2022-01-24, 19:20
Medlem
blamages avatar
Sätt upp reflekterande solfilm innanför ruta 1.

https://www.solfilm.se/?gclid=EAIaIQ...iAAEgIPEfD_BwE

Och nej, jag jobbar inte där.

Biltema säljer rullar med solfilm har jag för mig.
Senast redigerad av blamage 2022-01-24 kl. 19:32.
Citera
2022-01-24, 19:43
Medlem
GanjaFarfars avatar
2 fläktar, en i vardera del av bostaden som skapar korsdrag fungerade utmärkt för mig i somras (som sommaren innan hade samma problem som dig). Det blir visserligen fortfarande varmt, men det är en enorm skillnad mot förut. En tredje fläkt som blåser på golvet i den riktning du är ger extra effekt.
Citera
2022-01-24, 19:58
Medlem
Dra vattenslang överallt i lägenheten o så låter du kallvatten sakta cirkulera i slangen

Bygg en liten kub som är isolerad som du kan sova i. Ha en liten kylanläggning till denna kub.
Kanske kan du köpa ett begagnad kylskåp att sova i?
Glöm inte att ha en slang in så du inte kvävs.
Citera
2022-01-24, 20:02
Medlem
discofunks avatar
Hade likande problem med min sista lägenhet. Det som faktiskt fungerade bäst var en takfläkt.
Den trycker ju ner varmluften som då åker åt sidorna och sen upp igen, så det blir en behaglig rotation på luften i rummet.

Dessutom tycker jag man ser takfläktar i varenda hem i varma länder där man inte har råd med ac, så det ger mig vatten på min takfläktskran.
Citera
2022-01-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
... tempen sjönk dessutom inte under natten för fastigheten lagrar enorma mängder värme.
Portabel ac är inte ett alternativ, dels drar det för mycket ström dels väsnas det för mycket dels kyler det dåligt, testade en i somras och efter 5 timmars gång nonstopp så hade temperaturen bara gått ned 3 grader.
Jag har det som dig och jag kör med en portabel AC med slang genom fönstret. Du har rätt i att temperaturen inte sjunker påtagligt, men luftfuktigheten gör det och det gör skillnad. Bäst är om den går konstant, speciellt på natten. Man vänjer sig vid ljudet, men visst är det stressande. Sov med hörselkåpor om du inte uthärdar. Du kommer må så mycket bättre om du får sova ordentligt.

Sen ska man hindra solen ifrån att lysa in och den ska helst brytas utanför huset. Visst kostar en AC i drift men jag tycker den är värd varenda krona. En luftvärmepump vore naturligtvis både effektivare och billigare i drift. Att bo på en norrsida borde även göra livet behagligare på sommaren och är underskattat. Alternativen är inte många i betonghus som blir som en termos både när det är varmt och kallt!
Citera
2022-01-24, 21:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Under en sommar i Kina upptäckte jag att det fungerar att bädda på golvet, det blir faktiskt några grader svalare än i sängen.
trägolv, ingen direkt skillnad att ligga där.

Citat:
Har du möjlighet så flytta in i källaren under dagens heta timmar.
ingen privat tillgång så det blir lite svårt.

Citat:
Sov utan täcke, du kan alltid dra täcket på dig om du skulle frysa.
Använder aldrig täcke oavsett tid på året, använder som mest ett påslakan bara, lakan under sommarhalvåret.

Citat:
Har du något jobb hemma, så gå upp vid tretiden så utnyttjar du de svala morgontimmarna.
Det är tvärtom, jag kan ha varmare i vardagsrummet i norrläge klockan 05.00 jämfört med 17.00

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En annan kinesisk lösning är ett tunt lakan som man fuktar innan man lägger sig. Så kyls kroppen pga. avdunstning.
Använder handduk men det har sina problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Bara en vild gissning: Kanske en luftvärmepump skulle kunna göra nytta? Man kan ju ställa om en sådan från värme- till kylläge. I och för sig tveksamt om fastighetsägaren godkänner en sådan installation.
Inte kollat men det är en snöbolls chans i helvete att hyresvärden skulle godkänna nåt sånt, dels är fastigheten hyffsat nyrenoverad dels är den som bestämmer på kontoret en grinig djävel.

Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Sätt upp reflekterande solfilm innanför ruta 1.
Enda fönstret i söderläge har jag satt upp reflekterande film på, den reflekterar bort över 95% och det gjorde ingen skillnad över huvudtaget :/

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Dra vattenslang överallt i lägenheten o så låter du kallvatten sakta cirkulera i slangen
Kallvattnet är inte särskilt kallt, varma dagar är det över 20 grader kallt.

Citat:
Bygg en liten kub som är isolerad som du kan sova i. Ha en liten kylanläggning till denna kub.
Tanken har slagit mig, skulle vara relativt lätt att bygga nåt runt sängen till exempel problemet är att fixa kylan.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man vänjer sig vid ljudet, men visst är det stressande. Sov med hörselkåpor om du inte uthärdar.
Skulle få minst 3 grannar efter mig om jag gjorde det, lyhört hus.

Citat:
Att bo på en norrsida borde även göra livet behagligare på sommaren och är underskattat. Alternativen är inte många i betonghus som blir som en termos både när det är varmt och kallt!
Jag har rum både på norrsidan och sydsidan av huset och det är i stort sett ingen skillnad, när temperaturen mäts med lasertermometer så har det skiljt mindre än 1 grad
Bor i extraisolerat trähus, det är extraisoleringen som ställer till det innan den sattes upp så hade jag det svalare.
Citera
2022-01-24, 21:28
Medlem
Luftfuktare kanske hjälper.
Citera
2022-01-24, 21:38
Medlem
Opaques avatar
Personligen har jag prövat alla hemkörda billiga lösningar. Inget fungerar.
Citera
2022-01-24, 21:41
Medlem
blamages avatar
Citat:

Det är tvärtom, jag kan ha varmare i vardagsrummet i norrläge klockan 05.00 jämfört med 17.00

Inte kollat men det är en snöbolls chans i helvete att hyresvärden skulle godkänna nåt sånt, dels är fastigheten hyffsat nyrenoverad dels är den som bestämmer på kontoret en grinig djävel.

Men sätt solfilm på norrsidan oxå, tejpa varenda ruta med dubbel solfilm. Silikontäta alla skarvar runt golv, tak och fönster.

När inget annat återstår begär ett åtgärdsföreläggande i hyresnämnden. Ingen ska behöva leva med mer än max 26 grader inomhus på sommaren. Hyresnämnden är gratis, spara all dialog med din griniga hyresvärd. Se till att du har tillförlitliga mätresultat från kommunens miljökontor dokumenterat.

Sista utvägen, måla huset vitt.
Citera
2022-01-24, 21:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Men sätt solfilm på norrsidan oxå,
varför solfilm på ett fönster som inte får någon sol?

Citat:
Ingen ska behöva leva med mer än max 26 grader inomhus på sommaren.
26 grader gäller inte för tillfällig värme, bara för varaktig.
Citera
2022-01-24, 21:53
Medlem
blamages avatar
Citat:
varför solfilm på ett fönster som inte får någon sol?

26 grader gäller inte för tillfällig värme, bara för varaktig.
Om fönsterglaset har högt u-värde så är isolationsförmågan dålig och släpper igenom värme.

Läste väl slarvigt men hade du inte 28 grader varaktigt på sommaren?

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-ho...ptera-inomhus/
Citera
2022-01-24, 22:08
Moderator
Maviels avatar
Vi fick ner mkt av värmen med markis som vi fäller ut när det är sol. Du kan ju alltid frysa petflaskor och ställa bakom fläkten? Takfläkt är faktiskt nice oxå. Men här har det blivit en portabel ac ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in