2022-06-26, 21:18
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammelplanka
Som rubriken lyder; vadfan ska jag jobba med?

Lite bakgrund r att jag r 30 r, har erfarenhet frn bland annat restaurang och liknande serviceyrken, godknd gymnasieexamen men inte mer n s. Jag hatar mnniskor och speciellt ungar, jag vill inte jobba i restaurang lngre, jag har mycket psykisk ohlsa, jag orkar inte plugga ngonting. Jag vill inte jobba med ngonting, det kan bero p att jag r deprimerad och inte vill leva alls. Jag kr inte bil. Jag kan jobba ganska varierat (kanske inte bara natt, det r nog inte bra fr mitt humr), jobbar grna helger och nr andra har semester. Jag kan nog tnka mig bde kollegor och inga kollegor.

Ngra grejer jag tittat p r tgvrd fr SJ eller stationsvrd fr MTR (SL). Vissa har krav eller nskeml att man har egen bil, men inte alla. Det verkar inte vara alldeles fr hga krav p de jobben. Vad finns det mer?
Det finns ju inga fyrvaktare lngre, annars hade det kanske varit ett alternativ.

Traversfrare eller kranfrare, kanske? D sitter du i din lilla hytt hela dagen och behver inte trffa en mnniska, bara prata i radio nr nn vill ha nt flyttat.
Citera
2022-06-26, 21:24
Medlem
Gabriel Knights avatar
Tidningsbud!!! Man har sin tidningsrunda nr folk sover och har man tur fr man en runda dr det rcker att cykla runt med tidningarna. Postis r samma sak, man kan f en runda dr man cyklar men det beror p om man jobbar inne i ett strre samhlle eller inte. Ute p vischan mste man ha krkort oavsett man r postis eller tidningsbud.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-06-26 kl. 21:27.
Citera
2022-06-26, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Hissmontrer brukar ha egen bil, men nyckelsmed funkar nog?

ja visst
Citera
2022-06-26, 22:13
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightstalkertimell
IT helt klart, ex grafisk formgivning. En sn kurs klarar alla, vldigt mnga ldre som bytat inrikning och r p det utbildningar. 90% fr jobb med ganska hg ingngsln.
Annars sk dig till Norge och jobba p plattform. Kan bli vldigt isolerat men med vldigt hg ln. ca 50k svenska i mn med alla risktilgg / nattpass. Utbildning kan man f p plats, som ocks alla klarar. 12h om dagen 6 dagar i veckan. Efter det kan du resa runt i vrlden och finna dig sjlv ☺️
Sverige r deppigt verlag nd
Nja grafisk formgivning kommer sannolikt mycket snart ligga i efterkant vad glller yrken att hnge sig till.

Kolla p bilder som AI-generatorerna Dall-E 2 och Imagen har genererat s ser du att de kan vara riktikt skarpa redan nu.
Det r bara riktigt bra konstnrer som kommer kunna livfra sig p konsten om 5-10 r. Behver ngon omslag till sin bok eller s s kommer de kunna mata in det i en AI utan problem, och det kommer kosta kanske 5-50 kronor istllet fr 500-5000 kronor.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-06-26 kl. 22:16.
Citera
2022-06-26, 22:16
Medlem
solstrlars avatar
Citat:
Som rubriken lyder; vadfan ska jag jobba med?

Lite bakgrund r att jag r 30 r, har erfarenhet frn bland annat restaurang och liknande serviceyrken, godknd gymnasieexamen men inte mer n s. Jag hatar mnniskor och speciellt ungar, jag vill inte jobba i restaurang lngre, jag har mycket psykisk ohlsa, jag orkar inte plugga ngonting. Jag vill inte jobba med ngonting, det kan bero p att jag r deprimerad och inte vill leva alls. Jag kr inte bil. Jag kan jobba ganska varierat (kanske inte bara natt, det r nog inte bra fr mitt humr), jobbar grna helger och nr andra har semester. Jag kan nog tnka mig bde kollegor och inga kollegor.

Ngra grejer jag tittat p r tgvrd fr SJ eller stationsvrd fr MTR (SL). Vissa har krav eller nskeml att man har egen bil, men inte alla. Det verkar inte vara alldeles fr hga krav p de jobben. Vad finns det mer?

Tgvrd, nice ju
Citera
2022-06-26, 22:36
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag r ocks deprimerad, hatar mnniskor och r allmnt trtt p livet. Jag jobbar som fartygselektriker.

