2022-06-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det är inte RBs uppdrag att skapa jobb, de har ett mål om låg och stabil ökning av KPIF omkring 2%. Detta har de flera gånger varit tydliga med ja.

Ett av riksbankens vapen för att bekämpa inflation, bortsett från räntehöjningar, är kommunikation. Börjar arbetslösheten öka kan jag garantera dig att man tar det lugnt. Senaste dagarna har vi sett FED kommunicera allt mjukare även pga inkommande data. PMI rasar därborta.
2022-06-23, 21:41
Medlem
Citat:
Vad som är högt eller lågt beror ju på vad man tycker att bostaden är värd. Har man köpt en tvåa i Farsta 2012 för 800k tycker man kanske inte att 1.5m är lågt bara för att Jeppe sålda sin liknande lägenhet i mars 2022 för 2.2m. Har ju ändå en mille att skyffla in i villan i Haninge som nu säljs för 5m av ett dödsbo istället för 7.5m 2021.

Känner inte riktigt igen det där. Tycker alltid folk har varit giriga som fan. Typ tjafsat om att man ska höja det högsta budet 50-100K trots att beräknad vinst är typ 1,5-2 miljoner. Har ofta tänkt att hade det varit jag som sålt hade jag varit nöjd och hållit käften för att det är växelpengar i sammanhanget.
2022-06-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Känner inte riktigt igen det där. Tycker alltid folk har varit giriga som fan. Typ tjafsat om att man ska höja det högsta budet 50-100K trots att beräknad vinst är typ 1,5-2 miljoner. Har ofta tänkt att hade det varit jag som sålt hade jag varit nöjd och hållit käften för att det är växelpengar i sammanhanget.
Kan ibland vara svårt att sätta sig in i andra människors situationer.

Tänk tillbaka på dig själv som barn. Mamma kommer hem och ger dig en jättestor godispåse. Du blir jätteglad. Men så kommer din bror hem, och din mamma kommer på att du ska dela med dig. Din bror ska dessutom få lite mer än du, för hon kommer på att han fick mindre förra gången. Så nu har du fått 40% av en jättestor godispåse, och hela din dag är förstörd.

Att så många svenskar de senaste åren kallat lägenheter "den bästa investering du kan göra" är inte bara efterblivenhet, det är också dissonans, en försvarsmekanism kring de val man redan har tagit. Vilket innebär att väldigt många har hela sin net worth och mer därtill i en bostadsrätt. Det är alltså inte ens något materiellt eller mark eller något sådant, det är en abstrakt nyttjanderätt. Om det är hysteri på bostadsmarknaden har de en relativt bra ekonomi, även internationellt sätt. Om marknaden kraschar, som just nu, så har de en svag ekonomi. Om marknaden kraschar mer går de i personlig konkurs.

Nu har vi precis haft en väldigt het marknad, så i ett första steg ska du övertala barnet att bara 40% av godispåsen finns kvar. Det vill säga den där tanken de hade förra året om att de var "förmögna" är borta, poff.

(bara losers blandar ihop sin kapitalförvaltning med sitt privata boende för familjen, men jag räknar inte med att speciellt många ska plocka upp på det här; det skulle kräva många, många år av misär innan den här marknaden frisknar till)
2022-06-23, 22:40
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81

Folk är olika. Många är giriga men flertalet har också dålig koll på det mesta. Konstigt det här med folk som budar över sig själva, riktigt soybetabeteende.

Ska Lasse bo kvar i sin tvåa i Farsta 4 år till och hoppas på 2m+ eller äntligen kunna flytta ihop med sin gravida fru i något vettigt boende för en familj?
2022-06-23, 22:41
Medlem
Citat:
Det finns en massa lägenheter som används för annat än primärt boende, och känner man lite folk i Stockholm så har man troligtvis egna exempel på detta. De mer generösa reglerna för när man får hyra ut och vilken hyra man får ta har såklart ökat detta antal.

