2022-06-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
SBB kanske inte skall ESG-klassas i vissas ögon och visst påverkar det aktiekursen en smula.

Men SBB värderas utifrån dess vinst och möjlighet att dela ut den vinsten till sina ägare.

Att en sosse gör sossar sura har vi sett förr.

Men jag tycker gnället om att affärsidén är oetisk och ideologiskt stötande för vissa är OT.

Vi kan diskutera SAABs vapenexport på SAAB. Att swedish Match har godissmak på sitt "papperssnus" på den tråden osv.

Egentligen hör det hemma under "Politik".

Men jag hoppas ni förstår att det är OT om man vill bedöma själva aktiens värdering?

Eller?
Helt med dig där! Visserligen är vi alla en del av organismen i den ständiga förvandlingens spel av tingen men det kan lätt bli lite väl utsvävande och särskilt om man nu har en speciell agenda mot bolaget som lätt skiner igenom. Kan dock uppskatta mångfalden till viss del och finner tråden intressant ur flera aspekter.
Senast redigerad av Truefighter 2022-06-18 kl. 19:37.
Citera
2022-06-18, 19:44
Medlem
BigJoeys avatar
Citat:
Som du säger!

En sak jag tänkt på i denna debatten är ju att det vanliga numera är att ett privat företag hyr sina lokaler. Det är i alla fall vanligt att man frigjort kapital genom att sälja sina fastigheter för att sedan hyra.

Det ökar deras operativa kapital och ger flexibilitet vad gäller personal med mera.

Men vad tjänar en kommun på att frigöra bundet kapital?

Vad är kommunernas incitament till affären med SBB?

Någon som enkelt och utan Batljan-hat kan förklara detta?

Rimligen är det:
1) Lättja. Det sparar tid och administration för kommunen. Kanske kan det i vissa fall vara ett smart beslut?
2) Kommunen eller ansvarig politiker kan peka på att denne sparat pengar och på så sätt bli ovald, vald till högre position eller på annat sätt förbättra sin politiska karriär. Det är alltså inte en fråga om att SBB "blåser dumbomar", utan att de kommunala beslutsfattarna rationellt förstår att de personligen tjänar på det. Men antagligen på folkets bekostnad, över lång sikt.
Detta är ett skolboksexempel av Principal-Agent Problem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Principal%E2%80%93agent_problem

Och det är inte omöjligt att det kommer vara med i kurslitteraturen på ekonomihögskolor om 10 år.
Senast redigerad av BigJoey 2022-06-18 kl. 19:48.
Citera
2022-06-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Läs mitt tillägg.
Tänk sedan om Batljan personligen antagit rollen som borgenär för sina aktier via bolaget (hur nu det skulle gå till). Vad händer i nästa led när han går i personlig konkurs? Säljs aktierna av en konkursförvaltare?
Finns många olika scenarion och det är väl dessa marknaden försöker att bedöma.

Batljan har inga direkta personliga vare sig tillgångar eller skulder vad jag vet utan ägande i SBB och en del andra bolag och skulden om ca 1,5 miljarder ligger i Ilja Batljan Invest AB (IBIAB)
https://www.ilijabatljaninvest.com/en/rapport-q4-2021-for-ilija-batljan-invest-ab-publ/

Moderbolaget till (IBIAB) heter Health Runner AB
Har inte sett deras årsredovisning men antar att verksamheten består i att äga intressebolag utöver IBIAB. Skuld ca 0,5 miljarder.

Skuldsättningen ligger alltså i två lager. Vore otroligt om det låg en betydande skuldsättning även hos honom privat.
Citera
2022-06-18, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Helt med dig där! Visserligen är vi alla en del av organismen i den ständiga förvandlingens spel av tingen men det kan lätt bli lite väl utsvävande och särskilt om man nu har en speciell agenda mot bolaget som lätt skiner igenom. Kan dock uppskatta mångfalden till viss del och finner tråden intressant ur flera aspekter.

Citat:
Aktierna säljs nog ut innan han går i konkurs. Blir det en personlig konkurs så är det väl fogden... eller som du säger en förvaltare av hans investmentbolag.

Ja, då pressas ju kursen tillfälligt och då är det världens köpläge.

Förmodligen köps det av en större investerare i ett stycke och SBB får en ny huvudägare.

