spx/Tesla tweakeat en existerande Alu alloy. Man meddela att Sandvik ex har i storleksordning 15000 olika alloys. Att försöka blåsa upp delar och rent utav ljuga om vad bolaget gör för folk är snuskigt Hr, och det vet du om.
Herregud, kan inte ni två bara agree to disagree?
Ni kommer ingenvart i era diskussioner och folk som vill lära sig får inte ut nånting från ert tjabbel.
Citera
2022-05-28, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Herregud, kan inte ni två bara agree to disagree?
Ni kommer ingenvart i era diskussioner och folk som vill lära sig får inte ut nånting från ert tjabbel.
Jo jag håller med dig, det var mitt sista inlägg i denna tråden
Citera
2022-05-28, 18:25
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jo jag håller med dig, det var mitt sista inlägg i denna tråden
Tycker absolut inte att du ska lämna tråden. Menade bara att ni borde tagga ner och kanske inte svara på varandras inlägg hela tiden. Alla vet att ni är raka motsatsen till varandra.
Citera
2022-05-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
En B-Bounce känns inte allt för osannolik, dock är jag helt okej med att senaste tidens nedgång redan är en möjlighet.
Dock blir jag ibland osäker rent emotionellt vid tillfällen som dessa.
Rent historiskt har jag alltid ökat mitt innehav i TSLA när den gått ner 50%, så även denna gång, rejält…
Men ska man sitta på den utan att sälja eller ska man nyttja en potentiell uppgång för att frigöra cash.
Det är den stora frågan

Går det ner finns det inte mycket att göra än att gilla läget…
Man blir känslokallare för varje krasch man varit med om ☺️

Min strategi (i nuläget) är att jag har en pott tesla som jag kommer hålla läänge. Sedan en sidopott ca 10-20% som jag tradear. Varje gång tesla går ner låt säga 50 dollar köper jag, gränsen är dynamisk så när tesla är lågt köper jag varje 30-20 dollar istället. Sedan säljer jag på liknande sätt när inköpet genererat minst 100 dollar i vinst och jag misstänker en topp.

Finns säkert andra strategier som är lika bra o bättre, men att ha en strategi gör att man ej behöver tänka o känna i stundens hetta. Plus att man kan simulera olika scenarion.
Citera
2022-05-28, 20:22
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Man blir känslokallare för varje krasch man varit med om ☺️

Min strategi (i nuläget) är att jag har en pott tesla som jag kommer hålla läänge. Sedan en sidopott ca 10-20% som jag tradear. Varje gång tesla går ner låt säga 50 dollar köper jag, gränsen är dynamisk så när tesla är lågt köper jag varje 30-20 dollar istället. Sedan säljer jag på liknande sätt när inköpet genererat minst 100 dollar i vinst och jag misstänker en topp.

Finns säkert andra strategier som är lika bra o bättre, men att ha en strategi gör att man ej behöver tänka o känna i stundens hetta. Plus att man kan simulera olika scenarion.

Blir inte stressad av nedgång utan mest upprymd och älskar verkligen när börsen rör sig mycket.
Så mycket psykologi och vid denna nedgång är det faktiskt underliggande oro med inflation, räntor och energi och massa annat reellt.
Man vill inte sjabbla bort en riktigt bra kris.

För övrigt har jag en liknande strategi som du för just TSLA men fokuserar endast på medierapportering.
Laddat upp tungt när kursen sjunkit ca 50%(vilket ändå har skett ett par gånger sedan 2016 när jag köpte första gången)
Dock failade jag denna gång och köpte för tidigt men inte katastrofalt tidigt.

Sagt det förut men det otroligt kul med börsen och framförallt TSLA 😊
Citera
2022-05-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Blir inte stressad av nedgång utan mest upprymd och älskar verkligen när börsen rör sig mycket.
Så mycket psykologi och vid denna nedgång är det faktiskt underliggande oro med inflation, räntor och energi och massa annat reellt.
Man vill inte sjabbla bort en riktigt bra kris.

För övrigt har jag en liknande strategi som du för just TSLA men fokuserar endast på medierapportering.
Laddat upp tungt när kursen sjunkit ca 50%(vilket ändå har skett ett par gånger sedan 2016 när jag köpte första gången)
Dock failade jag denna gång och köpte för tidigt men inte katastrofalt tidigt.

