2022-06-06, 20:35
Medlem
Hej! Jag överväger att hoppa på juristutbildningen vid SU. Dessvärre är det rätt sent påkommet, jag är 29 och har redan pluggat fem år. Kan inte släppa tanken på att jag vill bli jurist men flera faktorer får mig ändå att tveka: min ålder, ekonomiska aspekter samt att jag tvekar på om jag är rätt fas i livet för att palla med elitism och betygshets. Vänder mig till er i hopp om att ni kanske kan hjälpa mig att bena ut ett par av de frågor som snurrar:

1. Jag har typ inget CSN kvar och börjar nu att fundera kring hur jag ska finansiera kalaset. Ni med koll- Hur stora chanser har jag, som normalbegåvad med bra studievana och disciplin samt viss förkunskap av juridik, att kunna klara av utbildningen och samtidigt jobba heltid? Förstår att det rimligen inte kommer att gå att köra på med heltidsjobb under hela utbildningen om man ändå vill ha hyfsade betyg, men kan det funka under en del av studietiden iaf? Jag har läst en del juridik under tiden som jag jobbat (jöken, förvaltningsrätt, arbetsrätt) samt att jag i mitt arbete ofta behöver läsa in mig på lagar och förarbeten, så jag gissar att jag har någon form av grundläggande kunskap kring den juridiska metoden, om nu det kan vara av relevans.

2. Är det några terminer som upplevs som särskilt tuffa och där man kanske bör prioritera att gå ned i arbetstid?

3. Jag gissar att jag inte kommer att kunna nå några toppbetyg eftersom att jag kommer att behöva jobba vid sidan om och därför inte kommer kunna satsa 100%på plugget. Hur ser mina chanser att få ett kvalificerat jurist-jobb efter examen ut under dessa förutsättningar? Jag skulle vara fine med ett jobb som verksjurist på myndighet men vill inte bli fast i någon handläggar-roll med noll krav på juridisk kompetens.

4. Ponera att jag får mediokra betyg. Kan min arbetslivserfarenhet och tidigare utbildning väga upp så att jag ändå har chans att få ett kvalificerat jobb som jurist? Jag har efter efter min examen jobbat som frivårdsinspektör i 1,5 år och jobbar nu med utredning/rådgivning inom den privata säkerhetsbranschen, och har även från studietiden erfarenhet av arbete inom både socialtjänst och krim.vård. Har dessa erfarenheter någon som helst betydelse i sammanhanget? För vilken typ av jurist-jobb skulle dessa erfarenheter isf kunna ses som meriterande?

Och avslutningsvis; Någon som har erfarenhet av att ta juristexamen vid 30-35 års ålder och kan svara på hur stort hinder åldern är när man söker jobb som nyexad jurist?
Citera
2022-06-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sassat
Hej! Jag överväger att hoppa på juristutbildningen vid SU. Dessvärre är det rätt sent påkommet, jag är 29 och har redan pluggat fem år. Kan inte släppa tanken på att jag vill bli jurist men flera faktorer får mig ändå att tveka: min ålder, ekonomiska aspekter samt att jag tvekar på om jag är rätt fas i livet för att palla med elitism och betygshets. Vänder mig till er i hopp om att ni kanske kan hjälpa mig att bena ut ett par av de frågor som snurrar:

1. Jag har typ inget CSN kvar och börjar nu att fundera kring hur jag ska finansiera kalaset. Ni med koll- Hur stora chanser har jag, som normalbegåvad med bra studievana och disciplin samt viss förkunskap av juridik, att kunna klara av utbildningen och samtidigt jobba heltid? Förstår att det rimligen inte kommer att gå att köra på med heltidsjobb under hela utbildningen om man ändå vill ha hyfsade betyg, men kan det funka under en del av studietiden iaf? Jag har läst en del juridik under tiden som jag jobbat (jöken, förvaltningsrätt, arbetsrätt) samt att jag i mitt arbete ofta behöver läsa in mig på lagar och förarbeten, så jag gissar att jag har någon form av grundläggande kunskap kring den juridiska metoden, om nu det kan vara av relevans.

2. Är det några terminer som upplevs som särskilt tuffa och där man kanske bör prioritera att gå ned i arbetstid?

3. Jag gissar att jag inte kommer att kunna nå några toppbetyg eftersom att jag kommer att behöva jobba vid sidan om och därför inte kommer kunna satsa 100%på plugget. Hur ser mina chanser att få ett kvalificerat jurist-jobb efter examen ut under dessa förutsättningar? Jag skulle vara fine med ett jobb som verksjurist på myndighet men vill inte bli fast i någon handläggar-roll med noll krav på juridisk kompetens.