Skulle inte förvåna om det är blankarnas spel, att det är vad de vill göra??

Det påverkar ju inte SBBs bottom-line?? Ägarbyte ju.
Bra analys! Många som är skit nödiga i tråden men där har vi mest vanföreställningar att jobba emot. Att man engagerar sig så i en aktie som vi ser här utan att vilja ta i den med tång är för mig helt obegripligt men ganska underhållande.
Citera
2022-06-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Batljan har inga direkta personliga vare sig tillgångar eller skulder vad jag vet utan ägande i SBB och en del andra bolag och skulden om ca 1,5 miljarder ligger i Ilja Batljan Invest AB (IBIAB)
https://www.ilijabatljaninvest.com/en/rapport-q4-2021-for-ilija-batljan-invest-ab-publ/

Har inte sett deras årsredovisning men antar att verksamheten består i att äga intressebolag utöver IBIAB. Skuld ca 0,5 miljarder.

Skuldsättningen ligger alltså i två lager. Vore otroligt om det låg en betydande skuldsättning även hos honom privat.
Ja, jag bara citerar Batljan själv ifrån DI. Privata skulder torde utesluta hand bolag, men vad vet jag..
Citat:
Enligt honom själv uppgår hans privata skulder till cirka 1 miljard.
https://www.di.se/nyheter/ur-arkivet-ilija-batljan-om-imperiebygget-jag-har-en-annan-syn-pa-risk/
Citera
2022-06-18, 20:48
Medlem
BigJoeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81

Man kan undra varför han insisterar på en så komplex bolagsstruktur.

Finns det några skattemässiga fördelar, eller är det endast för att göra det svårare för nyfikna att orka luska i siffrorna?
Citera
2022-06-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigJoey
Hur är det skvaller?

Det är en fråga.

Om du har ett svar, kan du vänligen ge det.
Du vill snacka skit anonymt så bevisa dina påståenden istället eller håll käft!
Citera
2022-06-18, 21:19
Medlem
BigJoeys avatar
Citat:
Du vill snacka skit anonymt så bevisa dina påståenden istället eller håll käft!

Nej, jag ställde en fråga som jag inte vet svaret på och därför är nyfiken.

Jag påstod inget.
Citera
2022-06-18, 21:22
Medlem
Citat:
Nej, jag ställde en fråga som jag inte vet svaret på och därför är nyfiken.

Jag påstod inget.
Ok! Men genom det baktalar du och kränker en människa och det är du nog medveten om. Skvaller kärring!
Citera
2022-06-18, 21:26
Medlem
BigJoeys avatar
Citat:
Ok! Men genom det baktalar du och kränker en människa och det är du nog medveten om. Skvaller kärring!

Det håller jag inte med om.

Har man ett publikt bolag får man finna sig i att investerare vill få reda på info.
Citera
2022-06-18, 21:31
Medlem
Citat:
Det håller jag inte med om.

Har man ett publikt bolag får man finna sig i att investerare vill få reda på info.
Nja nu pratar du om hans privata investeringar och insinuerar grejer med dina frågor. Så så lätt slipper du inte undan.
Citera
2022-06-18, 22:09
Medlem
BigJoeys avatar
Citat:
Nja nu pratar du om hans privata investeringar och insinuerar grejer med dina frågor. Så så lätt slipper du inte undan.

Eftersom överlägset största innehavet bland hans "privata investeringar" är SBB har han därmed stora incitament att (eventuellt) manipulera siffrorna för SBB. Han har alltså ett tydligt motiv: finansiell vinning. Därmed kan man argumentera för att det inte alls är hans "privata investeringar" utan att det borde kopplas samman med SBB ifall det går till domstolen.

Övriga "investeringar" han gjort är i ESG aktier och verkar mest vara för att kunna fixa bevekelsegrund för gröna obligationer, som har lägre ränta än vanliga företagsobligationer? Vilket visserligen är helt lagligt, och smart, men antagligen endast är en ursäkt för att kunna finansiera mer fastighetsköp. Så-kallad Greenwashing:
https://en.wikipedia.org/wiki/Greenwashing

Jag kan ha fel, men jag tycker min ursprungliga fråga är befogad.

Du får gärna komma med motbevis.
Senast redigerad av BigJoey 2022-06-18 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in