2022-05-22, 10:31
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag tror att han flyttat sina inneboende till annan ort. Det har gjorts orosanmälan på dessa men inget har hänt. Det har bott okänt antal människor hos honom, troligen fyra vuxna och ett barn. De får inte göra några ljud av sig alls. De sitter där år efter år. Det är anmält av många. Till polisen med. Men ingen bryr sig. Om man gömmer papperslösa brukar de mer vara synliga för att inte väcka uppmärksamhet. Men dessa är så gömda som det går.

Vi ska ha stamrenovering. Då kunde han väl inte ha dem sittade i ett hörn.

Det är synnerligen konstigt att ha ett barn boende under sig som inte får stå i fönstret, gå ut eller leka. Och är skit att ingen ville kolla till dem.
Det är bara att fortsätta skicka orosanmälan, förr eller senare är det någon på soc som reagerar.
Citera
2022-05-22, 18:06
Medlem
Det var perfekt förr när Babylonien, Egypten och Persien var stora riken med tydligt definierade samhällsskikt. Den största klassen var slavklassen dit den absoluta majoriteten tillhörde.

Den här tråden är ett perfekt exempel på att det finns folk som är värda mer och andra som är värda betydligt mindre. Djur kan inte bo med människor, och det har varit ett stort misstag att integrera alla i mer eller mindre samma skikt.
Citera
2022-05-22, 21:04
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iswhatitis
Granne bankar när jag skriver på mitt tangentbord och när jag borstar tänderna med eltandborste och andra vanliga levnadsljud. Även när jag övar på akustiska gitarren eller när man har volymen på tvn så man knappt hör vad de säger ens...

Det enda jag gör som skulle vara skäl för klagomål är att jag röker inomhus, men använder filter och fläkt, men det kan ju kanske ändå störa någon. Har frågat grannar jag mött i trappen och ingen säger att de har några problem.

Detta har hållit på i mer än 6 månader. Jag vill bara prata med honom och se hur vi kan lösa det han stör sig på men jag hittar inte vem det är och ingen har några problem, så vad fan ska man göra? Börjar tappa tålamodet nu.

Sätt upp en lapp där alla boende ser den. Skriv något i den här stilen:
”Till dig som knackar i väggarna när jag knappar på tangentbordet, borstar tänderna eller har TV:n på med låg volym. Jag vill gärna tala med dig. Ring mig på 070 000000 eller kom förbi (Liam Iswhatitis på våning 3). Om du inte vågar ta ett vänligt samtal med mig förutsätter jag att du slutar knacka”.
Citera
2022-06-01, 20:18
Medlem
Bor 2 vuxna människor i en liten etta då får dom räkna med alla möjliga oljud,Att kräva att det ska vara tyst funkar inte oavsett hur curling generationen vill ha det så funkar det inte
Förstått ??
Citera
2022-06-02, 13:23
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigNisse
Bor 2 vuxna människor i en liten etta då får dom räkna med alla möjliga oljud,Att kräva att det ska vara tyst funkar inte oavsett hur curling generationen vill ha det så funkar det inte
Förstått ??

Vilka får räkna med oljud menar du? Dom i ettan eller deras grannar?
Citera
2022-06-17, 08:52
Medlem
Faaaaan🤬

Jag väcktes av grannen idag kl 08. Den jäveln borrade.

Och igår somnade jag inte förrän kl 04. Låg och surfade och smårunkade då o då så det drog ut på det. Sen avslutade jag med lite läsning i en fysisk bok skriven av en Nobelpristagare.

Hursomhelst, får man bete sig så där som granne? Jag vet inte vilken granne det är heller. Bredvid eller över mig.

Vad kan man hitta på för hyss i gengäld? Spela musik långt in på natten istället?

Hela min dag är förstörd nu när jag inte fått min skönhetssömn. Faaaaan.
Citera
2022-06-17, 17:22
Medlem
Vad göra åt psykopatgranne?

Vet faan inte vad jag ska göra. Bor i en villa i ett annars väldigt lugnt område, men situationen har nu ändrats.

En av grannarna har blivit helt jävla galen.
Grannen i fråga flyttade hit för ungefär 7 år sedan. Till en början gjorde han inget märkvärdigt. Han pratade lite med farsan och umgicks en del med övriga grannar. Men år efter år så blev han mer isolerad och till sist umgicks han knappt något med någon. För ungefär ett år sedan så slog det verkligen slint i skallen på honom. Han började peka finger åt alla möjliga personer som kom inom hans synhåll, han klippte ner grannens häck, men syntes förövrigt nästan aldrig till, förutom när han klippte gräset någon gång i veckan.

Det värsta med fanskapet började dock förra hösten, när det en vacker dag trillade ner en anmälan från miljökontoret där grannen menade att det kom ljud man inte kunde höra från mitt hus. En kontroll gjordes, men inga sånna ljud kunde hittas. Någon vecka senare, satt jag och spelade dator under natten då strömmen plötsligt gick i någon minut. Aja, strömavbrott tänkte jag, men senare hördes grova bankningar på både dörr och fönster. Livrädd föll jag ner på golvet men reste mig efter en kanske 40 sek kollade jag ut genom fönstret så ser jag grannen stå och lysa mot mitt hus vid tomtgränsen. Tänkte inte jättemycket på det just då så jag gick och la mig.

