2022-06-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag vill inte hälla smolk i glädjebägaren men elden verkar redan vara släckt.

...The blaze occurred at the Novoshakhtinsky oil refinery, affecting an area of around 50 square meters, and was quickly put out, the emergency services said. There were no injuries or fatalities, they added...

Endast en rysk hip hoppare med svett rövhår. Om några dagar så har 20 dött och raffinaderiet är försatt ur funktion. Efter ytterligare en vecka, halva stan bortblåst och 200 pers döda. Det blir ju ofta så när dom håller på ryssarna
Citera
2022-06-22, 22:59
Medlem
Canadian Ukrainien Volunteer säger på twitter han har fått uppgifter som tyder på att den ukrainska reträtten från Zolote var framgångsrik.
Mycket små förluster alltså.

Bra för Ukrainas stridsmoral i ett mycket långt och svårt krig.

Jag går till sängs utan bön.
Citera
2022-06-22, 23:03
Medlem
GillrocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tyskland har börjat rusta upp och hjälper Polen.

Komiskt att se dessa två länder samarbeta idag.
Ungefär som arbeta med en tråkig kollega, som ömsesidigt inte har mycket tycke för varandra.
Citera
2022-06-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Ryssarna svarar med att skicka sin drönare till Turkiet 😳😀 https://twitter.com/BurakV13/status/1539550690804133888?s=20&t=tziMYU3MTtyAKcM2_--KSg

Rysk precision!
Citera
2022-06-22, 23:08
Medlem
Citat:
Tyskland har börjat rusta upp och hjälper Polen.

Ja, tyvärr lär det väl bli som vanligt att Tyskland, USAs och nordeuropas skattebetalare får betala hela kalaset till oligarker, politiker och vapenindustrin till slut. Det är big business.

Är ju typ som försäkringsbedrägeri när folk bränner bilar i förorten och som penningtvätt som Assange säger. Grekland, Tjeckien och Polen dumpar in allt sitt gamla material i Ukraina som raskt sprängs av ryssarna och sen får Tyskland köpa nytt åt dom.

Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
Komiskt att se dessa två länder samarbeta idag.
Ungefär som arbeta med en tråkig kollega, som ömsesidigt inte har mycket tycke för varandra.

Ja verkligen, men kanske mer som att lillebror Polen gav bort sina leksaker och nu är dom ledsna och vill ha storebrors saker för livet känns orättvist.
Senast redigerad av HappyUW 2022-06-22 kl. 23:18.
Citera
2022-06-22, 23:10
Medlem
Som jag misstänkte här om dagen så fungerar inte de amerikanska drönarna särskilt väl på grund av att USA inte råkar vara afghaner. Från Foreign Policy (genom Zerohedge)

Citat:
Front-line pilots in Ukraine are at odds with the country's chief of staff over the use of US-provided Gray Eagle strike drones, which the pilots say can be easily shot down by Russian air defenses according to Foreign Policy.

"We are not advocating for the Gray Eagles," one pilot told the outlet, who added that Ukraine's military general staff are pushing for them. "There’s no good Air Force mind next to our chief of staff or commander who would say, speak up and say, hey, that’s B.S."

"It’s very dangerous to use such expensive drones in our case, because of the enemy’s air defense," he continued, adding: "It’s not Afghanistan here."

- Both Ukrainian and American officials are increasingly concerned that Gray Eagles could be shot down by advanced Russian air defense systems. The attack drones are armed with Hellfire missiles that can hit targets only up to about 5 miles away, far less than the one-way kamikaze drones that the United States has provided to Ukraine. In just the past several weeks, Russia has beefed up air defenses on the border and inside Ukraine, said Samuel Bendett, an advisor with the CNA think tank. -Foreign Policy

(...)

Officials in Washington, meanwhile, are not optimistic that the deal for Gray Eagles will move forward anytime soon.

- Russian officials had been collecting intelligence on American long-range drones for years prior to this conflict, said Bendett, the CNA drone expert. And those concerns are beginning to bubble up within the Biden administration. Reuters reported last week that American officials are concerned that sensitive equipment onboard could fall into Russian hands, leading to yet more hand-wringing from an administration that, while ultimately generous in its military support for Ukraine, has drawn criticism for being too sluggish in its response. -Foreign Policy

https://www.zerohedge.com/geopolitical/its-not-afghanistan-ukrainian-pilots-oppose-biden-provided-drones

Washington DC är tämligen inkompetenta. Ukraina efterfrågar specifika vapen så som MLRS och USA vill sälja drönare till Ukraina. Drönare som Ukraina tror klarar sig igenom maximalt två uppdrag. Jag undrar verkligen om USA, NATO och EU vill vinna kriget. De kommer inte vinna om de skall fortsätta sälja vapen till Ukraina som inte ger förväntad effekt. Det börjar bli bråttom eftersom snart hela Donbas är taget.
Citera
2022-06-22, 23:19
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Inte enligt Erdogan, när kommer Sverige att utvisa terrorister i PKK?

