2022-06-26, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Vadå "jo det är det"? "Billigt att bo", som du skriver beror ju på det jag nämner - förmögenhetsöverföringen till dig själv från mindre bemedlade, vad det nu varit för rätt med det. Lika fel som med förmögenhetsöverföringen från din samhällsklass till överklassen.

Och nu vill du att ungdomarna i Stockholm rusar iväg för att köpa ettor på 2,8 istället för nyss på 3 miljoner? För att "det är billigt att bo"?

Är det förresten "billigt" för de nya generationerna att köpa 15-miljonersvillor?
Ingen normalfuntad går och skriver Sig på en Etta för flera miljoner på trettio år för pengar denne ännu inte sett röken av.Möjligtvis bara en och annan Andra generationens invandrare vars föräldrar inte klarar SFI-kursen trots flera ihärdiga försök.Just ettorna I innerstan är bostadsmarknadens svagaste länk och Jag tror att det är just där kedjan spricker.
2022-06-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kolla på huset. Bara köket har de nog lagt 500k på, sen kanske det samma på badrum och spabadet ligger runt 200k plus installation. Deras break even ligger nog runt begärt pris efter sänkning.

Ägaren är en 67-årig egenföretagare som verkar avveckla sin verksamhet nu. Har 25m i företaget så det går ingen nöd på dem.

Precis. Tror dock personen skulle ta detta inlägget med en gäspning om den läste det. 25-åringar räknar kronor och ören, 67-åringar räknar år av fortsatt kvalitativ livstid. Företagaren skiter nog högaktningsfullt i eventuell vinst, i dennes fall gäller att ha det så gött som möjligt så länge det varar. Det gäller iofs oss alla i olika utsträckningar. I-landslyx.
2022-06-26, 11:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Precis. Tror dock personen skulle ta detta inlägget med en gäspning om den läste det. 25-åringar räknar kronor och ören, 67-åringar räknar år av fortsatt kvalitativ livstid. Företagaren skiter nog högaktningsfullt i eventuell vinst, i dennes fall gäller att ha det så gött som möjligt så länge det varar. Det gäller iofs oss alla i olika utsträckningar. I-landslyx.

Ja, men lite principer kan det nog handla om. Att vilja ha det man gav plus investeringar är en rätt naturlig grund. De kanske släpper det för 9m (om det budet nu finns kvar) och då har den köparen fått en del uppgraderingar "på köpet" i alla fall och får väl vara nöjd med det. Blir säkert trevligt även om grannen är 1 meter bort.
2022-06-26, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, men lite principer kan det nog handla om. Att vilja ha det man gav plus investeringar är en rätt naturlig grund. De kanske släpper det för 9m (om det budet nu finns kvar) och då har den köparen fått en del uppgraderingar "på köpet" i alla fall och får väl vara nöjd med det. Blir säkert trevligt även om grannen är 1 meter bort.

För att låna mäklarnas formuleringar, alla uppdrag är unika och speciella etc. För den här försäljningen tycker jag det är säljarens ålder. Planlösningen med trappor och etage ger mig kalla kårar. Minsta snubbel eller felsteg och du har ett eländigt benbrott eller bruten lårbenshals t.ex. Det är väldigt oönskat
vid vilken ålder som helst men vid 60+… Så jag håller med dig, …om budet finns kvar sälj.
2022-06-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Om jag förstår dig rätt menar du således att vi befinner oss i gigantisk bostadsbubbla som beror på att politiker insåg strax efter Bretton Wood kraschat och USA släpper den fasta kursen (mycket beroende på oljekrisen) och därmed öppnar för att alla problem kan lösas med att sätta in ett extra skift på sedelpressen, i så fall är vi överens.
Med tanke på hur tröga och obildade politiker allmänhet är skulle man kunna föreställa sig att det tog ett antal decennier innan de insåg den fulla kraften med Fiat (lösningen på 90-talskrisen) och sedan har det fått rulla på…

Kontentan är dock att årtusendets bostadskrasch sannolikt står inför dörren.
Det jag menar är snarare att situationen är alltid annorlunda, och varje gång luras människor att tro att deras annorlunda är speciellt.