Tv veckor p sjn s jobbar jag, beter mig som folk och hller masken. Sen s har jag tv veckor ledigt dr jag byter personlighet till mitt verkliga jag och gr i stort sett ingenting.

Att jobba i tv veckor fr att sedan vara ledig tv veckor ger mig en helt ok mnadsln men jag har en halv semester mellan arbetspassen.

Tidigare s jobbade jag mellan 3-18 mnader p olika jobb innan jag slutade p mitt eget eller annans initiativ. Nu har jag jobbat 5 r p detta rederi och kan tnka mig att jobba 5 r till.
Citera
2022-06-26, 22:53
Medlem
Nordoxens avatar
Svrt att ge specifika rd nr du inte nmner nnting om vilka omrden eller branscher som skulle knnas ngorlunda lockande eller tvrtom.

Men det finns ngra frgor att stlla sig sjlv som kan ge en en bra fingervisning.

Den frsta har du redan tnkt p, och det r ifall man vill jobba med mnniskor eller inte. Vill man inte det gr ju alla serviceyrken bort bara dr. Hr brukar ven kundkontakt ing, i s fall kan man rkna bort allt som har med slj och kundkontakt att gra ocks. Sen kan det ju frvisso bero lite p hur man jobbar med mnniskor ocks och i vilken utstrckning. Det r tex lite skillnad p att jobba inom restaurang som servitr och att jobba p ICA dr man varierar mellan kassan och lagret/plock, vill jag tro tminstone.

r det extra viktigt med ett "helt" ensamt yrke s begrnsar det ju ytterligare. Postombud, buss/lastbilschauffr/lok/tunnelbana-frare, ronderande vktare (om inget hnder), kyrkogrdsvaktmstare eller liknande spr som andra varit inne p.

Men jag tror de flesta som menar att de inte vill jobba med mnniskor r okej med att arbeta i nrhet av kollegor, men att ens egna arbetsuppgifter tminstone r hyfsat sjlvstndiga nu fr tiden r det ju ganska vanligt att kunna jobba delvis p distans inom mnga tjnstemannayrken ocks vilket gldjer introverten i mig.

Nsta frga r om du vill jobba som arbetare eller tjnsteman, eller med ngot fysiskt eller ickefysiskt. Det skiljer sig ofta markant mellan att vara tjnsteman och arbetare och det r en smaksak vad man fredrar. Dras man sig mer mot arbetartjnster men vill slippa service och kundkontakt, samtidigt som man ej vill vidareutbilda sig till ngot, s finns det stor efterfrgan p personal inom lager och inom den tillverkande industrin inom mnga olika branscher (t.ex. lkemedelsindustrin har ofta hg efterfrgan p personal). Och det brukar ven finnas utvecklingsmjligheter om det r vletablerade fretag om det r ngot man kan tnka sig i lngden som t.ex. truck/maskinfrare eller skiftledare eller liknande.

Vill man jobba mer inom kontor/ickefysiskt men saknar utbildning och erfarenhet s r det svrare. D gller det att f en fot in och samla arbetserfarenhet och hitta utvecklingsmjligheter drefter. Svrt att ge specifika exempel men sk efter olika typer av lttare assistentjobb, t.ex. kontorsassistent, mklarassistent, rekryteringsassistent eller liknande. Valde sjlv denna vgen. Fick ett assistent/entry level jobb nr jag valde att byta bransch fr x antal r sen med en lg ingngsln p runt 24k och idag drygt 4 r senare har jag bttre titel och tjnar nrmare 40k inom samma bransch.

Nsta punkt hr lite ihop med punkterna ovan. Hur flexibel r du? r du en person som helst vill jobba vanliga kontorstider eller r du en person som vill/kan tnka sig jobba skift/OB eller rentav p resande fot? Vill du absolut inte jobba skift s gr tyvrr mnga jobb bort inom lager och industrin ven om det skert finns de som bara jobbar dagtid ocks, men mnga jobbar i skift. De yrken som r p distans krver dock oftast ngon form av kurs, utbildning eller licens dock. Men annars hade ju lastbilschauffr/transport, hiss/sprinklermontr eller nt liknande kunnat vara ett alternativ.

En annan frga r hur stimulerande/varierande jobb du vill/behver ha. Vissa behver stor variation och arbetsfrihet kring ens arbetsuppgifter fr att trivas medan andra gillar tydliga ramar och mer enformiga arbetsuppgifter. Detta tror jag r en av de strsta faktorerna om man kommer trivas p ett jobb eller inte. Jag har personligen prvat p en del enformiga jobb dr man hade spikade rasttider och arbetsuppgifter som varierande vldigt lite dag till dag och det fick mig att vantrivas enormt. Samtidigt som det finns mnniskor som har glidit runt i 40 r utan problem p sna stllen.

