2022-06-13, 11:20
Medlem
Sladdarens avatar
Is från frysen eller en ismaskin och sen bara mata i petflaskor på det här sättet och aptera bakom en enkel lite större bordsfläkt eller golvfläkt =

https://www.youtube.com/watch?v=RiI5..._channel=BOKIN

How to Make Air Conditioner at Home using Old Fan & Plastic Bottle

Fast man ska inte göra nåt nät i flaskan om man så vill, utan den kalla förångingen av isen stiger uppåt och sugs in i fläkten

Eller så här

https://www.youtube.com/watch?v=I9Td...yRussianHacker

Homemade Air Conditioner (Use Ice From water for better effect)
Senast redigerad av Sladdaren 2022-06-13 kl. 11:25.
Citera
2022-06-13, 11:44
Medlem
Sladdarens avatar
Jag brukar köra den med flaskan ovan ... varje het sommardag, men kom inte ihåg hur kallt det vart för jag slängde flaskorna.. ska göra en ny och mäta tempen före och efter

Annars finns det många varianter

"Make air conditioner at home"

https://www.youtube.com/results?sear...ioner+at+home+

Om ni avser att göra nån av dessa hemmavarianter så skriv i tråden sen
Citera
2022-06-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Bara en vild gissning: Kanske en luftvärmepump skulle kunna göra nytta? Man kan ju ställa om en sådan från värme- till kylläge. I och för sig tveksamt om fastighetsägaren godkänner en sådan installation.

Ja luftvärmepump är riktig bra på sånt. Även om den inte är i första hand en AC, men i dess kylläge är den riktigt bra. Faktiskt bättre än som värmekälla...
Citera
2022-06-13, 12:24
Medlem
Vad jag förstått bor du i en hyreslägenhet?
Då har du egentligen en väg att gå, kontakta hyresvärden och be dom åtgärda problemet, funkar det inte får du kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor.
Om detta kan du läsa här; https://www.folkhalsomyndigheten.se/...dd/temperatur/
Här kan du även se riktlinjer på hur kallt/varmt det får vara.

Sen förstår jag att man inte vill vara en jobbig jävel och att handskas med kommunen tar mest energi och trögjobbat.

Jag skulle prata med hyresvärden på ett bra sätt och fråga om det går att komprimissa att dom betalar elräkningen genom hyresreduktion om du köper in en ac-anläggning. Funkar inte de kan man ju vara en jobbig jävel 👹
Citera
2022-06-25, 21:04
Medlem
Brukar dra på duschen på det kallaste läget och full styrka, dra undan duschdraperiet och låta den kyla ner luften i lägenheten. Fungerar rätt skapligt, iallafall i en mindre lägenhet. Under förra sommarens värmeböljor kunde den stå på i timmar i sträck, tur att vatten ingår i hyran
Citera
2022-06-25, 21:15
Medlem
BRF borde 2022 godkänna luftvärmepumpar. Hyresrätter likaså egentligen.
Visst man gör ingrepp på fasad men det gör varenda hus runt hela medelhavet och de ruttnar inte sönder.
Fattar inte problemet !

Finns portabla med inne och utedel men ändå inte samma sak.

TS du är nog körd för alla lösningar är extremt i nuet och slutar fungera minuten efter du stänger ner och värmen är tillbaka.
Samma sak med en portabel kan jag tycka
Citera
2022-06-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralFranco
Brukar dra på duschen på det kallaste läget och full styrka, dra undan duschdraperiet och låta den kyla ner luften i lägenheten. Fungerar rätt skapligt, iallafall i en mindre lägenhet. Under förra sommarens värmeböljor kunde den stå på i timmar i sträck, tur att vatten ingår i hyran

Helt rätt. Låt de betala när de inte godkänner annat

Jag bor i lägenhet på markplan med uteplats. Ska köpa en uppblåsbar pool på 1200 liter och fylla på föreningens bekostnad
Citera
2022-06-27, 04:06
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Om inte en portabel AC är ett alternativ så får du nog leva med att det är varmt. Kan undra vad du har testat för modell eftersom du säger att det kyler dåligt och att den väsnas? Köpte en portabel AC till sonen förra året och den kyler jäkligt bra och väsnas inte.

Vilket märke och modell på den AC-enheten? Hur många kvadrat är rummet som kyls?
Citera
2022-06-27, 04:37
Medlem
Bizmarcks avatar
Jävla vekling! Drick kalla öl eller ta livet av dig! Vi har varmt i det här jävla skitlandet max två månader om året. Borde kunna gå att stå ut med utan att börja gråta?
Citera
2022-06-27, 08:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
BRF borde 2022 godkänna luftvärmepumpar. Hyresrätter likaså egentligen.
Visst man gör ingrepp på fasad men det gör varenda hus runt hela medelhavet och de ruttnar inte sönder.
Fattar inte problemet !

Finns portabla med inne och utedel men ändå inte samma sak.

TS du är nog körd för alla lösningar är extremt i nuet och slutar fungera minuten efter du stänger ner och värmen är tillbaka.
Samma sak med en portabel kan jag tycka

Föreningen/hyresvärd har ansvar för det som monteras på fasad.
Bygglov kommer att krävas, och i många fall avslås, när det handlar om flerfamiljshus.

Fattar du problemet nu?
Citera
2022-06-27, 10:02
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
varför solfilm på ett fönster som inte får någon sol?

26 grader gäller inte för tillfällig värme, bara för varaktig.
Du kanske skulle fundera på att flytta om ingenting hjälper?
Citera
2022-06-27, 15:37
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Föreningen/hyresvärd har ansvar för det som monteras på fasad.
Bygglov kommer att krävas, och i många fall avslås, när det handlar om flerfamiljshus.

Fattar du problemet nu?

Problem är till för att lösas...

Man räknar med att ca 600 dödsfall sommaren 2018 berodde på värmeböljan.
https://lakartidningen.se/klinik-och...sommaren-2018/
Det är nästan dubbelt så många som dog i trafiken samma år.

Nä, det måste hända nånting nu. Boverket har tydliga regler för lägsta acceptabla inomhustemperaturer och högsta tillåtna energiförbrukning för att uppnå dessa temperaturer. Inför en högsta tillåten inomhustemperatur också med krav på verifiering!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in