Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Må så vara men vill du ha ett samhälle där man tvingar folk att göra saker mot sin vilja?
Nej, jag vill ha ett samhälle med låga huspriser och höga kostnader istället som i USA, så man inte behöver sitta i livslång skuld för den sparsamme ekonomiska personen, samt högre kostnader med fastighetskatt, så folk med mager pension får incitament att downsiza, åtminstone när gubben/kärringen dör. Om inte, får man ha sparat 1-2 miljoner extra i kapital genom livet och betala huskostnaderna med det. Det skapar incitament att skaffa sig mindre.
Bor man ensam i en villa, ska bara löntagare med minst medellön ha råd med det och det ska kosta minst 8000-9000 kr/mån+ underhåll även om villan är avbetald. Nu pratar jag Stockholm.
Personligen hade jag kastat ut henne, om hon var min farmor/mormor, hade jag klagat och ifrågasatt henne varför hon bor i 200 m2 vid 86 vast och vad hennes problem är. Inte fan hade jag hjälpt till med snöskottning, gräsklippning och underhåll iaf för att hon själv är för gammal att orka. Hade någon annan i släkten hjälpt till hade jag även klagat på dom, det är en sak som är säker. Endast ok om hon bodde i en mindre kåk på 40-70 m2 i fritidshusstorlek typ.