Jag själv försökte dumpa en lägenhet som jag inte bott i på ett flertal år 2017 men missade peaken med ett par månader
Men du har ju ändå tjänat på det, om än inte lika mycket som du hade kunnat.
2022-06-23, 23:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Men du har ju ändå tjänat på det, om än inte lika mycket som du hade kunnat.

Ja, det var lite som att sälja sent i april nu istället för i början av mars. Under sommaren 2017 hade priserna rusat uppåt och man kunde se tecken på att det inte skulle hålla, försökte göra en exit men det tog lite längre tid än det var tänkt så sålde halvvägs in i raset. Sen tog det till slutet av 2019 innan priserna var tillbaka på samma nivåer och sen spårade det ur på riktigt här under vintern 21/22.

Den här gången tror jag dock att fallet blir större och längre. Ner mot 80-85k/kvm* i Stockholms innerstad mot hösten 2023 och sen tar det runt 3-4 år innan det återhämtat sig till 100k/kvm (om det blir ordning på ekonomin igen dvs). Oklart om vi någonsin kommer se snittpriser som under denna vinter igen i Stockholm. Kanske någon gång på 30-talet kanske, svårt att sia så långt fram i tiden.

(* större fall för dåliga BRF med höga lån, tomträtt och eftersatt underhåll så klart)
2022-06-24, 00:56
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Den här gången tror jag dock att fallet blir större och längre. Ner mot 80-85k/kvm* i Stockholms innerstad mot hösten 2023 och sen tar det runt 3-4 år innan det återhämtat sig till 100k/kvm (om det blir ordning på ekonomin igen dvs). Oklart om vi någonsin kommer se snittpriser som under denna vinter igen i Stockholm. Kanske någon gång på 30-talet kanske, svårt att sia så långt fram i tiden.

Äsch. En bit in på 30-talet ska vi ju närma oss miljonen. Hänger du inte med! https://cornucopia.se/2021/05/balders-erik-selin-fyra-ganger-sa-hoga/

Citat:
VD:n och grundaren av fastighetsbolaget Balder, Erik Selin, säger till DI Weekend att det inte vore så konstigt med fyra gånger så höga lägenhetspriser om tjugo år. “Det vore nästan orimligt att tro något annat”. Selin pratar om en miljon kronor per kvadratmeter på Strandvägen i Stockholm som exempel.
2022-06-24, 01:02
Medlem
Citat:
Ja, det var lite som att sälja sent i april nu istället för i början av mars. Under sommaren 2017 hade priserna rusat uppåt och man kunde se tecken på att det inte skulle hålla, försökte göra en exit men det tog lite längre tid än det var tänkt så sålde halvvägs in i raset. Sen tog det till slutet av 2019 innan priserna var tillbaka på samma nivåer och sen spårade det ur på riktigt här under vintern 21/22.

(* större fall för dåliga BRF med höga lån, tomträtt och eftersatt underhåll så klart)
Delar din prognos, men man ska ju inte glömma bort att vi värderar bostäderna i SEK, det vill säga det blir en lokal bubbla. Det vill säga det behöver inte nödävändigtvis bli "ordning på ekonomin" för att det ska finnas ett golv vad gäller svenska bostadsvärderingar i SEK.

För en bitter övning i frågan kan vi se att OMX30 gått +9% sedan toppen 2015, för ca 7 år sedan. Nu är ju inte 9% nominellt något att hänga i julgranen efter 7 års inflation, varav senaste åren varit extrema. Men det ser åtminstone inte mördande blodigt ut. Det är bara det att SEK tappat -25% mot USD under samma period. Det vill säga i själva verket är det blodrött dessa 7 år - NOMINELLT. Oräknat inflation. Tittar vi på inflation - vilket det är idiotiskt att inte göra - är det en rejäl krasch, och det över så lång sikt som 7 år.