4. Ponera att jag får mediokra betyg. Kan min arbetslivserfarenhet och tidigare utbildning väga upp så att jag ändå har chans att få ett kvalificerat jobb som jurist? Jag har efter efter min examen jobbat som frivårdsinspektör i 1,5 år och jobbar nu med utredning/rådgivning inom den privata säkerhetsbranschen, och har även från studietiden erfarenhet av arbete inom både socialtjänst och krim.vård. Har dessa erfarenheter någon som helst betydelse i sammanhanget? För vilken typ av jurist-jobb skulle dessa erfarenheter isf kunna ses som meriterande?

Och avslutningsvis; Någon som har erfarenhet av att ta juristexamen vid 30-35 års ålder och kan svara på hur stort hinder åldern är när man söker jobb som nyexad jurist?

1. Det här är såklart högst individuellt, att du är något äldre tror jag kommer gynna dig om du ska arbeta på sidan av. Vad du arbetar med samt vilka möjligheter du har till att variera dina arbetstider är ju också en viktig faktor.

Min lillebror tog examen nu i vintras, en studiekamrat till honom arbetade 25% och gick ut med AB i nästintill allt.

2. Tredje och femte terminen kan vara rätt så stökiga, i alla fall i Uppsala.

3. Här hänvisar jag tillbaka till första frågan, det är absolut ingen omöjlighet att få goda betyg om du arbetar på sidan av dina studier.

4. Du har såklart möjligheter till kvalificerad tjänster men du ska vara beredd på att det kan ta något längre. Lyckas du få en kvalificerad tjänst så öppnas många dörrar inför framtiden.

5. Jag vet många som tagit examen inom årsspannet du uppger. De allra flesta landade ett kvalificerat arbete, en klar majoritet har börjat på storbyrå i Stockholm. Så nej, att ta examen mellan 30 - 35 års ålder kommer inte påverka något. I den åldern handlar det mer om dina egna prioriteringar än möjligheter, att göra entré på storbyrå exempelvis kanske inte är jättesexigt om tanken är ett förhållandevis lugnt familjeliv.
Senast redigerad av karlenn 2022-06-06 kl. 21:26.
Citera
2022-06-15, 16:55
Medlem
Hur ser det ut om man söker jobb på en byrå, vill de bara ha belastningsregister eller tittar de även tvistemål man varit involverad i? Är det i så fall annorlunda om man söker jobb på myndighet?
Citera
2022-06-20, 23:03
Medlem
hokoshas avatar
Citat:

Lite smådött med aktivitet här så passar på att dela med mig av min erfarenhet. Även om det nog inte är det du vill höra.

Började på JP på SU när jag var 29 och höll i knappt ett år. Hade också pluggat annat innan så hade bara minimalt med CSN kvar. Jobbade timmar på tidigare arbetsplatsen vid sidan av studierna redan från scratch för att få in "tänket" och för att man var van vid en annan ekonomisk situation än den som ren student.

Redan på JIKen höll jag på att stryka med. Någon får rätta mig om detta har ändrats de senaste åren, men jag upplevde väldigt många obligatoriska moment på JIKen. Valde seminariegrupp som började kl.08 för att komma upp ordentligt på dagarna. Min upplevelse var att det var seminarier (generellt obligatoriska) kl.08-11/12 ungefär. Sedan åt man lunch och sedan satt man i flera timmar med sin seminariegrupp och förberedde för nästa dags seminarier, då man fick många uppgifter att lösa. Ofta satt man alltså på plats cirka kl.08-16 och det fyra dagar i veckan.

Så redan på JIKen hade jag det tufft med att jobba så mycket som jag ville, vilket gjorde att jag fick jobba istället för att umgås med kompisar eller andra fritidsintressen. Efter första terminen (började på VT) fick jag sommarjobb ett steg upp i hierarkin på företaget, och blev sedermera erbjuden en fast tjänst där på hösten. Bye bye JP. Tyvärr. Blev sjukt svårt att motivera att tacka nej till en bra tjänst på ett företag och bransch som jag trivs med, till att knacka och harkla sig igenom 5 år på SU och sedan kanske vända papper på någon myndighet, vilket det säkerligen hade räckt att läsa ekonomi i typ Borås för.

