Citat:
Ursprungligen postat av
Pojkrumsromantiker
Vad säger ni? Kan någon förklara varför Ukraina verkar utöva statiskt istället för elastiskt försvar kring Sievierodonetsk/Lysychansk? Om de inte evakuerar trupperna blir snart Sievierodonetsk avskuret bakifrån.
Varför offrar de massor av trupp för att slåss för varje centimeter av Donbas, om de ändå förväntas fösa rySSen ur landet i en senare offensiv? Jag får intrycket att de behandlar mängden ej förlorad terräng som viktigt för framtida förhandlingar. Vilket spelar feg-orcherna rätt i händerna. RySSarna verkar endast intresserade av att binda upp så mycket ukrainska trupper som möjligt i Donbas där de på så liten yta som möjligt kan samla sitt överväldigande övertag i eldkraft/artilleri.
Slava Ukraini
Håller med dig i sak (i mina amatörmässiga "analyser"). Man bränner sina bästa trupper där..., i snabbt tempo. Gillar det inte..
Citat:
Ursprungligen postat av
punishersweden
Hur kommer det sig att de Ukrainska styrkorna konsekvent blir omringade och nedgjorda.
Ukrainska soldater borde lägga ner vapnen och återvända till västra Ukraina. Ryssland använder bara en bråkdel av sina resurser i Ukraina. Det är en hopplös strid.
Dom flesta EU länder inser att det här är en hopplös strid och att sanktionerna enbart är ett självskadebeteende. Multipla rapporter från utländska stridande soldater tydligör att den Ukrainska armen är dysfunktionell.
Jag lutar mig tillbaks. Innan sommaren är slut som kommer det här att vara över. Hur ska alla ni som hejat på detta krig och varit övertygade om att Ukraina skall vinna ta att en förlust?
Törs du sätta ett datum ? (du har missat på dina tippningar tidigare)
Själv tror jag inte detta är slut (dessvärre) på länge. Putin
skall ta Ukraina, och Zelensky håller lika hårt på sitt. Noterbart i detta är även att under den första månaden utav kriget så sa Zelensky flera gånger att "han var villig att möta Putin och fixa fred". Han har slutat med det.., han tror att Ukraina har en realistisk chans att vinna. Så länge väst stöder honom tror jag han känner detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
ta_den_i_2an
Hur stor är chansen att Ryssland attackerar Litauen militärt tror ni?
Närmast noll, blir att skruva av gaskranen till väst snabbare som reaktion tror jag. Även Putin vill undvika ww3 och överleva ett nukleärt armageddon.