2022-06-25, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Einzelganger erkänner bubblan spricker, kors i taket.
Snart är det bara liksom-fb kvar här och kämpar tappert mot väderkvarnar.

Jag har aldrig hävdat att priserna går upp i all oändlighet och att det inte finns en ”bubbla”.

Däremot så är bostadsmarknaden dysfunktionell i det här landet. Jag vill kunna VÄLJA var och hur jag ska bo. Inte bli tilldelad en bostad på måfå.

Jag ångrar inte köpet av min bostad en sekund. Däremot så kan det bli ett prisfall på dyra bostäder, de som kostar 5-10 miljoner kr. Men de har du ändå inte råd med när du tjänar såpass lite.

20% prisfall skulle få nivåerna ner till 2020. Och även då gormade ni att det var för ”dyrt”. Om du inte hade råd när räntan var 1% så kommer du verkligen inte ha råd när den är 3%.
2022-06-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Hur då svider?
Den såldes i december 2016 för 7 975 000..
Med nuvarande bud har de bara tjänat 190k/år eller ca 15500 per månad.
De har bott gratis och mer därtill.

Suck... tänk längre. Du ska få lite ledtrådar (även om jag inte nämner allt):
- Entréplan har ett nytt kök med ny planering från 2017
- I det stora vardagsrummet ändrades fönstersättningen till ett stort glasparti med skjutdörrar
- Badrummet på detta plan är från 2017
- Spabadet är ett Swimspa från Balboa, installerat 2020 och runt om hela huset ligger ny trall från 2021.* *
- Lagfart 1,5 % = 120 000

Det här är symptomatiskt för den bobubbla vi har haft och kanske punkteras nu. Trots att huset är byggt 2006 har man plöjt ned pengar för att (ofta kvinnan om man får vara fördomsfull) har velat ha det på annat sätt. "Investeringarna" har man tänkt kunna få tillbaka med råge ändå när man säljer.
2022-06-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
Blir lite skevt att prata om "lyxpensionärer" som bor i onödigt stora villor. Villorna är i säkerligen många fall köpta 50-60 år sedan och antingen 0 i lån eller väldigt lite kvar i lån. Många av dessa pensionärer skulle säkert föredra att bo i typ en 2-3:a men är fastlåsta i boendet, då dom bor billigare i dessa "slott" än vad dom skulle göra om dom flyttade. Flyttar dom får dom en skattesmäll grande och får lägga resten av pengarna på en BR som är mindre och betydligt dyrare att bo i.

Precis. Min gamla morsa är en av dessa "lyxpensionärer" som bor ensam i en stor gammal villa. Hon har en usel pension och har helt enkelt inte råd att flytta. Visst, hon skulle få loss en del pengar om hon sålde kåken, men de bränns ju snabbt på hyra om hon skulle flytta till en nybyggd hyresrätt. Månadskostnaden hon har nu går inte att slå oavsett vart hon flyttar.

Det är systemet som är galet. Vi kan tacka våra politiker som skapat dessa inlåsningseffekter.
2022-06-25, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Suck... tänk längre. Du ska få lite ledtrådar (även om jag inte nämner allt):
- Entréplan har ett nytt kök med ny planering från 2017
- I det stora vardagsrummet ändrades fönstersättningen till ett stort glasparti med skjutdörrar
- Badrummet på detta plan är från 2017
- Spabadet är ett Swimspa från Balboa, installerat 2020 och runt om hela huset ligger ny trall från 2021.* *
- Lagfart 1,5 % = 120 000

Det här är symptomatiskt för den bobubbla vi har haft och kanske punkteras nu. Trots att huset är byggt 2006 har man plöjt ned pengar för att (ofta kvinnan om man får vara fördomsfull) har velat ha det på annat sätt. "Investeringarna" har man tänkt kunna få tillbaka med råge ändå när man säljer.

Eller så ville man bara ha det lite gött och renoverade inte för att få igen det. Vissa väljer att prioritera sådant andra lyxresor, sportbilar etc
2022-06-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Avdrag för underskott av kapital försvinner pga systemprinciperna om man tar bort skatt på inkomst av kapital.
Eftersom mottagaren av ränta beskattas, så med ges avdrag för den som betalar, eftersom inkomsten beskattas i senare led.

Vill man frångå den principen så är det dubbelbeskattning som är principen. Då skall allt dubbelbeskattas. Även inkomst av tjänst.

Att räntekostnader kvittas mot kapitalinkomster (som beskattas) är det nog få som har invändningar emot.

Ränteavdraget bör avskaffas eftersom det är ett avdrag på inkomst av tjänst. Det är ju detta som är så tokigt. Man blandar äpplen och bananer. När jag ibland raljerande kallar det räntebidrag, så är det faktiskt inte långt från sanningen. Eller tycker du att resor till och från arbetet bör kunna kvittas mot kapitalinkomster? Det hade i såna fall varit konsekvent, om vi nu ska ha ett ränteavdrag.