Vad gäller bostadsmarknaden har vi dels detta, men även att det är en lokal marknad, och det är en lokal marknad i ett statligt grepp. I länder som Kina och Sverige kan i princip bostäder vara dyra medans annat blir billigt - och vice versa - beroende på hur staten vill ha det.

För en till bitter övning i den frågan kan man titta på hur groteskt lite svensken får för pengarna på bostadsmarknaden kontra de allra flesta marknader internationellt. För alla med minsta lilla internationell erfarenhet ser det helt sjukt ut. Detta beror ju just på att det är en nationell marknad världen i stort inte bryr sig mycket om. Staten gör avdrag X och bidrag Y och brainfart Z, och på så vis får vi en lokal vardagsekonomi med en budget som kan finansiera budet på bostaden.
2022-06-24, 03:38
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Ett av riksbankens vapen för att bekämpa inflation, bortsett från räntehöjningar, är kommunikation. Börjar arbetslösheten öka kan jag garantera dig att man tar det lugnt. Senaste dagarna har vi sett FED kommunicera allt mjukare även pga inkommande data. PMI rasar därborta.

PMI Rasar? Dom har ju precis börjat höja räntan, så de lär inte bero på räntehöjningen iaf.
För bara 2 mån sen står det i economist att det finns hur mycket lediga jobb som helst, och att mcdonalds får dra ner på produktion för de inte finns personal att anställa. Arbetslösheten har bara varit 3.6% 3 mån i rad vilket är väldigt lågt, samma nivå som innan pandemin och lägst arbetslöshet sen 1969.

En centralbanks uppdrag är att inflationen ska hållas på ca 2%, att balansera konjunkturen faller inom ramen för finanspolitiken. CB tar ingen hänsyn till konjunktur eller bolånetorskar.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-24 kl. 03:42.
2022-06-24, 03:58
Medlem
Ganska intressant att om bostadsmarknaden skulle falla 20% så hävdar många att det skulle innebära tokmisär och kaos för landet, ingen verkar bry sig om att börsen redan passerat -20% eller det största luftslottet av alla krypto har verkligen kraschat.
2022-06-24, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
Ganska intressant att om bostadsmarknaden skulle falla 20% så hävdar många att det skulle innebära tokmisär och kaos för landet, ingen verkar bry sig om att börsen redan passerat -20% eller det största luftslottet av alla krypto har verkligen kraschat.

Skillnaden är belåningen. Vid 20% nedgång i bostadspriser har ju en del mer skulder än tillgångar. Det gäller ju knappast för aktier eller krypto, välidgt få har lika hög belåning på sånna tillgångar.

(Sen så tror jag inte på kaos för landet vid 20% nedgång men det är en annan sak.)
2022-06-24, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
PMI Rasar? Dom har ju precis börjat höja räntan, så de lär inte bero på räntehöjningen iaf.
För bara 2 mån sen står det i economist att det finns hur mycket lediga jobb som helst, och att mcdonalds får dra ner på produktion för de inte finns personal att anställa. Arbetslösheten har bara varit 3.6% 3 mån i rad vilket är väldigt lågt, samma nivå som innan pandemin och lägst arbetslöshet sen 1969.

En centralbanks uppdrag är att inflationen ska hållas på ca 2%, att balansera konjunkturen faller inom ramen för finanspolitiken. CB tar ingen hänsyn till konjunktur eller bolånetorskar.

PMI Manufacturing: 52,4. Förväntat: 56.
PMI Services: 51,6. Förväntat: 53,3

Arbetslösheten har börjat öka även. Och lägg därtill Powells betydligt snällare kommunikation pga ovan faktorer.

Jag är helt på det klara med vad en CBs uppdrag är. Det jag säger är att centralbanker världen över inte kommer sänka ekonomin för att genomföra sitt uppdrag. Marknaden prisar ju räntesänkningar under nästa år. Man höjer året ut för att därefter börjar sänka igen och köra QE.

Stagflation is a bitch.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in