Jag tror konvergenser är långsamma. Att det tog ganska lång tid innan alla parter hittade strategierna för nuvarande system. I Sverige har politiker haft incitament att vara fullständigt korrupta och spela sin egen makt och plånbok via bostadsmarknaden, och överlag (iaf i väst/demokratier) har det funnits en given strategi att hålla styrräntor låga och inflation hög för att kontinuerligt föra över samhällets resurser till staten.

Men det är ju ingen Stalin som sitter på toppen och dikterar det, så det spelar långsamt ut via individernas incitament.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-06-26 kl. 12:46.
2022-06-26, 12:46
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Är det någon som hittar något annat än ad hominem här?

Igen, försök läsa text utan förutfattade meningar.

Jag länkar till ett KÄNT VETENSKAPLIGT resultat. Du svarar med att siffror som du räknat fram utan att redovisa, med länkar, var och hur du har beräknat fram dessa resultat.

Detta kallas VETENSKAPLIG METOD. Vill du veta mer om detta, kan du med fördel läsa Bertrand Russell och vad han har skrivit om vetenskapsteori.

Du är säkert en trevlig prick privat, så låt mig i all ödmjukhet föreslå att du kanske borde vara lite mindre bergfast i att du besitter alla svar. Att vara öppen för alternativa teorier, är inget svaghetstecken, utan tvärtom en förutsättning för att växa rent intellektuellt.

Avslutningsvis kan jag hålla med dig om att jag var allt för hård i tonen, vilket är något som jag får försöka arbeta på. Jag ber således om ursäkt för min hårda ton.
2022-06-26, 12:56
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Svaret är väl att både nominella och reala räntor har fallit enligt trend: https://www.visualcapitalist.com/700-year-decline-of-interest-rates/

Eftersom det inte bara skett under 1990-talet och framåt utan över 700 år får man väl anta att det fortsätter. Sedan hjälper det ju att vanligt folk fått ordentligt ökade reallöner och preferenser för väldigt specifika bostadsområden och adresser.

Urbaniseringen torde vara här för att stanna på ett helt annat sätt än den gjort de senaste 100 eller ens 40 åren för den delen. 80% bor inte på landsbygden idag: https://cornucopia.se/2021/10/sverige-det-sjatte-mest-urbaniserade/ Då blir det ju trångt i dörren in till våra städer!

Visst detta skulle kunna vara en delförklaring, men om du tittar på hur hur svagt avtagande både den nominella och realräntan faller och jämför med det närmast konstanta realpriserna i Herengracht var under 400 år för att sedan fara i väg som en raket under 90-talt för att nu ligga en faktor 5 över realgenomsnittet på blott 3 decennier, så har i alla fall jag mycket svårt att se ett teoretiskt samband.

Hade vi däremot haft en stigande trend under dessa år hade jag kanske kunnat köpa din ansats.
2022-06-26, 14:04
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det jag menar är snarare att situationen är alltid annorlunda, och varje gång luras människor att tro att deras annorlunda är speciellt.

Jag tror konvergenser är långsamma. Att det tog ganska lång tid innan alla parter hittade strategierna för nuvarande system. I Sverige har politiker haft incitament att vara fullständigt korrupta och spela sin egen makt och plånbok via bostadsmarknaden, och överlag (iaf i väst/demokratier) har det funnits en given strategi att hålla styrräntor låga och inflation hög för att kontinuerligt föra över samhällets resurser till staten.

Men det är ju ingen Stalin som sitter på toppen och dikterar det, så det spelar långsamt ut via individernas incitament.

Men i det här fallet handlar det inte så mycket om vad politiker gör utan vad de inte gör samt hur bostadsmarknaden reagerar på politikernas senfärdighet.

Jag tror inte riktigt jag förstår vad du menar, skulle du kunna utveckla?
2022-06-26, 14:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Igen, försök läsa text utan förutfattade meningar.
Nu har du fantiserat ihop några förutfattade meningar.

Jag påtalade relevanta omständigheter. Det är vad jag gjort.

Citat:
Jag länkar till ett KÄNT VETENSKAPLIGT resultat. Du svarar med att siffror som du räknat fram utan att redovisa, med länkar, var och hur du har beräknat fram dessa resultat.