Ränteavdraget kostar alltså staten stora summor. Medelklassen (vars röster man vill köpa) tjänar inget på det eftersom de använder pengarna till att ta större lån istället så att månadskostnaden blir densamma som om avdraget inte fanns. De enda som tjänar på det är alltså bankerna, som får låna ut mer pengar, och de som lyckats casha in på stigande bostadspriser.
2022-06-25, 15:03
Medlem
slemhogs avatar
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-spanga-flysta-stockholms-kommun-berghallsvagen-31-18744207

5.2 miljoner för fristående villa i Stocholms förort, som är långt under slutpris för ett halvår sen, står osålt och ingen vill köpa för det priset.
Fantastiskt
Flera andra i Bromsten har prissänkts 20% och sålts för 4 miljoner bara vilket börjar närma sig min budget.

Jag har räknat ut slutpris blir nog runt 2.5-3 miljoner för liknande litet hus om styrräntan går till 2-3% nu snart. Mer än halva priset mot toppen.

Förhoppningsvis är slemhög husägare i Stockholm om 1 år, jag kommer dock köpa ett större hus än detta på länken. Partyvillan casa la slemhög. Är så otroligt förväntantsfull och glad just nu. Ska byta jobb och höja från 42500 brutto till 50 000 samt minska utgifterna och spara ännu mer närmaste året. Nu kör vi
Senast redigerad av slemhog 2022-06-25 kl. 15:15.
2022-06-25, 15:12
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Ränteavdraget kostar alltså staten stora summor.

Ja, och att inte inte våra politiker tog bort ränteavdraget när räntorna kravlade sig ned på mer hanterbara nivåer är symptomatiskt för deras oförmåga att fatta rätt beslut. Jag kan sympatisera med alla som arbetar och betalar skatt och anser det för jäkligt att de måste vara med och finansiera andras bostadslån, samtidigt som de själva bara kan drömma om att köpa bostad.
2022-06-25, 15:15
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-spanga-flysta-stockholms-kommun-berghallsvagen-31-18744207

5.2 miljoner för fristående villa i Stocholms förort, som är långt under slutpris för ett halvår sen, står osålt och ingen vill köpa för det priset.
Fantastiskt
Flera andra i Bromsten har prissänkts 20% och sålts för 4 miljoner bara vilket börjar närma sig min budget.

Jag har räknat ut slutpris blir nog runt 2.5-3 miljoner för liknande litet hus om styrräntan går till 2-3% nu snart. Halva priset mot toppen.

Förhoppningsvis är slemhög husägare i Stockholm om 1 år, jag kommer dock köpa ett större hus än detta på länken. Partyvillan casa la slemhög. Är så otroligt förväntantsfull och glad just nu. Ska byta jobb och höja från 42500 brutto till 50 000 samt minska utgifterna och spara ännu mer närmaste året. Nu kör vi
Damn 5.2 och helt orört typ sedan 40år.
Mycket pengar om man ska renovera skiten också
2022-06-25, 15:17
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn10
Damn 5.2 och helt orört typ sedan 40år.
Mycket pengar om man ska renovera skiten också

Jag renoverar snyggt, smakfullt och billigt på egen hand successivt med material från byggmax etc, tillskillnad från de flesta omanliga moderatbyråkrater på min kontorsarbetsplats med tummen mitt i handen.
Satsar även på ett lite mer flashigt hus än detta objekt som jag tycker är fattigt, t ex 2-plans villan i sten i Bromsten som ligger ute för 4.5 nu.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-25 kl. 15:19.
2022-06-25, 15:19
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Jag renoverar snyggt, smakfullt och billigt på egen hand successivt med material från byggmax etc, tillskillnad från de flesta omanliga moderatbyråkrater på min kontorsarbetsplats med tummen mitt i handen.
Hehe gött, dock dags att byta avlopp vatten och el
2022-06-25, 15:31
Medlem
Hade efterfrågan på bostäder kontra tillgången inte varit så mättad tror jag prisfallet hade kommit långt tidigare. I slutändan är det utbudet kontra efterfrågan som är drivkraften till prisökningarna, där billiga krediter har resulterat i höga skuldsättningar.

Nu när kapitalkostnaderna ökar, kommer såklart efterfrågan minska. Men problemet kvarstår? Vi har en ökande population och en utbyggnad som inte riktigt mättar den ökande efterfrågan. Så även om priserna nu faller så kommer de så småningom öka igen eftersom grundproblemet inte är löst.

Vad krävs är det reformer som gör det enklare att bygga nya bostäder? Behöver vi riva ner befintliga bostäder och göra dem mer ytoptimerade? Undrar om samma folk som hattar dem höga priserna kommer stå för att inte ytoptimera inte riva och bygga om? Är det helt enkelt en effekt av vår hyresmarknad, löser en frihyresmarknad problemet?
2022-06-25, 15:40
Medlem
Citat:

Fantastiskt

Jag har räknat ut slutpris blir nog runt 2.5-3 miljoner för liknande litet hus om styrräntan går till 2-3% nu snart. Mer än halva priset mot toppen.

Inget billigt kvm pris på den sommarstugan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in