Jag kan vara snett ute och vi har (förhoppningsvis) säkert en massa människor i denna grupp som gör supersuccé på superbyråer trots jobb vid sidan av studier och start i lite äldre ålder. Men för mig blev det inte roligare än vad det blev.
Citera
2022-06-21, 11:54
Medlem
Hallå hallå, snabb fråga om betyg.

Vad för typ av jobb kan man få med 30% AB och resterande BA? Är det möjligt att få intervju på större byråer om man har andra erfarenheter såsom enklare juridiskt arbete på byrå?
Citera
2022-06-21, 20:17
Medlem
S3bastianflyt3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Hallå hallå, snabb fråga om betyg.

Vad för typ av jobb kan man få med 30% AB och resterande BA? Är det möjligt att få intervju på större byråer om man har andra erfarenheter såsom enklare juridiskt arbete på byrå?

Det är definitivt möjligt att få intervju på byrå med de betygen. Det är betydligt enklare att få heltidsjobb än sommarnotarie. Jag vet de som fått jobb på MSA och Vinge med de betygen t.ex.
Citera
2022-06-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3bastianflyt3
Det är definitivt möjligt att få intervju på byrå med de betygen. Det är betydligt enklare att få heltidsjobb än sommarnotarie. Jag vet de som fått jobb på MSA och Vinge med de betygen t.ex.
Har också hört det där om att det är svårare att få sommarnotariat. Vad kan det bero på?
Citera
2022-06-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Har också hört det där om att det är svårare att få sommarnotariat. Vad kan det bero på?

Sjukt mycket fler sökande till sommarnotariat än till jobb som associate. Byrån där jag jobbar som sommarnotarie just nu fick t.ex. 150 ansökningar för 3 platser till sommarnotarie. Och det är ändå i underkant då det inte står sig mot t.ex. mannheimer eller w&c.

Alla sveriges juriststudenter söker ju i princip samma sommarnotariat då det inte finns särskilt många byråer utanför storstäderna (särskilt sthlm) som erbjuder sommarnotarie från början, varför det blir sjukt tuff konkurrens. Platserna som bitis är helt enkelt inte lika efterfrågade, även om det självklart finns tuff konkurrens för dem med!
Citera
2022-06-21, 23:06
Medlem
Citat:

1. Toppbetyg är möjliga att få även om du jobbar! Dock har vissa universitet närvarokrav som helt enkelt inte går att uppfylla om du inte jobbar typ nattskift. Exempelvis i Uppsala kräver de flesta terminskurser närvaro på seminarium 3 ggr/veckan mitt på dagen. Även de andra lärosätena lär ju kräva en viss närvaronivå, kan dock vara värt att dubbelkolla detta med någon som har koll.

2. T3 och T6 i Uppsala, s.k. väggen och muren. Annars är det mkt individuellt till vad du faktiskt har svårt för och/eller tycker är kul!

3. Finns ingen gräns för vilket jobb du kan få som du inte sätter på dig själv. Du kan bli jurist på byrå, handläggare på verk eller justitieminister! Det finns ingen på flashback som kan berätta vad du kan eller inte kan uppnå, det är ju helt proportionellt till hur mycket tid och kraft du lägger ner på inte bara plugget men även networking osv.

4. Du kommer nog inte få nytta av jobbet i den meningen att du kommer att använda erfarenheten från arbetsuppgifterna, men alla typer av arbeten upplever jag som att byråer osv tycker är meriterande. Visar du att du kan jobba och har referenser från chefer osv och även med ett kvalificerat jobb och utbildning kan detta ju inte vara annat än positivt. Sen om du ska jobba som jurist för något specifikt bolag som är inom ditt område, t.ex. jurist för securitas, kanske det kan vara extra meriterande med just det jobbet. Annars upplever jag att jobb i allmänhet är meriterande.
Citera
2022-06-22, 19:06
Medlem
Någon som vet om det är möjligt att få en sommarnotarieplats på någon av de större affärsjuridiska byråerna samma sommar som man lämnar in examensarbetet och läst sin sista termin? Alltså en situation där jag lämnar in examensarbetet i maj/juni men ännu inte tagit ut min examen.
Citera
2022-06-24, 11:04
Medlem
Hur väljer ni ut vilka domar ni ska läsa? Det finns ofta flera hundra som det refereras till i litteraturen. Även föreläsaren refererar till en mängd olika.
Citera
2022-06-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av husetidamascus
Hur väljer ni ut vilka domar ni ska läsa? Det finns ofta flera hundra som det refereras till i litteraturen. Även föreläsaren refererar till en mängd olika.
Enbart de som utgör kursfordran som ska läsas inför gruppövningar/seminarier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in