ALDRIG... nu är du så seg i huvudet så vattnet dunstar (vilket behövs för att tänka klart).
Citera
2022-06-22, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Som jag misstänkte här om dagen så fungerar inte de amerikanska drönarna särskilt väl på grund av att USA inte råkar vara afghaner. Från Foreign Policy (genom Zerohedge)

Washington DC är tämligen inkompetenta. Ukraina efterfrågar specifika vapen så som MLRS och USA vill sälja drönare till Ukraina. Drönare som Ukraina tror klarar sig igenom maximalt två uppdrag. Jag undrar verkligen om USA, NATO och EU vill vinna kriget. De kommer inte vinna om de skall fortsätta sälja vapen till Ukraina som inte ger förväntad effekt. Det börjar bli bråttom eftersom snart hela Donbas är taget.

Absolut att du misstänkte det, luftstridsexpert som du uppenbart är.

Vad det handlar om är att stora och tunga attackdrönare som Gray eagle behöver luftherravälde för att fungera bra. De är ett komplement, inte en ersättning för bemannade stridsflygplan.
Citera
2022-06-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du menar utrustning, elektronik och lyxartiklar. Det pågår inte större "brain-drain" än i många andra EU-länder och hatet dom nu möter från väst förhindrar det effektivt. Ytterligare en effekt som tydligen inte vägdes in då alla korkade sanktioner sattes.

Så du menar att ryssarna är för dumma att själva ersätta produktionsutrustnig, mjukvara och mycket annat dom nu inte kan köpa in från vänliga länder? Det finns numera många olika operativsystem för datorer och Kina har i stort sett bytt ut mot eget i statliga institutioner och företag så man får anta Ryssland gjort eller gör likadant. Vad det gäller mjukvaror ser det likadant ut och det finns även en uppsjö av fria programvaror i alla områden, till och med ASIC-utveckling eller avancerad CAD-CAM om man nu inte kan göra själv eller köpa licenser.

Du verkar inte medveten om Rysslands produktionskapacitet, utbilningsnivå eller avancerade teknik. Man har ett mycket stort militärindustriellt komplex precis som USA med skillnaden att det är helt oberoende av andra, egen energi, mineraler och metaller. Någon har byggt upp dessa industrier som tillverkar atomubåtar, krigsfartyg, stridsflyg, civilt flyg, bilar, lastbilar, dragfordon, rymdraketer, kärnvapen ... listan kan göras lång. Det är väl bara lilla Svergie som kan gör sådant.

Inga av Rysslands avancerade vapen innehåller vitala komponenter från väst, inga vapen alls. Det där är enbart en spegling från USA som är beroende av metaller och komponeter från Kina och Ryssland. Ryssland har varit strategiskt smarta här och sanktionerna från 2014 åtgärdade det lilla beroendet dom hade.

Du verkar inte har varit intresserad att följa St. Petersburg International Economic Forum (SPIEF). Visst kommer det att svida då nya leveranskedjor ska byggas upp med stabila parters internt eller genom import. Men det kommer att svida lika mycket för oss som måste göra detsamma och dessutom även ta hem mycket industri som hamnat i asien på senare år. Det finns en stor optimism och många ser möjligheter i Ryssland nu. Pengar läcker inte längre ut ur landet och rubeln stärks genom genom stora exportinkomster. Putin och andra i toppen är lika förvånade över den typen av hjälp väst gav dom genom sanktionerna och avkopplingen från väst. Mycket av pengarna kan nu användas att bygga upp nya industrier och tjänster utanför det stora militärindustriella komplexet samtidigt som det som redan fanns kan rustas upp. Kraften i patrioism är stor och man blir lite avundsjuk då det är "förbjudet" i vårt land. Vill sedan väst köpa då dom lugnat ner sig så är dom välkommen men tilliten till väst är för alltid bort nu. Ryssland har märklig nog blivit mer kapitalistisk och marknadsvänlig än USA som försöker styra ekonomier och marknader, nu senast priskarteller.

Alla biltillverkare som tidigare var i Ryssland står i kö för att återkomma och naturligtvis andra industrier och även nya då väst lärt övriga vad Ryssland har att erbjuda.

