2022-06-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nu dippar även D-aktien 7-8% och ligger på 18-19 kr. Det ska ju vara en trygg och förutsägbar preferensaktie med stabil utdelning.

Vad sänker kursen på preffen?

* Är det så att marknaden bedömmer att såväl B som D aktierna kommer leverera stabil utdelning varvid B aktiens låga kurs och höga utdelning nu börjar göra den mer attraktiv än D aktien? Varför sjunker då B aktien nästan lika mycket?

* Är det så att marknaden bedömmer att SBB inte kommer kunna hålla utlovad utdelning på D aktien och inte heller hålla utdelningsprognosen för B aktien? Är det därför båda aktierna sjunker, eller rasar som man brukar säga när nedgången är runt 5%

B aktien har en sensationellt hög direktavkastning nu, ser onekligen ut som om marknaden prisar in en sänkt utdelning snarare än en stigande börskurs, någotdera blir det.

Det är ingen preff!

Utdelning är inte garanterad till annat än 5 ggr mer än B aktien, men max 2 kr. Men 5 ggr noll är ju noll.

Jag undrar om marknaden är helt nykter nu, för just nu verkar marknaden tro på att böckerna är kokade. Att kassan inte finns t ex.
Citera
2022-06-21, 15:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ingen preff!

Utdelning är inte garanterad till annat än 5 ggr mer än B aktien, men max 2 kr. Men 5 ggr noll är ju noll.

Jag undrar om marknaden är helt nykter nu, för just nu verkar marknaden tro på att böckerna är kokade. Att kassan inte finns t ex.
Ja, idag är det inget drag under galoscherna alls. Hade varit bra att skicka in Ian Wachtmeister i bolaget.

Mja frågan är varför man lånade upp mer. Till räntor kanske.
Prognoserna är en inflations och ränte-spik. Det handlar bara om att övervintra.

Min bedömning är att vi kommer tillbaka med låg KPIF och ränta. De fundamentala krafter som driver ned räntorna är inte borta på något sätt.
Och det går ju inte hålla på hur länge som helst med lock down i kina och div annat trams. Både kineser och ryssar är sura över vad deras regeringar hittar på.

Så frågan blir hur bred räntespiken blir. 1-1.5 år tror jag. Optimalt (generellt) köpläge är antagligen till hösten.
Citera
2022-06-21, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, idag är det inget drag under galoscherna alls. Hade varit bra att skicka in Ian Wachtmeister i bolaget.

Mja frågan är varför man lånade upp mer. Till räntor kanske.
Prognoserna är en inflations och ränte-spik. Det handlar bara om att övervintra.

Min bedömning är att vi kommer tillbaka med låg KPIF och ränta. De fundamentala krafter som driver ned räntorna är inte borta på något sätt.
Och det går ju inte hålla på hur länge som helst med lock down i kina och div annat trams. Både kineser och ryssar är sura över vad deras regeringar hittar på.

Så frågan blir hur bred räntespiken blir. 1-1.5 år tror jag. Optimalt (generellt) köpläge är antagligen till hösten.

Eller så är IB så het att han vill ha en kassa att köpa fastigheter för i krisen....

Kassan skall vara 8 miljarder, varför då låna 200 miljoner till??

Marknaden tolkar dock alla nyheter negativa.
Citera
2022-06-21, 15:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Eller så är IB så het att han vill ha en kassa att köpa fastigheter för i krisen....

Kassan skall vara 8 miljarder, varför då låna 200 miljoner till??

Marknaden tolkar dock alla nyheter negativa.
Ser att aktierna prissätts ungefär lika. B och D alltså.
Borde gå att betta på utdelning då genom att köpa D och blanka B. Då är man marknads neutral och tjänar på att utdelning sker. Och förlorar egentligen aldrig.
Med det i bakhuvudet så verkar avsäljningen irrationell.
Citera
2022-06-21, 15:28
Avslutad
Att låna pengar nu är en negativ nyheter
Citera
2022-06-21, 15:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Att låna pengar nu är en negativ nyheter
Att investera är dåliga nyheter?

Näringslivet kanske skall sluta investera helt?
Citera
2022-06-21, 15:40
Avslutad
Citat:
Att investera är dåliga nyheter?

Näringslivet kanske skall sluta investera helt?

Är ett fel tillfälle att låna pengar nu i SBBs fall
Men skit samma ,de är upp till dom hur dom vill göra.

Men NER ska vi!!!
Citera
2022-06-21, 16:09
Medlem
The whole club was lookin' at her
She hit the floor (she hit the floor)
Next thing you know
Shawty got low low low low low low low low

Direktavkastning 6% tänker folk.

Illja köper helsida i DI där de står att de ska höja utdelningen kommande 100 åren. Kontraindikator deluxe.

Callade toppen på denna aktie när alla andra var haussade på ca 50-55kr, jag sa den skulle till 20 och alla skrattade åt mig.
Senast redigerad av Autodidis 2022-06-21 kl. 16:16.
Citera
2022-06-21, 17:07
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ser att aktierna prissätts ungefär lika. B och D alltså.
Borde gå att betta på utdelning då genom att köpa D och blanka B. Då är man marknads neutral och tjänar på att utdelning sker. Och förlorar egentligen aldrig.
Med det i bakhuvudet så verkar avsäljningen irrationell.

Du är så jävla korkad. Blankar du så betalar du utdelningen. Ditt exceptionella bet är alltså ungefär motsvarande att sitta i cash.
Citera
2022-06-21, 18:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Blankar du så betalar du utdelningen. Ditt exceptionella bet är alltså ungefär motsvarande att sitta i cash.
Ja, jag är lång D och blankar B för samma belopp. Marknadsneutral som jag skrev.
Och blir det utdelning så får jag 5 ggr så mycket från D som jag betalar för B. Profiten är 4 ggr utdelningen för B.
I stort sett är detta arbitrage.

Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Du är så jävla korkad.
Det är nog så att Pwny inte förstår den enkla txt som liksom-fb skrev. Och detta är Pwnys sätt att uttrycka det.

liksom-fb profiterar och pwny förlorar. För pwny ägnar sig hellre åt dagisbeteende än att lyssna på liksom-fb.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-06-21 kl. 18:21.
Citera
2022-06-21, 18:28
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ja, jag är lång D och blankar B för samma belopp. Marknadsneutral som jag skrev.
Och blir det utdelning så får jag 5 ggr så mycket från D som jag betalar för B. Profiten är 4 ggr utdelningen för B.
I stort sett är detta arbitrage.

Det är nog så att Pwny inte förstår den enkla txt som liksom-fb skrev. Och detta är Pwnys sätt att uttrycka det.

liksom-fb profiterar och pwny förlorar. För pwny ägnar sig hellre åt dagisbeteende än att lyssna på liksom-fb.

Haha, helt blind. Blankar du en aktie så är du skyldig motparten utdelningen för de aktier du lånat. Ytterligare en i ett antal basala ekonomiska förhållanden du inte förstår.

Du har alltså agerat på din egen okunskap.

Kan väl editera, att om du är så smart att du kör warranter mot dina aktier, så kommer knock flyttas upp på kortarna och flyttas ner på dom du är lång.

Du är helt sanslöst korkad.
Citera
2022-06-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigJoey
Det håller jag inte med om.

Har man ett publikt bolag får man finna sig i att investerare vill få reda på info.
Ja det har du ju förstås ha rätt i även om jag inte tror på några oegentligheter.
Senast redigerad av Truefighter 2022-06-21 kl. 19:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in