2022-06-23, 19:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Ja, så resonerar jag också. Förhoppningsvis är det inte alltför svårsålt i sensommar (slutet av juli/början av augusti) för den som säljer i en större stad med inflöde av studenter och nyanställda.

Klart det kommer gå att sälja, frågan är dock vilket pris man får ut. Blir det 2021 års prisnivå, 2019 års prisnivå eller blir det redan nu tillbaka till 2016?
2022-06-23, 19:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Fanns det någon i mars/april som hävdade att styrräntan skulle ligga på 1,5-2% vid årsskiftet?

Anledningen till fallande räntor senaste veckan är recessionsoro. Kommer centralbanker höja räntor vid recession?

Vet inte vad jag spådde då själv men redan i december 2021 höll jag öppet för två höjningar från RB under 2022, baserat på makrodata som pekade mot hög och ihållande KPI-ökning. I april pekade marknaden mot 8 höjningar om 25p om jag minns rätt.

Centralbankerna, i alla fall RB, styr sin penningpolitik mot inflationsbekämpning (mätt som KPIF i Sverige). En recession är inget som de ska bry sig så mycket om, det är ju snarare det de vill ha för att tygla prisökningarna.
2022-06-23, 19:26
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Klart det kommer gå att sälja, frågan är dock vilket pris man får ut. Blir det 2021 års prisnivå, 2019 års prisnivå eller blir det redan nu tillbaka till 2016?

Bara de som nödgat måste sälja kommer ju ”drabbas” och sälja lågt. De som klarar bo kvar väntar nog ut dippen, medan de som får lite feeling kommer ha objekt ute och vänta ut köparna som med mössan i hand får ta det som bjuds eftersom utbudet kommer vara lågt av orsaker nämnt ovan.
2022-06-23, 19:36
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Efter sommaren tar det fart igen - folk måste bo.
Frågan är vad de går med på att betala.
2022-06-23, 19:38
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Bara de som nödgat måste sälja kommer ju ”drabbas” och sälja lågt. De som klarar bo kvar väntar nog ut dippen, medan de som får lite feeling kommer ha objekt ute och vänta ut köparna som med mössan i hand får ta det som bjuds eftersom utbudet kommer vara lågt av orsaker nämnt ovan.

Vad som är högt eller lågt beror ju på vad man tycker att bostaden är värd. Har man köpt en tvåa i Farsta 2012 för 800k tycker man kanske inte att 1.5m är lågt bara för att Jeppe sålda sin liknande lägenhet i mars 2022 för 2.2m. Har ju ändå en mille att skyffla in i villan i Haninge som nu säljs för 5m av ett dödsbo istället för 7.5m 2021.
2022-06-23, 19:40
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Då kommer det klankriminella komplexet och köper upp bostadsrätterna på Söööder i Stockholm. En random underhuggare i Husbys Hyenor har en högre månadsinkomst än en överläkare. En Swish på 5 miljoner och bostadsaffären är avklarad. Sedan sjunker värdet på bostadsrätterna i fastigheten med 80 % på grund av att klankriminella bor där. Då går fina tvåan med vitkalkat brädgolv för 400 000 i stället för 5 miljoner, och ytterligare en somalier kan flytta in.

Sedan är kedjereaktionen igång. Försöka att motbevisa mig om det här.

Din farmor slickade din farsa på pungen medans hon bytte blöja. Försök motbevisa mig om det här.
2022-06-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vet inte vad jag spådde då själv men redan i december 2021 höll jag öppet för två höjningar från RB under 2022, baserat på makrodata som pekade mot hög och ihållande KPI-ökning. I april pekade marknaden mot 8 höjningar om 25p om jag minns rätt.

Centralbankerna, i alla fall RB, styr sin penningpolitik mot inflationsbekämpning (mätt som KPIF i Sverige). En recession är inget som de ska bry sig så mycket om, det är ju snarare det de vill ha för att tygla prisökningarna.

Ingves har ju själv sagt att räntehöjningar förmodligen inte kommer bita på den inflation vi har idag.

De ska inte bry sig om en recession nej, men tror du på riktigt att de kommer göra detta när arbetslösheten börjar öka?
2022-06-23, 19:48
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ingves har ju själv sagt att räntehöjningar förmodligen inte kommer bita på den inflation vi har idag.

De ska inte bry sig om en recession nej, men tror du på riktigt att de kommer göra detta när arbetslösheten börjar öka?

Det är inte RBs uppdrag att skapa jobb, de har ett mål om låg och stabil ökning av KPIF omkring 2%. Detta har de flera gånger varit tydliga med ja.
2022-06-23, 20:12
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Jag är ett efterblivet stolpskott. Försök motbevisa mig om det här.
När man nämner det klankriminella komplexet, och hur mycket pengar de har, blir alla bolånetorskar nervösa. De har vant sig med att det bara är hipsters med rätt värdegrund som byter bostadsrätter med varandra. När den klankriminelle somaliern kommer in i ekvationen så slår det slint.

Värdegrunden dikterar att somalierna ger en välkommen och spännande chans att få ta del av andra kulturer. Spännande kryddor, härliga lammgrytor som står och puttrar på spisen i timmar och dans och sång hela nätterna igenom. Ryggradskänslan varnar dock för bajskorvar i trappuppgången, ilskna vrål hela nätterna och oreda i tvättstugan.
2022-06-23, 20:22
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Efter sommaren tar det fart igen - folk måste bo.

Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Ja, så resonerar jag också. Förhoppningsvis är det inte alltför svårsålt i sensommar (slutet av juli/början av augusti) för den som säljer i en större stad med inflöde av studenter och nyanställda.

Men folk måste inte bo fram tills dess?

Citat:
Räntan KAN även börja sänkas till vintern. Varför diskuterar ni inte det? Inte heller mycket diskussioner kring att amerikanska 10 åringen är nere på 3% igen? Räntorna har fallit kraftigt senaste veckan, vad brukar det indikera för er som tror på kraftiga räntehöjningar?

Fair point.

Det var inga som varnade för minusräntor ~2010-2011 innan det brakade iväg ordentligt Svaret är att människan är förlustavert. Men det är faktiskt riktigt jävla mörkt nu för en gångs skull i den här tråden.
2022-06-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Dummaste jag har hört
Det var rekordmånga som köpte 2020-2021.
Dessa har gjort bra med vinster?
Mm baby. Alla förstagångsköpare som möjliggjort att alla svenssons har kunnat byta upp sig har gjort bra med vinster?

Privatpersoner som äger ett flertal lägenheter Du vet inte mycket om den svenska bostadsmarknaden du.

Ja, det är så. Par som flyttat ihop behållt den ena bostaden som ett uthyrningsalternativ kryllar det av. Folk har ju kunnat casha tusentals kronor under delta år. Nu när räntorna går upp och priserna ner dumpas lägenheterna.
2022-06-23, 20:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Ja, det är så. Par som flyttat ihop behållt den ena bostaden som ett uthyrningsalternativ kryllar det av. Folk har ju kunnat casha tusentals kronor under delta år. Nu när räntorna går upp och priserna ner dumpas lägenheterna.

Det finns en massa lägenheter som används för annat än primärt boende, och känner man lite folk i Stockholm så har man troligtvis egna exempel på detta. De mer generösa reglerna för när man får hyra ut och vilken hyra man får ta har såklart ökat detta antal.

Jag själv försökte dumpa en lägenhet som jag inte bott i på ett flertal år 2017 men missade peaken med ett par månader

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in