2022-06-26, 20:19
Medlem
Horleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Väktare, rond.
Nej för helvete bli inte väktare. Riktigt skit jobb där 90% av alla människor är tattare
Citera
2022-06-26, 20:19
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Väktare, rond.

Bra förslag.
Skulle rekomendera stationär vakt. Så slipper du kanske körkortskravet.

Tågvärd och du inte tål människor det avråder jag dig från.
Citera
2022-06-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Kanske hästreperatör eller vad det heter.
Dom där som fixar skorna och svansen på hästar.

Då har du lite kontakt med människor. Men mest kontakt med hästar.
Hovslagare heter yrket.
Citera
2022-06-26, 20:25
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Hovslagare heter yrket.

Det stämmer.
Hatar när man glömmer bort ord. Fattar inte varför man glömmer saker fast man inte glömmer saker.
Jag menar man vet vad det heter men det tar tid innan man kommer på det.
Och man hittar ju inte på ordet. Utan det är ju ett ord man lärt sig tidigare.
Det hela är jävligt konstigt.

Ontop.
När man jobbar på lager så kör man bara truck hela tiden.
Bara lunchrasten som man träffar folk
Kanske trucknisse kan va nåt. Det är dock jäääävligt tråkigt.. Extrem jävla tråkigt
Citera
2022-06-26, 20:28
Medlem
StigEngstroms avatar
It-tekniker kanske?
Du må jobba med kunder men dom är ju på distans så att säga.
Citera
2022-06-26, 20:31
Medlem
kristofferGs avatar
Sopgubbe.
Citera
2022-06-26, 20:31
Medlem
Ställningsbyggare ska du satsa på.
Bra betalt och gratis träning på jobbet.
Citera
2022-06-26, 20:46
Medlem
Bonnatorps avatar
Som föregående skribent skrev, ställningsbyggare kan vara ett alternativ om du orkar med ganska fysiskt jobb.

Tågvärd avråder jag då du kan råka ut för allt möjligt folk.

Om du verkligen inte orkar med folk och gillar eller klarar av problemlösning någorlunda, kika på programmering. I bästa fall kan du bli kodapa så du får sitta ensam vid en dator och knappa ihop program enligt instruktion.
Kan vara lite möten då du behöver hålla dig ajour med hur nuvarande projekt ser ut.

Personligt assistent är ett alternativ, som dock står mycket lägre på lönestegen. Men det kan vara enkelt att komma in på bara du kan bete dig vänligt på intervjun.
Då har du mest kontakt med en, kanske två, personer åt gången.
Visst kan det vara väldigt personligt, men har du tur ka n det ha många andra fördelar.

Vi kan ta mitt jobb som exempel, personlig assistent.
Jag kommer till jobbet 7 på morgonen, hjälper till med morgonbestyr upp till två timmar. Är det bajsning som ingår tar det knappt två timmar, annars tar det knappt en.
Därefter kanske jag dammsuger lite eller fixar i ordning grejerna runt datorn. En kopp té, ordna hörlurarna, en macka och så ladda telefonen.
Sedan kan jag sätta mig och dega i assistentrummet, med egen säng eller soffa och läsa eller kolla på film fram till 4 på eftermiddagen.
Då gör man middag, kanske. Annars gör dottern i huset middagen.
Sedan efter middag fixar man disken, kanske en skål snacks till brukaren som vill kolla på film resten av kvällen, och sen behöver man knappt göra något förrän mellan 10 och 12 på kvällen, då det är läggdags som tar runt en timme.
Sedan får jag sova till 7 på morgonen, i snitt runt 7 timmar, och så år det morgonbestyr, och sedan går jag hem senast 9. Tidigare än så om det inte är bajsmorgon.
Undrr dagen kanske jag får kliva upp en gång per timme eller halvtimme på sin höjd och fixa något som tar 2-5 minuter. Tillexempel fixa något med telefonen eller en macka eller så.
Sen är det tillbaka till sängen och pilla på telefonen.
Har gott om tid att plugganpå distans.
Totalt runt 5-7 timmars jobb och 7 timmars sömn per 26-timmarspass.

