Citat:
Ursprungligen postat av
aadde81
Känner inte riktigt igen det där. Tycker alltid folk har varit giriga som fan. Typ tjafsat om att man ska höja det högsta budet 50-100K trots att beräknad vinst är typ 1,5-2 miljoner. Har ofta tänkt att hade det varit jag som sålt hade jag varit nöjd och hållit käften för att det är växelpengar i sammanhanget.
Kan ibland vara svårt att sätta sig in i andra människors situationer.
Tänk tillbaka på dig själv som barn. Mamma kommer hem och ger dig en jättestor godispåse. Du blir jätteglad. Men så kommer din bror hem, och din mamma kommer på att du ska dela med dig. Din bror ska dessutom få lite mer än du, för hon kommer på att han fick mindre förra gången. Så nu har du fått 40% av en jättestor godispåse, och hela din dag är förstörd.
Att så många svenskar de senaste åren kallat lägenheter "den bästa investering du kan göra" är inte bara efterblivenhet, det är också dissonans, en försvarsmekanism kring de val man redan har tagit. Vilket innebär att väldigt många har
hela sin net worth och mer därtill i en bostadsrätt. Det är alltså inte ens något materiellt eller mark eller något sådant, det är en abstrakt nyttjanderätt. Om det är hysteri på bostadsmarknaden har de en relativt bra ekonomi, även internationellt sätt. Om marknaden kraschar, som just nu, så har de en svag ekonomi. Om marknaden kraschar mer går de i personlig konkurs.
Nu har vi precis haft en väldigt het marknad, så i ett första steg ska du övertala barnet att bara 40% av godispåsen finns kvar. Det vill säga den där tanken de hade förra året om att de var "förmögna" är borta, poff.
(bara losers blandar ihop sin kapitalförvaltning med sitt privata boende för familjen, men jag räknar inte med att speciellt många ska plocka upp på det här; det skulle kräva många, många år av misär innan den här marknaden frisknar till)