Citat:
Ursprungligen postat av
SocialtKontrakt
Lite mer förenklat säger du att en återgång ditt vore en real krasch, vilket stämmer.
Jo, gick kanske litet över ån efter vatten i min formulering, men det var mer för att föra fram att köparsidan knappast står och stampar på samma privatekonomiska ruta som för tre år sedan. Lite på temat att det antingen är "ner i avgrunden" eller "to the moon" i denna tråden, vill jag bara belysa att det krävs inte så stor tillbakagång i prisnivåer för att nå nya köpargrupper, eftersom köparkollektivets privatekonomier också stärks med tiden.
Just nu, eftersom nedgången är räntedriven, verkar det ske en trade-off: lägre köpeskilling mot högre månadskostnad (fast vissa säljare vägrar inse detta). Det stora spöket tror jag dock är konsumentpriserna, det är liksom svårt och osäkert att göra en bra kalkyl om levnadskostnaderna om 1 år. Kostar dieseln 35 kr/litern? Mjölken 25 kr/l? Elen tokrusar igen?
Mycket osäkert om vi får lönekompensation för dessa kostnader. Facken måste ju kräva det, för att inte framstå som århundradets clowner - det fattar ju alla. De måste visa utåt att de bekämpar branden, men det enda de har att kasta på elden är ännu mer bensin. Att alla ICA-anställda får 10% löneökning, är skit värt när levnadskostnaderna kommer att öka lika mkt över en natt. Bättre att vi arbetare får genomlida stålbad istället. En sak är säker - minsta tendens till löneinflation så belånar jag mig och köper vadsomhelst i tillgångsväg - om det så är en vedbod på 15 m2 mark i Pajala. Då är de med feta lån de enda vinnarna och 80-talet är tillbaka.
Nä, som köpare i dagsläget vill man helt klart ha rabatt för framtida osäkerhet. Börsen har redan dykt. Krypto likaså. Råvaror har börjat knaka i fogarna de sista veckorna. Men bostadsmarknaden har, bortsett från mindre budgivningshets, klarat sig relativt bra givet omständigheterna. Vi får väl se hur länge säljarna kan hålla ut den här gången