2022-06-25, 10:59
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Så lösningen på problemet är att höja hyrorna?
Inte att bygga mer och på så sätt kyla av...
I Miami har hyrorna höjts 43% i snitt det senaste året.
Är det så man ska ha det i Sverige? Du tror att det leder till något bra, med våra redan existerande klyftor?..

Ränteavdraget kan man ta bort, även om jag själv förlorar på det.
Det gynnar bara skuldsättning.

Fastighetsskatt? Nej.
Vi ska inte ha skatt på något vi själva äger.
Det är helt efterblivet.

Att ha med marknadsorienterade hyror är en del av lösningen. Innebär framför allt en högre hyra för väldigt billiga objekt i bra lägen.

Hela världen har fastighetsskatt. Gissa varför? För att det är en stabil och effektiv skattebas och mycket bättre än nästan alla andra former av skatt.
2022-06-25, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Att ha med marknadsorienterade hyror är en del av lösningen. Innebär framför allt en högre hyra för väldigt billiga objekt i bra lägen.

Hela världen har fastighetsskatt. Gissa varför? För att det är en stabil och effektiv skattebas och mycket bättre än nästan alla andra former av skatt.

Vet ni vad vi gör människor?
Vi inför fri hyressättning.
Det kommer lösa bostadspriserna och utbudet.

Det kommer inte leda till högre bostadspriser.
För det är inte anledningen till varför vanligt folk i USA köper upp och hyr ut i USA.
Vilket har sporrat priserna uppåt.
2022-06-25, 11:15
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare

Jag kan tycka att en fastighetsskatt enligt Floridas modell kan vara acceptabel, desto dyrare objekt, desto högre skatt.

Dock så bör det också innebära att skatten på lön sänks radikalt eller slopas helt i Sverige. Då har folk incitament att jobba och tjäna pengar samt välja ett boende med omsorg utifrån en lämplig skattenivå. I Florida finns det olika undantag från skatten eller att man kan få minskad fastighetsskatt, t.ex. om man gör en aktiv militärtjänstgöring, är krigsveteran, 65 år eller äldre.
2022-06-25, 11:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Så lösningen på problemet är att höja hyrorna?
Inte att bygga mer och på så sätt kyla av...
I Miami har hyrorna höjts 43% i snitt det senaste året.
Är det så man ska ha det i Sverige? Du tror att det leder till något bra, med våra redan existerande klyftor?..
Stiger marknadshyran så ökar lönsamheten på att producera bostäder. (Varvid marknadshyran kommer falla).

Marknadshyran kommer att motsvara vad det kostar att nyproducera. Eller läger (varvid ingen nyproduktion sker).

Marknadshyra ger den lägsta hyran som är möjlig utan att blanda in kriminalitet.

Så stiger nu hyrorna i Miami så kommer stor nyproduktion att rulla igång.

Citat:
Ränteavdraget kan man ta bort, även om jag själv förlorar på det.
Avdrag för underskott av kapital försvinner pga systemprinciperna om man tar bort skatt på inkomst av kapital.
Eftersom mottagaren av ränta beskattas, så med ges avdrag för den som betalar, eftersom inkomsten beskattas i senare led.

Vill man frångå den principen så är det dubbelbeskattning som är principen. Då skall allt dubbelbeskattas. Även inkomst av tjänst.
2022-06-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Stiger marknadshyran så ökar lönsamheten på att producera bostäder. (Varvid marknadshyran kommer falla).

Marknadshyran kommer att motsvara vad det kostar att nyproducera. Eller läger (varvid ingen nyproduktion sker).

Marknadshyra ger den lägsta hyran som är möjlig utan att blanda in kriminalitet.

Så stiger nu hyrorna i Miami så kommer stor nyproduktion att rulla igång.

Avdrag för underskott av kapital försvinner pga systemprinciperna om man tar bort skatt på inkomst av kapital.
Eftersom mottagaren av ränta beskattas, så med ges avdrag för den som betalar, eftersom inkomsten beskattas i senare led.

Vill man frångå den principen så är det dubbelbeskattning som är principen. Då skall allt dubbelbeskattas. Även inkomst av tjänst.

Men det gör det inte lättare att bygga lilla vännen på mark som inte finns
Du vet lika lite om bostäder som bilar.

Minns du inte när du sa att bilmarknaden skulle krascha 2020, och man istället kunde sälja köpt Mercedes för dubbla priset på gråmarknaden?
2022-06-25, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag kan tycka att en fastighetsskatt enligt Floridas modell kan vara acceptabel, desto dyrare objekt, desto högre skatt.

Dock så bör det också innebära att skatten på lön sänks radikalt eller slopas helt i Sverige. Då har folk incitament att jobba och tjäna pengar samt välja ett boende med omsorg utifrån en lämplig skattenivå. I Florida finns det olika undantag från skatten eller att man kan få minskad fastighetsskatt, t.ex. om man gör en aktiv militärtjänstgöring, är krigsveteran, 65 år eller äldre.

En återinförd fastighetsskatt i kombination med slopad statlig skatt skulle vara en välsignelse.

