Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
Under en sommar i Kina upptäckte jag att det fungerar att bädda på golvet, det blir faktiskt några grader svalare än i sängen.
trägolv, ingen direkt skillnad att ligga där.
Citat:
Har du möjlighet så flytta in i källaren under dagens heta timmar.
ingen privat tillgång så det blir lite svårt.
Citat:
Sov utan täcke, du kan alltid dra täcket på dig om du skulle frysa.
Använder aldrig täcke oavsett tid på året, använder som mest ett påslakan bara, lakan under sommarhalvåret.
Citat:
Har du något jobb hemma, så gå upp vid tretiden så utnyttjar du de svala morgontimmarna.
Det är tvärtom, jag kan ha varmare i vardagsrummet i norrläge klockan 05.00 jämfört med 17.00
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
En annan kinesisk lösning är ett tunt lakan som man fuktar innan man lägger sig. Så kyls kroppen pga. avdunstning.
Använder handduk men det har sina problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Bara en vild gissning: Kanske en luftvärmepump skulle kunna göra nytta? Man kan ju ställa om en sådan från värme- till kylläge. I och för sig tveksamt om fastighetsägaren godkänner en sådan installation.
Inte kollat men det är en snöbolls chans i helvete att hyresvärden skulle godkänna nåt sånt, dels är fastigheten hyffsat nyrenoverad dels är den som bestämmer på kontoret en grinig djävel.
Citat:
Ursprungligen postat av
blamage
Sätt upp reflekterande solfilm innanför ruta 1.
Enda fönstret i söderläge har jag satt upp reflekterande film på, den reflekterar bort över 95% och det gjorde ingen skillnad över huvudtaget :/
Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Dra vattenslang överallt i lägenheten o så låter du kallvatten sakta cirkulera i slangen
Kallvattnet är inte särskilt kallt, varma dagar är det över 20 grader kallt.
Citat:
Bygg en liten kub som är isolerad som du kan sova i. Ha en liten kylanläggning till denna kub.
Tanken har slagit mig, skulle vara relativt lätt att bygga nåt runt sängen till exempel problemet är att fixa kylan.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Man vänjer sig vid ljudet, men visst är det stressande. Sov med hörselkåpor om du inte uthärdar.
Skulle få minst 3 grannar efter mig om jag gjorde det, lyhört hus.
Citat:
Att bo på en norrsida borde även göra livet behagligare på sommaren och är underskattat. Alternativen är inte många i betonghus som blir som en termos både när det är varmt och kallt!
Jag har rum både på norrsidan och sydsidan av huset och det är i stort sett ingen skillnad, när temperaturen mäts med lasertermometer så har det skiljt mindre än 1 grad
Bor i extraisolerat trähus, det är extraisoleringen som ställer till det innan den sattes upp så hade jag det svalare.