Detta kallas VETENSKAPLIG METOD. Vill du veta mer om detta, kan du med fördel läsa Bertrand Russell och vad han har skrivit om vetenskapsteori.
Men gå då till dina vetenskapliga källor och se hur dom hanterat de (dödande) kommentarer jag gav.
Är dom svarslösa också, så inser dom kanske att dom har ignorerat relevanta omständigheter.
Det där är ingen "kvalitetes-vetenskap" om jag uttrycker mig diplomatiskt.

Citat:
Du är säkert en trevlig prick privat, så låt mig i all ödmjukhet föreslå att du kanske borde vara lite mindre bergfast i att du besitter alla svar. Att vara öppen för alternativa teorier, är inget svaghetstecken, utan tvärtom en förutsättning för att växa rent intellektuellt.
Varför skulle jag ha någon tolerans för svammel. Det är ungefär som om jag jobbade på Volvo och någon stollig designer försöker stoppa in en underdimensionerad processor för ett problem, för att det "känns rätt". Det kommer inte att fungera. Klart att jag slår ihjäl det så fort jag kan.

Hala fram några sakliga argument som håller. Eller bara begrav smörjan.
2022-06-26, 14:21
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu har du fantiserat ihop några förutfattade meningar.

Jag påtalade relevanta omständigheter. Det är vad jag gjort.

Men gå då till dina vetenskapliga källor och se hur dom hanterat de (dödande) kommentarer jag gav.
Är dom svarslösa också, så inser dom kanske att dom har ignorerat relevanta omständigheter.
Det där är ingen "kvalitetes-vetenskap" om jag uttrycker mig diplomatiskt.

Varför skulle jag ha någon tolerans för svammel. Det är ungefär som om jag jobbade på Volvo och någon stollig designer försöker stoppa in en underdimensionerad processor för ett problem, för att det "känns rätt". Det kommer inte att fungera. Klart att jag slår ihjäl det så fort jag kan.

Hala fram några sakliga argument som håller. Eller bara begrav smörjan.

Jag försökte i alla fall.
Du är ett hopplöst fall.
Din arrogans och din självbild kommer kosta dig dyrt i livet.

Jag vore dock tacksam om du inte kommenterade mina kommentarer, då jag kräks lite i munnen varje gång jag tvingas läsa ditt alster
2022-06-26, 14:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Ingen normalfuntad går och skriver Sig på en Etta för flera miljoner på trettio år för pengar denne ännu inte sett röken av.Möjligtvis bara en och annan Andra generationens invandrare vars föräldrar inte klarar SFI-kursen trots flera ihärdiga försök.Just ettorna I innerstan är bostadsmarknadens svagaste länk och Jag tror att det är just där kedjan spricker.
Jag råkade se att en jeppe som gick grundskolan med mig sålt en villa i en mellanstor stad och köpt en etta på söder. Han lär inte ha lånat mer än vad pensionen klarar.
Och han lär ju skita fullständigt i bostadspriserna.
Faller bostadspriserna så kanske det dyker upp fler sådana som köpare.
(Inte så att jag förstår varför man vill bo i det stengettot. Men folk vill ju helt klart det).
2022-06-26, 14:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Av alla jag pratar med som inte är i säljtankar är totalt obrydda om situationen på marknaden.

Folk "sitter inte och håller" en bostad som en aktie annat än i yttersta undantagsfall. Kostnaden blir högre men det är från en extremt låg bas då det varit löjligt billigt att bo.

På dig låter det som att varenda svennebanan inom kort kommer omvärdera sin boendeform vilket såklart är trams.

Lol, på hela forumet här, på rikatillsammans och andra forum, vittnar många skribenter om att många i deras bekantskapskrets har frossa, oroliga, mår dåligt av detta speciellt i Stockholm. Bostaden är allt för pk-medelklassen, det är det enda dom har.

Du är reggad här på FB år 2005 och blivit institutionaliserad och konstig.

Den store prognosmakaren Flanders, som för ca ett år sen påstod innerstadspriserna kommer gå upp till 200 000 kr/m2. Blev inte mycket av det.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-26 kl. 14:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in