2024-12-06, 19:26
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Kan en bostadsrättsförening bestämma i stadgarna att det inte får borras/tvätta med tvättmaskin i egna lägenheten/ spela högt/ha fest mellan 09:00-18:30 mån - sönd
Så har en polarens nyinköpta bosträtts styrelse skrivit i stadgarna

Flertal dom ex säger så

https://www.hsb.se/skane/brf/myntet/medlemsinfo/trivselregler/

Märkligt! Det är alltså OK att spela högt/ha fest från 18:30 fram till 9 på morgonen dagen därpå?
Citera
2024-12-07, 14:55
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Kan en bostadsrättsförening bestämma i stadgarna att det inte får borras/tvätta med tvättmaskin i egna lägenheten/ spela högt/ha fest mellan 09:00-18:30 mån - sönd
Så har en polarens nyinköpta bosträtts styrelse skrivit i stadgarna

Flertal dom ex säger så

https://www.hsb.se/skane/brf/myntet/medlemsinfo/trivselregler/

Snarare tvärtom, att det är OK mellan 9-18. Låter väl rimligare än att dom får borra mellan 18.00-09.00?
Citera
2024-12-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Alltså, får man driva snickeri i hyreshus?! Nya grannen ovanför mig hamrar, använder slipmaskin och någon slags sågmaskin hela dagarna(start vid 7 på morgonen). Både på balkongen och inomhus rakt ovanför mitt sovrum(dock aldrig kvällar och nätter)...

Knappast, han renoverar inte? Hur detta än gång, börja dokumentera och skriva logg, spela i ljud osv osv! Man vet aldrig hur långt det går och i efterhand kan du inte dokumentera
Citera
2024-12-09, 17:17
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Knappast, han renoverar inte? Hur detta än gång, börja dokumentera och skriva logg, spela i ljud osv osv! Man vet aldrig hur långt det går och i efterhand kan du inte dokumentera
Man får ju inte renovera här(och inte behövs det hellre, husen är ganska nya). Ska börja dokumentera.
Citera
2024-12-10, 18:12
Medlem
Citat:
Man får ju inte renovera här(och inte behövs det hellre, husen är ganska nya). Ska börja dokumentera.

Pack eller wt?
Vem är så dum att de tror kan snickra i ett bostadshus?
Läs era boenderegler. Brukar stå nåt om att man måste söka tillstånd om att få idka näringsverksamhet i lägenheterna. Då kan processen bli kort för dem.

Mät gärna dB om du kan och skriv ner olägenheten för dig. Kan bli skadestånd av det då.

Hyresgästföreningen kan med hjälpa säkert. Billigt medlemskap
Citera
2024-12-10, 18:24
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Pack eller wt?
Vem är så dum att de tror kan snickra i ett bostadshus?
Läs era boenderegler. Brukar stå nåt om att man måste söka tillstånd om att få idka näringsverksamhet i lägenheterna. Då kan processen bli kort för dem.

Mät gärna dB om du kan och skriv ner olägenheten för dig. Kan bli skadestånd av det då.

Hyresgästföreningen kan med hjälpa säkert. Billigt medlemskap
Skulle inte klassa dem som vare sig pack eller WT. Ganska nykomna, men ändå integrerade ukrainare.
Citera
2024-12-11, 08:58
Medlem
Citat:
Skulle inte klassa dem som vare sig pack eller WT. Ganska nykomna, men ändå integrerade ukrainare.

Suck

Olagligt är det varje fall

Han får hyra en snickarbod el dyl
Citera
2024-12-11, 21:21
Medlem
2n00b4Us avatar
Börjar bli riktigt trött på mina grannar, har ett par som grälar varje dag. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är. Sedan har vi fått in en familj någonstans där det låter som att deras barn bara springer fram o tillbaka i lägenheten och stampar på golvet.
Citera
2024-12-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Börjar bli riktigt trött på mina grannar, har ett par som grälar varje dag. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är. Sedan har vi fått in en familj någonstans där det låter som att deras barn bara springer fram o tillbaka i lägenheten och stampar på golvet.

Mina grannar ovanför och deras äckelungar för oväsen och springer maraton hela dagarna, alltså vill bara gå upp och nita ungjävlarna.

Helt seriöst, det borde finnas en lag på att man inte får störa sina grannar OAVSETT vad. Om fler klagade så tror jag att det hade skett en ändring. Men så länge majoriteten accepterar detta så kommer det aldrig ske någon förändring.
Senast redigerad av Oihh 2024-12-11 kl. 22:19.
Citera
2024-12-14, 16:34
Medlem
lunarluddes avatar
Jag har grannar som verkligen inte går att bo brevid , mitt mående har tagit stryk och livskvaliteten har försämrats, dom är så jävla störande och lever om konstant, är inte tyst en minut på hela dagen..

Går det ansöka om hyresnedsättning eller nått? Funderar på gå med i Hyresgästföreningen men har dålig koll på vad dom kan göra?

Har aldrig haft problem med grannar tidigare och det är inte hållbart att bo här då jag bryter ihop snart.. Lagt upp ett flertal annonser om lägenhetsbyte men ser mörkt ut än så länge, och bostadsbristen i Sverige är sinnessjuk.

Minns på 80 talet när lägenheter t.o.m stod tomma och var bara välja lägenhet i vissa områden, men nu förtiden ska man vara jävligt glad om man har ett kontrakt på lägenhet.