Annars s r det bsta tipset att helt enkelt spana in arbetsfrmedlingens hemsida och andra annonssidor som indeed.com och scrolla igenom och f en feel p vad som finns, samt lsa igenom de annonser som lockar ngot. Brukar hjlpa ganska mycket att lsa olika arbetsbeskrivningar inom olika yrken och f ett hum vad man dras lite mer till och vilka typer av krav som brukar stllas. Om inte annat kanske man hittar ngot jobb som man kan ha under tiden som man letar ett mer lngsiktigt jobb.
Senast redigerad av Nordoxen 2022-06-26 kl. 23:02.
Citera
2022-06-26, 23:11
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Stllningsbyggare ska du satsa p.
Bra betalt och gratis trning p jobbet.

Inte fr att vara sn men snt dr hr man frn mnga arbetaryrken. Men har knappt sttt p en enda vltrnad ldre arbetare som inte ven trnade p sin fritid. Om ngot s brukar de flesta vara utslitna och dras med ryggproblem eller andra arbetsskador efter en lngre tid i arbetet. S det dr med "gratis trning" kper jag inte.

Vill man ha gratis trning p jobbet p riktigt fr man nog bli spinninginstruktr eller liknande eller jobba inom frsvarsmakten dr man t.o.m. mste trna viss antal timmar i veckan p gym eller liknande p arbetstid (eller polis/brandman/ambulansfrare som brukar ha tillgng till trningslokaler p stationen mellan utryckningarna).

Sen s har ju vldigt mnga tjnstemannajobb flextider s brukar sllan vara ngra problem att g ivg gymma p lunchen eller dylikt.
Citera
2022-06-26, 23:17
Medlem
k till Ukraina och hjlp till.
Citera
2022-06-26, 23:24
Medlem
Oj, vilket gensvar. Jag hade inte rknat med s mnga svar, jag ska frska svara p det mesta men jag orkar inte citera alla, sorry.

Jag r fet s alla fysiska yrken gr bort. Jag kr inte bil p grund av min psykiska ohlsa, s det gr bort. Lokfrare tror jag skulle passa mig, men jag antar att de begr ut journalen och d r jag krd. Allt med IT och programmering gr bort, jag har inte intresset och eftersom jag r alldeles fr deprimerad fr att orka leva s har jag ingen motivation fr att ltsas ha ett intresse. Personlig assistent har jag kollat p men jag har dessutom diagnosticerad OCD och klarar inte av kladd. Mnniskobajs r helt omjligt. Jag borde sagt att jag har husdjur, s jag kan inte vara borta alltfr mnga timmar t gngen (ett vanligt heltidsjobb med restid funkar sklart).

Vad innebr "industri"? Vad fr slags jobb ska jag leta efter d? Jag vet vad industri betyder, men jag vet inte vad det r fr slags yrken jag ska leta efter.

Hstar r jag livrdd fr, men att jobba p hunddagis har jag funderat p. Dock svrt utan djursktarutbildning eller liknande (tminstone i Stockholm p de stllen jag kollat p).

Lager kanske skulle passa, det jag ska kolla nrmare p.

Och till sist svar till Nordoxen: jag kan inte nmna ngra branscher som knns lockande eftersom de inte finns. Jag vill verhuvudtaget inte behva leva men nu gr man ju det och d behver man pengar. Jag kan tnka mig att jobba med serviceyrken (frutom restaurang), det behver inte vara ett helt ensamt yrke. Jag vill inte jobba med ngot alltfr fysiskt krvande eftersom jag r fet och fr sjuk fr att klara av att gra ngot t det. Bra tips med kontor / ickefysiskt jobb, det ska jag kolla nrmare p. Jag r flexibel men inte till den grad att jag kan vara hemifrn i mer n kanske 12 timmar. Ntter, helger, kvllar, hgtider r inget problem att arbeta. Jag vet inte om jag vill ha ett stimulerande jobb eller ej, jag har nog bara haft ganska enformiga jobb hittills och det har funkat okej.

