2022-06-24, 17:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ser riktigt trevligt ut. Dock något liten tomt. Närhet till Rinkeby som sänker priset också?

Fick syn på det här lilla nybyggda skyffet i Solna. Man har höjt priset med 12% och infört "accepterat" pris. Förmodligen till det pris man förväntade sig efter budgivning tidigare? Kommer det fungera?
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-haga-norra-solna-kommun-sylvangatan-9-18382560

Ännu en villadröm, dock över min budget. 6.8 utgång, fått bud på bara 6.1. Tänk få loss något liknande för 4 milj vid 5% boränta. Wiie. Detta är klass, med hög takhöjd, fina fönster och möjlighet renovera mycket smakfullt, tillskillnad från majoriteten av alla snik standard trävillor längre ut i förorten som jag blir illamående av.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-flysta-spanga-stockholms-kommun-spangavagen-316-18685651

Ang kyffet, det kommer med högsta sannolikhet inte gå att sälja för 100 000 m2 lol. Om det går för det priset blir jag mycket förvånad.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-24 kl. 17:22.
2022-06-24, 17:20
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ännu en villadröm, dock över min budget. 6.8 utgång, fått bud på bara 6.1. Tänk få loss något liknande för 4 milj vid 5% boränta. Wiie

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-flysta-spanga-stockholms-kommun-spangavagen-316-18685651

Ang kyffet, det kommer med högsta sannolikhet inte gå att sälja för 100 000 m2 lol. Om det går för det priset blir jag mycket förvånad.
Det ju ut som en gammal sommarstuga.
1mille inte mer
2022-06-24, 17:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dom väntar tills priserna är tillbaka på 1993 års nivå. Då har dom nämligen fallit 70% sedan tråden startades för 12 år sedan.

Man får ge dom lite credit för att dom är ståndaktiga och väntar till 1993 års priser.
Inte länge kvar till dess.
Har de väntat så länge kan de nog bränts ett år till ungefär.
2022-06-24, 17:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ännu en villadröm, dock över min budget. 6.8 utgång, fått bud på bara 6.1. Tänk få loss något liknande för 4 milj vid 5% boränta. Wiie. Detta är klass, med hög takhöjd, fina fönster och möjlighet renovera mycket smakfullt, tillskillnad från majoriteten av alla snik standard trävillor längre ut i förorten som jag blir illamående av.

Otroligt! Man undrar vilka som bott där med den inredningen. Inrett som ett gammalt slott och inte renoverat sedan när? Riktigt fint och många möjligheter för rätt person.

Däremot kan man väl tänka som så att om du är intresserad att köpa detta hus för 4 mkr med 5% ränta så lär väl fler också vara det. Vilket i sin tur kanske indikerar att priset inte kommer sjunka så lågt?
2022-06-24, 17:50
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Otroligt! Man undrar vilka som bott där med den inredningen. Inrett som ett gammalt slott och inte renoverat sedan när? Riktigt fint och många möjligheter för rätt person.

Däremot kan man väl tänka som så att om du är intresserad att köpa detta hus för 4 mkr med 5% ränta så lär väl fler också vara det. Vilket i sin tur kanske indikerar att priset inte kommer sjunka så lågt?

Det kommer det göra, samt alla andra bostadspriser, då höjd kostnad sänker köpeskilling.
2022-06-24, 18:17
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Rejäl tomt också. Booli-värderat till närmare 9 mille 😁
2022-06-24, 18:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Sekelskifte villa, mumma.

Det bor där en ensam kärring på 86 år. Tippade på en adlig sådan först men så var inte fallet.
En ensamboende lyxpensionär som nu måste sälja av. Såhär ser det ut i många äldre närförortvillor i Stockholm, ensamboende lyxpensionärer(som ska bo i en 2a max) och varför en progressiv fastighetskatt borde införas så de inte har råd och de inte upptar ett helt hus och skapar enorm bostadsbrist. Liksom-fb favorit klientel han värnar om.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-24 kl. 18:31.
2022-06-24, 18:30
Medlem
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-spanga-bromsten-stockholms-kommun-batsman-stens-vag-22-18769650

Villa Bromsten byggd i sten. 4.5 miljoner och får bara bud på omkring där, aldrig sett en sån villa så billig nära stan på många många år och verkligen inte en sån i slemhögs smak. Jäklar vad priserna rasar snabbt.

Detta är slemhögs dröm, stenvilla nära stan med Stockholms låga kommunalskatt. Restuarera smakfullt och med klass, anlägga swimspa, bygga en sagolik trädgård med stenmurar, rinnande vatten, vackra stenplattor och ljussättningar, parkera Porschen på uppfarten och kunna ta hem polarna på fest och unga tjejer på efterfest i poolen och kunna cykla till jobbet.
4.5 milj idag, går räntan upp till 5% kommer det finns liknande objekt för runt 2.8-3.5 miljoner som för 8-10 år sen som är min max budget, då maxbelånar jag mig, trycker in en mille och slår till. I värsta fall får man sälja bilen och trycka in 400 000 till, sen köpa tillbaka en liknande bil sen efter köpet, kanske med billån och betala av snabbt.
Framtiden ser onekligen ljus ut. Hoppas.