Veckan efter var det inga konstigheter, jag gick och la mig som vanligt. Jag satte i vanlig ordning telefonen på laddning och somnade. Dagen efter när jag vaknade så märkte jag att telefonen inte hade laddat, tänkte inte mer på det utan gick för att käka frukost.

Får höra från farsan att han gick upp och huset var strömlöst, så han gick ut för att kontrollera elskåpet på baksidan av huset. Då hade han mött grannen som argt berättade att pappa minsann inte kunde hålla koll på sina ungar (jag och brorsan), farsan bad fanskapet att dra åt helvete och ringde under dagen till tillverkaren av skåpet och fick då höra att strömbrytaren INTE kunde slås av automatiskt. Alltså så var det med största sannolikhet grannen som slagit av våran el.
En polisanmälan upprättades och grannen verkade dragit sig tillbaka.

Våren har varit relativt lugn (tror jag) då ingen har märkt av något intrång på våran tomt.
Detta lugn avbröts en solig dag när farsan satt ute och solade. I horisonten kunde han se en man komma och det var ingen mindre än grannen som paraderade förbi farsan och pekade finger för att därefter fortsätta upp i skogen. Farsan skrek åt honom att han ska ge fan i våran gård men fick inget svar från grannen. Detta blev mest ett skämt för att det ansågs inte vara något hotande riktigt.

Men nu jävlar är tålamodet slut. Igår natt när jag gick och la mig så hörde jag plötsligt någon som drog i vattenslangen precis utanför min dörr. Jag anade grannens närvaro och tog fram telefonen för att därefter öppna dörren för att be honom att dra åt helvete.
Grannen blev smått överraskad men gjorde ett litet ondskefullt ”hahaha” för att därefter vandra iväg och peka finger. Jag såg att grannen hade någon gul flaska som han hällde på gräset utanför dörren men eftersom jag stog på trappen i endast kalsonger och i chock så skrek jag bara åt honom att dra och tänkte inte på att springa efter.

Är så jävla less på att få ens privatliv förstört av någon jävla psykopat. Ingen aning vad jag ska göra. Jag har bevismaterial iom. att jag filmade honom men vet inte om det räcker för att polisen ska kunna ta honom.
Funderar på att lägga mig i bakhåll och ge idioten en höger nästa gång han kommer in på min gård.

Hade min tjej i telefon när han bankade och stängde av strömmen första gången. Jag har även en kamera på altanen som lyckades fånga honom på film.

Ingen aning vad jag ska göra riktigt så jag frågar er på flashback vad NI skulle göra. Huvudsaken är att jag inte har någon äcklig idiot som smyger runt på gården.
Citera
2022-06-17, 17:37
Medlem
1. Om du är tajt med dina grannar så kan du ju fråga de vad de tycker om honom. Kanske håller han på och trakasserar de också? Ta det isåfall vidare därifrån tillsammans.

2. Sätt upp kameror runt hela huset som aktiveras vid rörelse och som också lyser starkt.
Gör han någonting så spelas det in, gör han ingenting så har du åtminstone skrämt iväg honom och du har fortsatt ström i ditt hem. win-win.
Citera
2022-06-17, 17:59
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toasits
Vet faan inte vad jag ska göra. Bor i en villa i ett annars väldigt lugnt område, men situationen har nu ändrats.

En av grannarna har blivit helt jävla galen.
Grannen i fråga flyttade hit för ungefär 7 år sedan. Till en början gjorde han inget märkvärdigt. Han pratade lite med farsan och umgicks en del med övriga grannar. Men år efter år så blev han mer isolerad och till sist umgicks han knappt något med någon. För ungefär ett år sedan så slog det verkligen slint i skallen på honom. Han började peka finger åt alla möjliga personer som kom inom hans synhåll, han klippte ner grannens häck, men syntes förövrigt nästan aldrig till, förutom när han klippte gräset någon gång i veckan.

Det värsta med fanskapet började dock förra hösten, när det en vacker dag trillade ner en anmälan från miljökontoret där grannen menade att det kom ljud man inte kunde höra från mitt hus. En kontroll gjordes, men inga sånna ljud kunde hittas. Någon vecka senare, satt jag och spelade dator under natten då strömmen plötsligt gick i någon minut. Aja, strömavbrott tänkte jag, men senare hördes grova bankningar på både dörr och fönster. Livrädd föll jag ner på golvet men reste mig efter en kanske 40 sek kollade jag ut genom fönstret så ser jag grannen stå och lysa mot mitt hus vid tomtgränsen. Tänkte inte jättemycket på det just då så jag gick och la mig.