Sagt det förut men det otroligt kul med börsen och framförallt TSLA 😊

Håller med, kul när det rör sig

Jamen sålänge man har köpkraft hela vägen ned e det ju lugnt. Jag är själv ganska dålig på att ha tillräckligt med likviditet tillgängligt. 10-30% vore ju att föredra, men har ej det i dagsläget, vilket gör att köpandet blir något mer sparsmakat...
Citera
2022-05-29, 10:39
Medlem
Citat:
Tesla ÄR deversifiering. Det är bra att satsa allt där, men för att kunna veta det själv måste du vara väldigt insatt i företaget, annars fylls du av tvivel när okunniga skriver sitt svamel och fåren börjar skrika om kurser på $150 fastän de inte förstår något om varken marknad eller företag.
Nog det dummaste jag läst av dig i hela tråden, nej detta är helt fel och det hoppas jag alla inser. Bedrägerivarning på det inlägget.

Satsar man allt i en korg är det verkligen inte läge att dessutom övertyga sig själv om hur smart man är och lägga varenda uns av tvivel åt sidan.

Är du så desperat över din troligtvis åt helvete investering med tanke på att du börja skriva i tråden ungefär samma tid Tesla stod i ath? Köper inte ditt svammel om att du hedgar dig mot varenda nedgång i aktien och går ur perfekt varje gång…
Citera
2022-05-29, 14:22
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nog det dummaste jag läst av dig i hela tråden, nej detta är helt fel och det hoppas jag alla inser. Bedrägerivarning på det inlägget.

Satsar man allt i en korg är det verkligen inte läge att dessutom övertyga sig själv om hur smart man är och lägga varenda uns av tvivel åt sidan.

Är du så desperat över din troligtvis åt helvete investering med tanke på att du börja skriva i tråden ungefär samma tid Tesla stod i ath? Köper inte ditt svammel om att du hedgar dig mot varenda nedgång i aktien och går ur perfekt varje gång…

Jag har ägt Tesla i över 2 år och har nog bra mycket bättre koll på företaget än alla bittra björnar här inne som verkar ha något personligt emot Tesla. Och det är uppenbart för mig att Tesla har låg risk då de är skuldfria och har flera olika verksamheter som kommer generera stora intäkter i framtiden. Sen förstår jag om björnarna är lite extra griniga nu när deras våta drömmar om kurser på $150 inte verkar gå i uppfyllelse. Aktien är snuskbillig även på dessa nivåer.

Sen måste väl ändå inlägg som du skrivit vara flera snäpp dummare än det jag skrev.

"Sen gör ju faktiskt Toyota bra vinst på sina bilar, till skillnad från Tesla som lever på utsläppsrätter."
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-05-29 kl. 15:05.
Citera
2022-05-29, 19:09
Medlem
Citat:
Jag har ägt Tesla i över 2 år och har nog bra mycket bättre koll på företaget än alla bittra björnar här inne som verkar ha något personligt emot Tesla. Och det är uppenbart för mig att Tesla har låg risk då de är skuldfria och har flera olika verksamheter som kommer generera stora intäkter i framtiden. Sen förstår jag om björnarna är lite extra griniga nu när deras våta drömmar om kurser på $150 inte verkar gå i uppfyllelse. Aktien är snuskbillig även på dessa nivåer.

Sen måste väl ändå inlägg som du skrivit vara flera snäpp dummare än det jag skrev.

"Sen gör ju faktiskt Toyota bra vinst på sina bilar, till skillnad från Tesla som lever på utsläppsrätter."
Något med så stor volatilitet som Tesla aktien är knappast låg risk. Att sitta och rekommendera folk att gå all in i den aktien och säga saker som att Tesla är så pass diversifierade i sin verksamhet att det i sig är riskspridning är bara galenskap. Skiter i hur det gått för dig och vad du tror, ingen aktie är värd risken att bli enda innehav i portföljen, speciellt inte ett högt värderad högrisk tillväxt-/förhoppningsbolag. Men dessvärre fylls twitter av tesla-bulls som dumpar alla innehav som går plus (mao inte Tesla) och köper mer Tesla för det, receptet på en katastrof…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in