Jobbar 26-timmarspass, från 7 på morgonen till 9 nästa morgon.
Har tid att sova runt 7 timmar per pass och plugga eller kolla på film runt 10 timmar per pass i snitt. Någon dag ibland blir det förstås en tur till sjukhus eller vårdcentral, som kan ta allt mellan en halvtimme och 5 timmar, men det blir ändå mest att sitta och läsa på telefonen under tiden om jag vill.

Tjänar 24k brutto på 7 pass per månad. Så jag är ledig 23 dagar per månad, plus några veckor semester per år.
Tjänar runt 3500 brutto per pass, ännu mer på helger. Så att jobba upp till över 30k är knappt två extrapass per månad.
Min egentliga timlön (efter 9 år i yrket) är 140:- per timme, men ser man till de timmar jag faktiskt jobbat och anstränger mig fysiskt är det snarare 700:- timmen.

Helt ärligt så finns det inget bättre jobb jag kan ha under nuvarande omständigheter, då jag både pluggar och pratar mycket i telefon med frun.

Men helt ärligt så rekommenderar jag att plugga iallafall 2-årig YH på något attraktivt yrke eller en treårig kandidat där du lätt får jobb. Viktigt att det är en utbildning du ganska lätt får jobb på eller är villig att flytta efter, annars är det förgäves.
Det är mycket större chans att du får ett jobb som inte är aptråkigt då.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-06-26 kl. 21:05.
Citera
2022-06-26, 20:57
Medlem
Skulle det vara aktuellt att plugga eller gå som lärling till något praktiskt yrke?
Citera
2022-06-26, 21:09
Medlem
IT helt klart, ex grafisk formgivning. En sån kurs klarar alla, väldigt många äldre som bytat inrikning och är på det utbildningar. 90% får jobb med ganska hög ingångslön.
Annars sök dig till Norge och jobba på plattform. Kan bli väldigt isolerat men med väldigt hög lön. ca 50k svenska i mån med alla risktilägg / nattpass. Utbildning kan man få på plats, som också alla klarar. 12h om dagen 6 dagar i veckan. Efter det kan du resa runt i världen och finna dig själv ☺️
Sverige är deppigt överlag ändå
Citera
2022-06-26, 21:12
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammelplanka
Som rubriken lyder; vadfan ska jag jobba med?

Lite bakgrund är att jag är 30 år, har erfarenhet från bland annat restaurang och liknande serviceyrken, godkänd gymnasieexamen men inte mer än så. Jag hatar människor och speciellt ungar, jag vill inte jobba i restaurang längre, jag har mycket psykisk ohälsa, jag orkar inte plugga någonting. Jag vill inte jobba med någonting, det kan bero på att jag är deprimerad och inte vill leva alls. Jag kör inte bil. Jag kan jobba ganska varierat (kanske inte bara natt, det är nog inte bra för mitt humör), jobbar gärna helger och när andra har semester. Jag kan nog tänka mig både kollegor och inga kollegor.

Några grejer jag tittat på är tågvärd för SJ eller stationsvärd för MTR (SL). Vissa har krav eller önskemål att man har egen bil, men inte alla. Det verkar inte vara alldeles för höga krav på de jobben. Vad finns det mer?

Ha flummigt! Innan jag var klar med texten tänkte jag tågreparatör, sen kom du in på SJ osv, i vilket fall. Du skulle nog gilla min arbetsplats, tågreparatör på ett större företag i Stockholm.
Senast redigerad av Symptm 2022-06-26 kl. 21:18.
Citera
2022-06-26, 21:15
Medlem
Är ju inte så enkelt att sitta på sitt feta arsle och önska sig ett yrke. Du får ta det som finns för dig eller kämpa för att slå dig in i något nytt medelst utbildning, praktik, kontakter men det är fan inte lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in