Svrt att ge specifika rd nr du inte nmner nnting om vilka omrden eller branscher som skulle knnas ngorlunda lockande eller tvrtom.
Men det finns ngra frgor att stlla sig sjlv som kan ge en en bra fingervisning.
Den frsta har du redan tnkt p, och det r
ifall man vill jobba med mnniskor eller inte. Vill man inte det gr ju alla serviceyrken bort bara dr. Hr brukar ven kundkontakt ing, i s fall kan man rkna bort allt som har med slj och kundkontakt att gra ocks. Sen kan det ju frvisso bero lite p hur man jobbar med mnniskor ocks och i vilken utstrckning. Det r tex lite skillnad p att jobba inom restaurang som servitr och att jobba p ICA dr man varierar mellan kassan och lagret/plock, vill jag tro tminstone.
r det extra viktigt med ett "helt" ensamt yrke s begrnsar det ju ytterligare. Postombud, buss/lastbilschauffr/lok/tunnelbana-frare, ronderande vktare (om inget hnder), kyrkogrdsvaktmstare eller liknande spr som andra varit inne p.
Men jag tror de flesta som menar att de inte vill jobba med mnniskor r okej med att arbeta i nrhet av kollegor, men att ens egna arbetsuppgifter tminstone r hyfsat sjlvstndiga

nu fr tiden r det ju ganska vanligt att kunna jobba delvis p distans inom mnga tjnstemannayrken ocks vilket gldjer introverten i mig.
Nsta frga r om du vill jobba som arbetare eller tjnsteman, eller med ngot
fysiskt eller ickefysiskt. Det skiljer sig ofta markant mellan att vara tjnsteman och arbetare och det r en smaksak vad man fredrar. Dras man sig mer mot arbetartjnster men vill slippa service och kundkontakt, samtidigt som man ej vill vidareutbilda sig till ngot, s finns det stor efterfrgan p personal inom lager och inom den tillverkande industrin inom mnga olika branscher (t.ex. lkemedelsindustrin har ofta hg efterfrgan p personal). Och det brukar ven finnas utvecklingsmjligheter om det r vletablerade fretag om det r ngot man kan tnka sig i lngden som t.ex. truck/maskinfrare eller skiftledare eller liknande.
Vill man jobba mer inom kontor/ickefysiskt men saknar utbildning och erfarenhet s r det svrare. D gller det att f en fot in och samla arbetserfarenhet och hitta utvecklingsmjligheter drefter. Svrt att ge specifika exempel men sk efter olika typer av lttare assistentjobb, t.ex. kontorsassistent, mklarassistent, rekryteringsassistent eller liknande. Valde sjlv denna vgen. Fick ett assistent/entry level jobb nr jag valde att byta bransch fr x antal r sen med en lg ingngsln p runt 24k och idag drygt 4 r senare har jag bttre titel och tjnar nrmare 40k inom samma bransch.
Nsta punkt hr lite ihop med punkterna ovan.
Hur flexibel r du? r du en person som helst vill jobba vanliga kontorstider eller r du en person som vill/kan tnka sig jobba skift/OB eller rentav p resande fot? Vill du absolut inte jobba skift s gr tyvrr mnga jobb bort inom lager och industrin ven om det skert finns de som bara jobbar dagtid ocks, men mnga jobbar i skift. De yrken som r p distans krver dock oftast ngon form av kurs, utbildning eller licens dock. Men annars hade ju lastbilschauffr/transport, hiss/sprinklermontr eller nt liknande kunnat vara ett alternativ.
En annan frga r
hur stimulerande/varierande jobb du vill/behver ha. Vissa behver stor variation och arbetsfrihet kring ens arbetsuppgifter fr att trivas medan andra gillar tydliga ramar och mer enformiga arbetsuppgifter. Detta tror jag r en av de strsta faktorerna om man kommer trivas p ett jobb eller inte. Jag har personligen prvat p en del enformiga jobb dr man hade spikade rasttider och arbetsuppgifter som varierande vldigt lite dag till dag och det fick mig att vantrivas enormt. Samtidigt som det finns mnniskor som har glidit runt i 40 r utan problem p sna stllen.
Annars s r det
bsta tipset att helt enkelt spana in arbetsfrmedlingens hemsida och andra annonssidor som indeed.com och scrolla igenom och f en feel p vad som finns, samt lsa igenom de annonser som lockar ngot. Brukar hjlpa ganska mycket att lsa olika arbetsbeskrivningar inom olika yrken och f ett hum vad man dras lite mer till och vilka typer av krav som brukar stllas. Om inte annat kanske man hittar ngot jobb som man kan ha under tiden som man letar ett mer lngsiktigt jobb.