Att folk kan vara så respektlösa mot sina grannar är nått för mig som är helt galet, vad tänker dom med? Och det är enbart svenskar jag har som är störande, för mig är det tvärt om, invandrarna är lugna och man hör inte ett ljud och WT svenskarna tror dom bor själva i en villa och förstör för hela huset.

Sen är jag inte dom enda som tycker såhär men den andra grannen verkar ha svårt att säga till, pratade med dom i tvättstugan häromdagen och dom beskrev det som ett rent helvete också.

Var tvungen skriva av mig lite, Någon som har koll på vad Hyresgästföreningen kan göra? Känns förjävligt betala dyr hyra i ett hem som jag inte kan vara i, jag anser jag borde få sänkt hyra tills jag hittar något annat boende. Har ni några tips?

När/om jag hittat ett nytt boende ska jag fan ge igen på något sätt, ibland känns det som att dom jävlas med mening.
Senast redigerad av lunarludde 2024-12-14 kl. 16:38.
Citera
2024-12-15, 01:34
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Jag har grannar som verkligen inte går att bo brevid , mitt mående har tagit stryk och livskvaliteten har försämrats, dom är så jävla störande och lever om konstant, är inte tyst en minut på hela dagen..

Går det ansöka om hyresnedsättning eller nått? Funderar på gå med i Hyresgästföreningen men har dålig koll på vad dom kan göra?

Har aldrig haft problem med grannar tidigare och det är inte hållbart att bo här då jag bryter ihop snart.. Lagt upp ett flertal annonser om lägenhetsbyte men ser mörkt ut än så länge, och bostadsbristen i Sverige är sinnessjuk.

Minns på 80 talet när lägenheter t.o.m stod tomma och var bara välja lägenhet i vissa områden, men nu förtiden ska man vara jävligt glad om man har ett kontrakt på lägenhet.

Att folk kan vara så respektlösa mot sina grannar är nått för mig som är helt galet, vad tänker dom med? Och det är enbart svenskar jag har som är störande, för mig är det tvärt om, invandrarna är lugna och man hör inte ett ljud och WT svenskarna tror dom bor själva i en villa och förstör för hela huset.

Sen är jag inte dom enda som tycker såhär men den andra grannen verkar ha svårt att säga till, pratade med dom i tvättstugan häromdagen och dom beskrev det som ett rent helvete också.

Var tvungen skriva av mig lite, Någon som har koll på vad Hyresgästföreningen kan göra? Känns förjävligt betala dyr hyra i ett hem som jag inte kan vara i, jag anser jag borde få sänkt hyra tills jag hittar något annat boende. Har ni några tips?

När/om jag hittat ett nytt boende ska jag fan ge igen på något sätt, ibland känns det som att dom jävlas med mening.

Fyfan vad jobbigt. :-(.

Ett tips är att gå med i Hyresgästföreningen direkt, för dom hjälper inte till med problem som har uppstått innan medlemskap tecknas. Men det är ingen dyr kostnad och kan ses som en sorts försäkring.

Har du klagat till hyresvärden? Eller drar du dig för att göra det pgr av att grannarna kanske är kriminella?
Citera
2024-12-21, 19:15
Medlem
Tibertiuss avatar
Det spelar ingen roll vart man bor i dagens Sverige så är chansen stor att man får väldigt dåliga grannar.
Jag har anhöriga som bor i hyreshus/villa med bra grannar i stort sett så jag vet att det existerar men det är oerthört sällsynt enligt min egen erfarenhet både i hus och lägenheter.

Tidigare bodde jag granne med en somalisk person som verkade sälja droger ur sin hyresrätt. Massor med kunder som kom och gick dygnet runt och dunkade i dörren så hela fastigheten skakade varje gång oavsett tid på dygnet. Skrikande och debatterade på dygnets alla timmar. Det blev helt ohållbart så jag anmälde personen till hyresvärden många gånger ända tills hyresvärden blev tvungen att agera. Jag dokumenterade med tidpunkter och allt och sedan till slut åkte personen ut. Ge inte upp hoppet det går att få bort dåliga grannar ur hyresrätter även om det kan ta många anmälningar innan det händer något. Fortsätt anmäla och var saklig och spara all dokumentation du har kring det.

Just nu bor jag granne med ytterligare ett hemskt par som spelar hög musik och stirrar hotfullt och hälsar inte. De verkar tro att vi andra som inte vill höra deras äckliga musik är de som det är fel på.
Riktiga WT-äckel som rör sig i sådana kretsar.

Jag har konfronterat dåliga grannar förr och då brukar detta hända:
1. Konfrontation där du ber de vara tysta.
2. Någon vecka går utan oväsen och sedan kör de igång igen som om inget hänt.
3. Vad ska du göra nu? börja anmäla dem till hyresvärden då de vet att det är du? då blir du antingen låst att fortsätta ringa på deras dörr eller välja att anmäla då du redan "avslöjat dig" att det är du som anmält då förmodligen alla andra grannar är för rädda för att anmäla men håller med dig innerst inne.

Om du har andra grannar som också anmäler samtidigt så skulle jag rekommendera att gå den vägen och inte avslöja dig för den hemska grannen. Efter att den dåliga grannen vet att det är du som anmält vem vet vad du då kan vänta dig? behöver du vara på din vakt?

Det blir verkligen ingen bra sits att vara i då man avslöjat sig.

Hoppas det hjälper någon där ute som är i samma sits
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in