2022-06-17, 18:13
Medlem
Imagoos avatar
Som början på en roman av Stephen King. Idyllen krackelerar så sakteliga. Tur att det bara är skönlitteratur.
Att uppleva det på riktigt, fy fan. Lycka till!
Citera
2022-06-17, 18:18
Medlem
Finns bara en sak.

Hund!
Skaffa en schäfer eller liknande, så kommer puckot sluta leka cool.
Citera
2022-06-17, 18:21
Avslutad
Ring psyk och säg att du har en självmordsbenägen granne så kanske de kommer och hämtar honom.

Jag skulle tro att risken med att jävlas med honom är att det bara trappas upp.
Citera
2022-06-17, 21:49
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Häll LSD, rohypnol och PCP i grannens dricksvatten och börja smyga runt på hans gård och klistra upp lappar på folk som hobbymekar med andras elskåp och som sedan dör en brutal död med via vildsvin, som är uppfödda på människokött och PCP. Vildsvinen är också framavlade att enbart ha FU-fingrar. Gräv en vallgrav och impregnera fastigheten med brandskyddsmedel. Träna naken med en katana i trädgården varje morgon innan solen går upp.
Citera
2022-06-17, 22:12
Medlem
Får ta och prata med päronen angående att skaffa hund (eller pcp-vildsvin )

Nä, men skämt åsido, någon som har någon aning om vilka åtgärder man som drabbad får vidta, om man känner sig hotad av en inkräktare utanför huset?
Citera
2022-06-20, 21:35
Medlem
Update.

Grannen är nu polisanmäld för ofredande samt hemfridsbrott. Får se om polisen stöttar en i dehär eller om man får klara sig själv.
Är borta för tillfället men brorsan har informerat mig att grannen har igång en baslåda i sitt hus som han sitter och spelar med på högsta volym. Hur det nu ska hjälpa han situation
Citera
2022-06-22, 00:44
Medlem
Högljudda grannar, konsekvenser för dom om jag anmäler?

Hej!
Mina grannar är högljudd. Vi är nyinflyttad (alla är det, byggnaden är ny).
Jag är inte den som går upp och knackar på, kan som mest sträcka mig till att knacka lite i väggen.. Men detta har inte grannen hört, eller så bryr de sig inte.

Visst att de stampar lite kan jag kanske komma över, typ... Rösterna och musiken är ok. Byggnaden är bra isolerad. Men just stamp hörs väl.. Främst av allt dock, någon där uppe knapprar, med en otrolig iver. Jag förstår inte hur han orkar.

Till min fråga... Ni som ringt/mailat störningsjour, vad har hänt? Har det hjälpt? Har grannen slutat låta? Har grannen fått konsekvenser?

Besittningsskyddet är ju starkt i Sverige, och jag är rädd att det gör vissa grannar helt obrydd i hur mycket de stör.

Är det något annat jag bör göra?

Värt att nämna är att det är en hyresrätt.

Ha det fint, tack för svar!
Citera
2022-06-22, 00:54
Medlem
En nyinflyttad granne hade klagomål på mig. Hon kom och ringde på, med några nybakade kakor i en påse.

Vi löste det hela på två minuter :-)
Citera
2022-06-22, 00:57
Medlem
Vad är det som knapprar så högt?

Låter de så högt att du kan spela in ljuden så kan du säkert gå vidare med det, så länge det är efter typ 22 eller vad som är bestämt.

Annars är det nog bara att införskaffa öronproppar/noise-cancel hörlurar.

Bästa alternativet är såklart att hälsa artigt på dina nya grannar och göra dig vänner med dem. Då kommer de respektera när du frågar om de kan tänka på volymen när de går sent på kvällarna.

Men lägenhet är lägenhet. Det kommer att väsnas. Nån föder ut nån skitunge som skriker. Sen kommer de in i trotsåldern och skriker ännu högre. Tonårsbarn kastar handkontrollen i väggen och festar. Kvinnor har vinkvällar med alldeles för högt skratt. Medelåldersmän startar byggprojekt i lägenheten. Gamlingar är bara vresiga och tjuriga.

Det är en del av upplevelsen med lägenhet, tyvärr. Skit i att anmäla nåt är mitt råd, kommer inte leda nånstans. Ska pappa polis komma och knäppa dem på näsan för att de ”knapprar för högt”, sedan ge dig ett diplom för att vara god medborgare? Det är aldrig värt att hålla på, nya Sverige har inte tid eller pengar för att lösa såna grejer, och dina grannar kommer enbart att tycka att du är en sur skitstövel och passa på att vara extra högljudda innan 22 istället.
Citera
2022-06-22, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
En nyinflyttad granne hade klagomål på mig. Hon kom och ringde på, med några nybakade kakor i en påse.

That’s the way. Mat/kakor har underlättat förhandlingar i årtusenden. Går liksom inte att vara sur medan man slinker i sig en liten kanelbulle.
Citera
2022-06-22, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

så om grannen t ex sitter och skriver högt på tangentbordet då ska han sluta med det för han fick kakor?
vad är det för jävla råd

eller om nån har lekande barn, ja då räcker det med att en granne kommer med KAKOR så slutar dom att leka?

det kanske funkar med KAKOR i förorten också så får vi slut på bilbränder?
Citera
2022-06-22, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
så om grannen t ex sitter och skriver högt på tangentbordet då ska han sluta med det för han fick kakor?
vad är det för jävla råd

eller om nån har lekande barn, ja då räcker det med att en granne kommer med KAKOR så slutar dom att leka?

det kanske funkar med KAKOR i förorten också så får vi slut på bilbränder?
Min nya granne reagerade på mina ibland sena duschvanor, något som inte stört tidigare granne eller grannar. Alltså har jag fortsatt med dem.

Vi kom nu överens om att jag kunde duscha sent lite mer sällan, något som accepterades av båda. Ibland kan det vara så att den som stör inte förstår att den stör.

Kakorna var för att göra besöket hos mig lättsamt och för att bryta isen, visa att hon ville komma överens och inte bara klaga. Och uppenbart löstes problemet.

Känns som om du inte är så mycket för förhandlingar, kompromisser och överenskommelser. Antar att det ofta är ett sådant beteende som skapar osämja mellan grannar.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-22 kl. 02:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in