Men kommer aldrig hända då det kommer slå mot medelklassen som politiker inte vågar röra
2022-06-25, 11:44
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Klockren analys. Räntehöjningarna har knappt börjat och priserna gick ner 10% direkt. Om du tror att kommande höjningar är inprisade nu får du tänka igen. Vi pratar eventuellt 5-dubbling av ränteutgifter i vissa fall. Sen att folk lever i villfarelsen att var och varannan person i Stockholm tjänar 50k och klara det galant får stå för dem. Sanningen är att folk fortfarande blir sjukskrivna, får barn eller skiljer sig. Då är inte 20k/mån i ränta så jävla roligt. Speciellt inte när övrig konsumtion går ner och dina hippa vänner inte är intresserade av att dricka mendozavin och lyssna på Celia Cruz i din vindsvåning på helgerna eftersom de tagit extrajobb på Securitas för att ha råd med 50-talsvilla i Norra Ängby.

Priserna har inte gått ner 15% för att reporäntan höjdes med 0.25. Det har gått ner för att prognoserna visar på en rörlig boränta på upp mot 4% inom 6-12 månader.
2022-06-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Zzzzz.

Invandrarna har redan tagit beslag på majoriteten av alla hyresrätter.
Du verkar smart så jag tror du fattar poängen.

Sen tycker jag givetvis inte att du ska tvingas lämna ifrån dig din lägenhet lika lite som jag vill att tanten ska tvingas bort från sitt hus.
2022-06-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Folk tvingas att göra saker mot sin vilja hela tiden. Det handlar om vem man tycker ska tvingas till vad. För den enskilde spelar det ju ingen roll vad det är som tvingar. Det är ingen funktionell skillnad på om tillgångsinflation tvingar till något eller om skatter gör det. Koneskvenserna är desamma.

Vill du leva i ett samhälle där utbildning, hårt arbete och sparsamhet lönar sig, eller ett där det viktigaste är att födas i rätt årtionde?
Det är klart att det ska löna sig att vara duktig. Och de som lyckats är ofta de som är duktiga. Tanten och hennes gubbe kanske byggde upp ett framgångsrikt företag. Min farmor är något äldre men fattig. Så vilken tid man föddes har viss betydelse men betyder väldigt lite. Jag var mer eller mindre ekonomiskt oberoende när jag fyllde 40. Har aldrig fått en krona av någon och har fattiga föräldrar. Men med driv och intelligens har jag skapat ett bra liv åt mig och några till.
2022-06-25, 12:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Priserna har inte gått ner 15% för att reporäntan höjdes med 0.25. Det har gått ner för att prognoserna visar på en rörlig boränta på upp mot 4% inom 6-12 månader.

Precis. Priserna kalibreras just nu för en bolåneränta på 4-5%. Det kan bli jobbigt för många som har lånat alldeles för mycket.

Men ärligt talat. Vad är alternativen i Sverige? Pågrundav hyresregleringen finns det ingen fungerande hyresmarknad. Vill man som ung vuxen arbeta i Göteborg eller Stockholm så är alternativen väldigt få om man inte har stått i en kommunistisk hyreskö:

- en skokartong nyproduktion för över 10000kr/månad
- andrahandskontrakt med ockerhyror och dessutom en mycket begränsad tid
- belåna sig för att köpa bostadsrätt

Av ovanstående så är det tredje alternativet det vettigaste. Även vid 4% bolåneränta, för hyrorna kommer inte att stanna där de är om räntan sticker.
2022-06-25, 12:54
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, en ensam kärring på 86 år som klarar av att göra rätt för sig och betala ska naturligtvis få bo kvar där. Finns exakt inget problem med att hon bor där.

(De enda som har problem med att hon bor där är extrema superegoister som vill stjäla villan av henne).

Den store människoälskaren slemhog berättar hur han vill hantera 86 år-iga kvinnor med artrit, som har saker han vill stjäla av dom.

Det är som jag brukar säga enkelt ordnat. Du bara öppnar din plånbok och bygger bostäder och säljer billigt.

Det är väl inte så att kommunisten slemhog menar att det är någon annans sak att ordna?

Kommunisten slemhog berättar vilken god medmänniska han är.
Ingen skall komma och tro att slemhog endast gör sådant som gynnar slemhog.

Jag tycker du var mycket faktabaserad idag...

Liksom-fb förespråkar även 'ineffektivt nyttjande av bostäder och bostadsbrist.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-25 kl. 13:25.
2022-06-25, 12:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Precis. Priserna kalibreras just nu för en bolåneränta på 4-5%. Det kan bli jobbigt för många som har lånat alldeles för mycket.

Men ärligt talat. Vad är alternativen i Sverige? Pågrundav hyresregleringen finns det ingen fungerande hyresmarknad. Vill man som ung vuxen arbeta i Göteborg eller Stockholm så är alternativen väldigt få om man inte har stått i en kommunistisk hyreskö:

- en skokartong nyproduktion för över 10000kr/månad
- andrahandskontrakt med ockerhyror och dessutom en mycket begränsad tid
- belåna sig för att köpa bostadsrätt

Av ovanstående så är det tredje alternativet det vettigaste. Även vid 4% bolåneränta, för hyrorna kommer inte att stanna där de är om räntan sticker.

Einzelganger erkänner bubblan spricker, kors i taket.
Snart är det bara liksom-fb kvar här och kämpar tappert mot väderkvarnar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in