Tack alla fr era frslag!
Citera
2022-06-26, 23:34
Medlem
Du ska bli polis hr jag, hatar mnniskor och allmnt osocial det passar dig. Misstnker att det behvs krkort men annars r det lugnt om du inte r kriminell.
Citera
2022-06-26, 23:51
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Oj, vilket gensvar. Jag hade inte rknat med s mnga svar, jag ska frska svara p det mesta men jag orkar inte citera alla, sorry.

Jag r fet s alla fysiska yrken gr bort. Jag kr inte bil p grund av min psykiska ohlsa, s det gr bort. Lokfrare tror jag skulle passa mig, men jag antar att de begr ut journalen och d r jag krd. Allt med IT och programmering gr bort, jag har inte intresset och eftersom jag r alldeles fr deprimerad fr att orka leva s har jag ingen motivation fr att ltsas ha ett intresse. Personlig assistent har jag kollat p men jag har dessutom diagnosticerad OCD och klarar inte av kladd. Mnniskobajs r helt omjligt. Jag borde sagt att jag har husdjur, s jag kan inte vara borta alltfr mnga timmar t gngen (ett vanligt heltidsjobb med restid funkar sklart).

Vad innebr "industri"? Vad fr slags jobb ska jag leta efter d? Jag vet vad industri betyder, men jag vet inte vad det r fr slags yrken jag ska leta efter.

Hstar r jag livrdd fr, men att jobba p hunddagis har jag funderat p. Dock svrt utan djursktarutbildning eller liknande (tminstone i Stockholm p de stllen jag kollat p).

Lager kanske skulle passa, det jag ska kolla nrmare p.

Och till sist svar till Nordoxen: jag kan inte nmna ngra branscher som knns lockande eftersom de inte finns. Jag vill verhuvudtaget inte behva leva men nu gr man ju det och d behver man pengar. Jag kan tnka mig att jobba med serviceyrken (frutom restaurang), det behver inte vara ett helt ensamt yrke. Jag vill inte jobba med ngot alltfr fysiskt krvande eftersom jag r fet och fr sjuk fr att klara av att gra ngot t det. Bra tips med kontor / ickefysiskt jobb, det ska jag kolla nrmare p. Jag r flexibel men inte till den grad att jag kan vara hemifrn i mer n kanske 12 timmar. Ntter, helger, kvllar, hgtider r inget problem att arbeta. Jag vet inte om jag vill ha ett stimulerande jobb eller ej, jag har nog bara haft ganska enformiga jobb hittills och det har funkat okej.

Tack alla fr era frslag!

Lter rligt som du br prioritera din mentala hlsa frst och frmst och tala med en psykolog om du inte redan gr det. Visst man behver jobb fr att leva ekonomiskt men hitta drmjobbet br inte vara ditt fokus just nu. Om det r s pass att du inte vill leva s kommer ju inget jobb ha ngon betydelse fr ditt vlmende i nuet.

Men gllande dina andra frgor:
Om du r nedsatt fysiskt (dvs om du inte klarar av tunga lyft) s gr ju tyvrr mnga lager och industrijobb bort d dessa oftast r fysiskt krvande jobb (eller kan sklart variera kraftigt beroende p arbetsplats och roll men det brukar tminstone vara en frvntan fr sna tjnster) och arbetsgivare vill inte i ondan ta in och lra upp ny personal som har hg risk att skada sig och bli sjukskriven
(industrijobb kan frvrigt vara "maskinoperatr" som r ett vanligt ingngsyrke och som inte brukar ha s hga kvalifikationer men samtidigt ha rtt okej ln iaf om man jobbar skift. Det vanligaste r 2 eller 3 skift. Vissa stllen jobbar t.o.m 5 skift och kan tjna ganska bra om man orkar med det att jobba varierande veckor).

Annars kanske jobb p nt strre varuhus vara ngot dr det finns bde plock och pack jobb som inte r s verdrivet fysiskt och ven har lite service inblandat (typ IKEA och liknande) men som inte r lika intensivt som restaurangbranschen. ven receptionist kanske skulle kunna vara ngot. r ju en del kundkontakt i det men brukar ju oftast vara lttare renden som in/utcheckning och snabba frgor. Mnga hotell och liknande har ju behov av personal p helger och ntter med ifall man vill minska kundkontakten/tjna mer osv. Har en polare som jobbade som receptionist och han kunde ofta sitta och kolla p filmer om ntterna mellan incheckningarna d det var ganska dtt de timmarna p dygnet.

Om du r okej med enformiga jobb s r det en frdel d det utkar dina valmjligheter.
Senast redigerad av Nordoxen 2022-06-26 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in