Nog för att det är en fin villa till ett, i nutida mått mätt, vrakpris och för att jag är en björn av rang, men här tror jag mer att det är läget som styr. Få vill lägga miljoner på att barnen ska växa upp blickandes över Rinkeby. Istället för sjöblick sitter man här på första kaosparkett. Synd.
2022-06-24, 18:33
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intolerante-Igor
Nog för att det är en fin villa till ett, i nutida mått mätt, vrakpris och för att jag är en björn av rang, men här tror jag mer att det är läget som styr. Få vill lägga miljoner på att barnen ska växa upp blickandes över Rinkeby. Istället för sjöblick sitter man här på första kaosparkett. Synd.

Invandrarna rör sig inte över ängen och in i villaområdet, tro mig. Det är helt dött även på ängen. Jag har kört bil där många ggr genom åren och cyklat på cykelvägar runt dessa ghetton, som är mycket lugnare i verkligheten än den bild man får genom media eller flashback.

Sen finns det utomeuropeiska invandrarna överallt nu i Stockholm, lägenhets som villaområden och som knatar förbi utanför porten i innerstan ofta. Man är inte direkt närmare mångkulturen i denna villa där antagligen bara svenskar bor än valfri villaområde runt Stockholm.
Läget nära Rinkeby för mig spelar ingen som helst roll. Det kommer vara tvärlugnt där. Jag känner Stockholm och hur det fungerar.

Jag skulle dock investera i ett bra inbrottslarm, då det finns risk att det blir inbrott någon gång av några snorungar från Rinkeby, då villan ligger avskilt angränsande skogen, ett läge jag visserligen föredrar för lugnet och mindre insyn.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-24 kl. 18:42.
2022-06-24, 18:45
Medlem
Citat:
Invandrarna rör sig inte över ängen och in i villaområdet, tro mig. Det är helt dött även på ängen. Jag har kört bil där många ggr genom åren och cyklat på cykelvägar runt dessa ghetton, mellan rissne och kista.
Sen finns det utomeuropeiska invandrarna överallt nu i Stockholm, lägenhets som villaområden och som knatar förbi utanför porten i innerstan ofta.
Läget nära Rinkeby för mig spelar ingen som helst roll. Det kommer vara tvärlugnt där. Jag känner Stockholm och hur det fungerar.

Jag skulle dock investera i ett bra inbrottslarm, då det finns risk att det blir inbrott någon gång av några snorungar från Rinkeby.

Måhända, men få inklusive mig skulle låta fru och barn vistas ensamma hemma eller gå ut utan beväpnad eskort. Finns inte på världskartan - blatteriet är extremt prisdämpande.

Med det sagt så ser jag att bostadspriserna kommer att tokdyka. Vi är inne i en bubbla som vi omöjligen kan ta oss ur och hela ekonomier kommer att gå under. De gamla spelreglerna gäller inte längre - vi har inget manöverutrymme kvar. Brave new world.

MVH,
Professionell räntehandlare
2022-06-24, 21:05
Medlem
slemhogs avatar
Såg en till villa har sålts i Bromsten nyligen för bara 4 miljoner, så den för 4.5 milj var inte så billig längre.

https://www.booli.se/annons/4605097

Båtman Stens väg 72
67 m², 5 rum
Villa, Bromsten
Sista bud
4 000 000 kr
Utropspris
4 995 000 kr
Prisutveckling
-995 000 kr (-19.9 %)
Såld eller borttagen
2022-06-09
Slutpris/m²
59 700 kr/m²
Dagar på Booli
53

Slutpriset en minskning av utgångspris med 20%!
Marknaden rasar.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-24 kl. 21:08.
2022-06-24, 21:41
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Såg en till villa har sålts i Bromsten nyligen för bara 4 miljoner, så den för 4.5 milj var inte så billig längre.

https://www.booli.se/annons/4605097

Båtman Stens väg 72
67 m², 5 rum
Villa, Bromsten
Sista bud
4 000 000 kr
Utropspris
4 995 000 kr
Prisutveckling
-995 000 kr (-19.9 %)
Såld eller borttagen
2022-06-09
Slutpris/m²
59 700 kr/m²
Dagar på Booli
53

Slutpriset en minskning av utgångspris med 20%!
Marknaden rasar.

5 rum fördelat på 67 kvm....för 4 miljoner?
Ytterligare exempel på desperation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in