2022-06-22, 23:36
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Rysslands utgångskort var tämligen usla, men de har spelat väl. Ryssar gillar schack, medan amerikaner gillar TV.
Det tycker och tror du? Jag skulle säga att de spelat korten uruselt och ser 0 uppsida de kommande 10 åren.
Citera
2022-06-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Kan du berätta om en produkt som du köpt från Ryssland som är i paritet med eller är överlägsen motsvarande västerländsk produkt. .

Kan bara bli två saker - ett armeringsjärn eller möjligen sågat virke... (dvs i paritet med)
Citera
2022-06-22, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo, men min poäng var att det skulle kunna vara en begränsad konflikt. Litauen t ex gör ju sitt bästa för att eskalera konflikten. Det är extremt onödigt att provocera ryssen just på det ställe där en eventuell fortsättning är som mest trolig.

Det är svårt att veta vad Putin vill. Du tar upp några saker som Putin sagt. Men Putin har gjort en hel del hot i denna konflikt som inte realiserats. Han har även sagt saker som är mer duv-aktiga. En bra analys av Putin utgår inte ENBART från alla de "värsta" saker han sagt.

Där är det väl verkligheten som har korrigerat Putins hot, han har helt enkelt inte dom resurserna, tack och lov. Men fortsätter att hota gör han, Lavrov och fyllkärringen
Citera
2022-06-22, 23:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumsromantiker
Vad säger ni? Kan någon förklara varför Ukraina verkar utöva statiskt istället för elastiskt försvar kring Sievierodonetsk/Lysychansk? Om de inte evakuerar trupperna blir snart Sievierodonetsk avskuret bakifrån.

Varför offrar de massor av trupp för att slåss för varje centimeter av Donbas, om de ändå förväntas fösa rySSen ur landet i en senare offensiv? Jag får intrycket att de behandlar mängden ej förlorad terräng som viktigt för framtida förhandlingar. Vilket spelar feg-orcherna rätt i händerna. RySSarna verkar endast intresserade av att binda upp så mycket ukrainska trupper som möjligt i Donbas där de på så liten yta som möjligt kan samla sitt överväldigande övertag i eldkraft/artilleri.

Slava Ukraini

Håller med dig i sak (i mina amatörmässiga "analyser"). Man bränner sina bästa trupper där..., i snabbt tempo. Gillar det inte..

Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Hur kommer det sig att de Ukrainska styrkorna konsekvent blir omringade och nedgjorda.

Ukrainska soldater borde lägga ner vapnen och återvända till västra Ukraina. Ryssland använder bara en bråkdel av sina resurser i Ukraina. Det är en hopplös strid.

Dom flesta EU länder inser att det här är en hopplös strid och att sanktionerna enbart är ett självskadebeteende. Multipla rapporter från utländska stridande soldater tydligör att den Ukrainska armen är dysfunktionell.

Jag lutar mig tillbaks. Innan sommaren är slut som kommer det här att vara över. Hur ska alla ni som hejat på detta krig och varit övertygade om att Ukraina skall vinna ta att en förlust?

Törs du sätta ett datum ? (du har missat på dina tippningar tidigare)

Själv tror jag inte detta är slut (dessvärre) på länge. Putin skall ta Ukraina, och Zelensky håller lika hårt på sitt. Noterbart i detta är även att under den första månaden utav kriget så sa Zelensky flera gånger att "han var villig att möta Putin och fixa fred". Han har slutat med det.., han tror att Ukraina har en realistisk chans att vinna. Så länge väst stöder honom tror jag han känner detta.

Citat:
Ursprungligen postat av ta_den_i_2an
Hur stor är chansen att Ryssland attackerar Litauen militärt tror ni?

Närmast noll, blir att skruva av gaskranen till väst snabbare som reaktion tror jag. Även Putin vill undvika ww3 och överleva ett nukleärt armageddon.
Citera
2022-06-22, 23:44
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
El, Gas är väl något?
Välkommen kamrat! Nej, inte när vi pratar om: Nämn en sak i ditt hem som är "Made in Russia".