Det är bara att konstatera att din kunskap om Ryssland kommer från 80-90-tal och är irrelevant i dag. Samma misstag har ju väst politiker gjort då dom trodde dom kunde krossa Rysslands ekonomi, regim och dessutom militär med sanktioner och använda Ukraina som proxy för krig.

Det är ingen som helst mening att du utvecklar det hela mer för trots min begränsade kunskap om just Ryssland som vet jag betydligt mer än dig. Jag tackar ändå att du utvecklade vad du menade och trodde men jag rekomenderar att du utforskar Ryssland och Kina mer och sitt inte fast i gammal kunskap.

Kan du berätta om en produkt som du köpt från Ryssland som är i paritet med eller är överlägsen motsvarande västerländsk produkt. Vi kan väl vända lite på problemet, berätta en vacker historia om Rysslands svar på Elon Musk som byggt upp en rymdindustri som är vida överlägsen Rysslands raketindustri. Sedan kan vi ta bilindustrin som byggts upp av västföretag i Ryssland, ryssarna har inte gjort något själva dom är bara nickedockor som gör det dom blir tillsagda så att dom får pengar till sin vodka. Den civila flygindustrin är i princip totalt nedlagd och militära flygtillverkarna likviderades häromsistens och Tupolev och Sukhoi slogs ihop till ett företag utan ordrar förutom från Putin. Så hala fram ett ryskt varumärke nu ur ärmen du påstår ju att du har tillgång till många.
Citera
2022-06-22, 23:23
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu var det ju inte det jag skrev, men frågan är intressant.

Jag går ut från att vid en fred efter att Ukraina gett upp efter att ha insett övermakten (utan västliga vapen) i mars hade Ukraina mist Donbass, och kanske Kherson/Melitopol. Min gissning är att det inte blir någon stor motståndsrörelse i Donbass (det har inte funnits i DPR/LPR och absolut inte på Krim). Om ryssarna fått Kherson/Melitopol hade det blivit något mellanting. Men knappast den gigaslakt vi nu bevittnar. Min gissning är att ryssarna tagit Kherson och Melitopol för att de bedömer att de är realistiska att hålla utan stora gerillaoperationer.

Men visst, säker kan man aldrig vara. Den största risken tänker jag i det scenariet hade varit att Ukraina helt enkelt inte hade gett upp och det hade aldrig blivit någon fred. De hade gjort små raider och nålsticksattacker. Enda sättet för ryssarna hade varit att statuera exempel och bomba deras städer eller ockupera delar som är väldigt anti-ryska som en buffertzon. Det hade också kunnat resultera i höga dödssiffror.

I mars stod ryssarna fortfarande utanför Kiev och väntade på att staden skulle falla.

Det är lite det som är grejen. Ryssland har inga planer och har aldrig haft några planer på något som kan likna en rättvis fred. Deras ambition har från början varit att erövra hela Ukraina och antingen annektera det rakt av eller inrätta någon sorts lydstat som rimligtvis hade behövt mycket militärt stöd vilket hade blivit en de facto ockupation.

Att Ryssland skulle nöja sig med att annektera Kherson och Melitopol och låta Zelensky och ukrainarna sköta sig själva i resten av landet finns nog fortfarande inte på kartan trots de militära svårigheterna.

Alternativet till fortsatt krig är alltså en ganska omfattande ockupation och den militäroperation som det innebär. Våldsintensiteten i en sådan skulle förstås vara betydligt lägre än nuvarande storskaliga krig, men i slutändan är det inte säkert att det hade blivit färre offer.
Citera
2022-06-22, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Absolut att du misstänkte det, luftstridsexpert som du uppenbart är. Vad det handlar om är att stora och tunga attackdrönare som Gray eagle behöver luftherravälde för att fungera bra. De är ett komplement, inte en ersättning för bemannade stridsflygplan.
Till skillnad från dig är jag ingen expert. Själv fann jag det intressant att ukrainarna säger det jag säger - att Ryssland inte är Afghanistan och att de behöver vapen som gör skillnad. Det är dock positivt att du medger att Ukraina inte har luftherravälde vilket jag påpekade i början av det här kriget.
Senast redigerad av Edgerton 2022-06-22 kl. 23:39.
Citera
2022-06-22, 23:27
Medlem
Citat:
Vad innebär en PD-2?

En ukrainsk drönare med lång räckvidd.

Det fanns spekulationer om att det skulle vara en mugin-5 pro från Kina också men personligen tycker jag det liknar pd-2 mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in