Veckan efter var det inga konstigheter, jag gick och la mig som vanligt. Jag satte i vanlig ordning telefonen på laddning och somnade. Dagen efter när jag vaknade så märkte jag att telefonen inte hade laddat, tänkte inte mer på det utan gick för att käka frukost.

Får höra från farsan att han gick upp och huset var strömlöst, så han gick ut för att kontrollera elskåpet på baksidan av huset. Då hade han mött grannen som argt berättade att pappa minsann inte kunde hålla koll på sina ungar (jag och brorsan), farsan bad fanskapet att dra åt helvete och ringde under dagen till tillverkaren av skåpet och fick då höra att strömbrytaren INTE kunde slås av automatiskt. Alltså så var det med största sannolikhet grannen som slagit av våran el.
En polisanmälan upprättades och grannen verkade dragit sig tillbaka.

Våren har varit relativt lugn (tror jag) då ingen har märkt av något intrång på våran tomt.
Detta lugn avbröts en solig dag när farsan satt ute och solade. I horisonten kunde han se en man komma och det var ingen mindre än grannen som paraderade förbi farsan och pekade finger för att därefter fortsätta upp i skogen. Farsan skrek åt honom att han ska ge fan i våran gård men fick inget svar från grannen. Detta blev mest ett skämt för att det ansågs inte vara något hotande riktigt.

Men nu jävlar är tålamodet slut. Igår natt när jag gick och la mig så hörde jag plötsligt någon som drog i vattenslangen precis utanför min dörr. Jag anade grannens närvaro och tog fram telefonen för att därefter öppna dörren för att be honom att dra åt helvete.
Grannen blev smått överraskad men gjorde ett litet ondskefullt ”hahaha” för att därefter vandra iväg och peka finger. Jag såg att grannen hade någon gul flaska som han hällde på gräset utanför dörren men eftersom jag stog på trappen i endast kalsonger och i chock så skrek jag bara åt honom att dra och tänkte inte på att springa efter.

Är så jävla less på att få ens privatliv förstört av någon jävla psykopat. Ingen aning vad jag ska göra. Jag har bevismaterial iom. att jag filmade honom men vet inte om det räcker för att polisen ska kunna ta honom.
Funderar på att lägga mig i bakhåll och ge idioten en höger nästa gång han kommer in på min gård.

Hade min tjej i telefon när han bankade och stängde av strömmen första gången. Jag har även en kamera på altanen som lyckades fånga honom på film.

Ingen aning vad jag ska göra riktigt så jag frågar er på flashback vad NI skulle göra. Huvudsaken är att jag inte har någon äcklig idiot som smyger runt på gården.

Har liknande erfarenhet från en granne som nog kan matcha din om inte ännu värre, som tur är så är det bara vid mitt fritidshus, det är ju värre för dig som bor där hela tiden.

Något jag lärt mig genom åren är att man aldrig någonsin ska sätta sin tilltro till polisen, polisen har varit ute och sett allt hur han beter sig, har flera gånger pratat med polisen och haft utredningar mot personen i fråga, det enda dem gör är att beklaga situationen.

Mitt tips till dig är att dokumentera precis allt, filma allt, slå honom inte! Om han dock kommer in på din tomt kan det ju vara befogat. Men försöka att inte skrika åt honom, tror nästan sånt kan ägga honom.

Som sagt, rigga med mer kameror på din tomt och dokumentera allt, samla på dig så mycket som möjligt och försök ligga lågt. Ju fler gånger han gör bort sig, ju fler gånger du får med på film att han gått in på din tomt, desto bättre för en framtida ev polisutredning mot personen i fråga.
Citera
2022-06-17, 18:02
Medlem
Om ni har råd skulle ni kanske kunna sätta upp ett högt staket. Och skaffa en hund. Och sätt upp kameror, som någon sade. ( Fy så läskigt det skulle vara att titta igenom filmerna från dessa kameror.)
Citera
2022-06-17, 18:10
Medlem
Kontakta psyk och polisen? Det låter som att din granne med tiden utvecklat paranoida vanföreställningar.
Citera
2022-06-17, 18:11
Medlem
I nuläget har vi en kamera, som är placerad mot framsidan. Brukar ta och kolla igenom dom då och då men det är lite svårt att hitta just rätt ögonblick då människan verkar vara vaken hela nätterna.
Jag ska göra en polisanmälan, funkar inte det så ska jag övertala farsan att vi lär bygga ett plank för att hålla honom borta.
Lite tråkigt då päronen har bott här i 20 år och börjar fundera på att flytta (dels pga denna granne).

Hatet flödar verkligen igenom mina ådror när jag tänker på honom och jag kan inte låta bli att tänka att det vore så tillfredsställande att ge på honom en rejäl smäll så han lär sig vem som bestämmer.

Men samtidigt så vill jag inte åka dit på kuppen.
Vad jag har förstått så är det grovt hemfridsbrott om man stör hemfriden under natten, skulle då en smäll från min sida räknas som nödvärn. För jag skämtar inte, det är rejält läbbigt att veta att det står ett psykfall utanför dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in