Bortsett från råvaror har ni dödskultsanhängare än så länge bara kunnat krysta fram EN ENDA VARA och det var användaren Tok-Frans som bidrog med "rundtimmer". De har 0 produktion av "avancerade ting".

Har du något som är "Made in Russia" i ditt hem?
Citera
2022-06-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
BRICS länderna har ökat handeln sinsemellan. Rubeln är starkare än någonsin.

Hur många gånger ska detta behöva kommenteras. Titta på hur stora volymer som omsätts istället. Ryssland utför endast konstgjord andning på sin valuta. Växelkursen speglar knappast det "riktiga" värdet på rubeln. Men kanske Nordkorea accepterar rubel som betalning...
Citera
2022-06-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det surrar av rykten nu att resterna från drönaren som träffade oljeraffinaderiet inte exakt liknar en sådan där djävla Bayatrar eller vad ni nu kallar den.

Den verkar vara av kinesiskt tillverkning enligt twittrare. Har någon annan sett dessa rykten?

What the fuck? Vad är det som händer.

Säg som Shakespiere: "There is something wrotten in Denmark"
Ukrainsk PD2- drönare. Har varit under utveckling ett tag, och ja, vissa "made in china" detaljer
Citera
2022-06-22, 23:48
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Välkommen kamrat! Nej, inte när vi pratar om: Nämn en sak i ditt hem som är "Made in Russia".

Bortsett från råvaror har ni dödskultsanhängare än så länge bara kunnat krysta fram EN ENDA VARA och det var användaren Tok-Frans som bidrog med "rundtimmer". De har 0 produktion av "avancerade ting".

Har du något som är "Made in Russia" i ditt hem?

Haha.... jo det minns man... vilken jävla idiot.. men han är tillbaka med ett nytt nickname. Kan inte utvinna vilket men de kommer tillbaka hela tiden.
Citera
2022-06-22, 23:48
Medlem
Citat:
Den ukrainska underrättelsetjänsten meddelar att de krigsfångar som Ryssland tillfångatog i Mariupol kan vara på väg att släppas i utbyte mot ryska soldater, rapporterar ukrainska tidningen Suspilne.
Enligt Budanov är detta en del av flera utbyten av fångar, och inte en engångsföretelse.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

Verkar som Putin börjar få ont om soldater, då byter han gärna lite fångar..

Och så kommer Mariupols försvarare hem. Jippi
Citera
2022-06-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty_
Kan bara bli två saker - ett armeringsjärn eller möjligen sågat virke... (dvs i paritet med)

Tyvärr så får man aldrig något svar när dom får en fråga som dom måste besvara med sanningen eller en lögn som finns på deras propaganda server. Jag tror att dom serveras lögner som är anpassade till respektive marknad. I många fall så skall dom inte svara därför att lögnerna blir besvärande. Dom har säkert väldigt strikta förhållanderegler hur man skall blanda lögn och sanningar så att slutprodukten skall se trovärdig ut.
Sedan skall man ju inte glömma "för det har min pappa sagt" Dom hittar alltid någon avdankad överste eller akademiker med spelproblem som låter sig köpas och som dom kan hänvisa till. Alltså pappa och han vet.
Citera
2022-06-22, 23:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Citat:
Den ukrainska underrättelsetjänsten meddelar att de krigsfångar som Ryssland tillfångatog i Mariupol kan vara på väg att släppas i utbyte mot ryska soldater, rapporterar ukrainska tidningen Suspilne.
Enligt Budanov är detta en del av flera utbyten av fångar, och inte en engångsföretelse.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

Verkar som Putin börjar få ont om soldater, då byter han gärna lite fångar..

Och så kommer Mariupols försvarare hem. Jippi

Men skall utväxlade soldater få fortsätta att kriga i samma krig?
Citera
2022-06-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Haha.... jo det minns man... vilken jävla idiot.. men han är tillbaka med ett nytt nickname. Kan inte utvinna vilket men de kommer tillbaka hela tiden.
Jo, det är han ju, men denna gången kallar han inte lettisk gran för rysk, utan har förmodligen kollat upp att det rörde sig om tall från Litauen. Men men, rundtimmer var det ju åtminstone
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in