Citat:
Ursprungligen postat av
theswedGuy
Ska det här föreställa hur energieffektivt BTC-kedjan är? Bara för att hela bankväsendet drar drygt 2 ggr så mkt energi så inbillar du dig att det du kan jämföra det?
Hur många bolån hanterade BTC-kedjan förra året?
Hur många miljarder människor, hanterar BTC?
Hur många biljoner dollar per dag hanterar btc i valutatransaktioner?
Hur många aktietransaktioner?
Hur många betalningar?
Hur många försäkringar?
Hur många företagskonton?
Hur många privatkonton?
Hur många blanco-lån?
Du verkar slänga ur dig argument slumpmässigt som helt saknar relevans för diskussionen.
BTC är en lekstuga för en liten klick människor. De flesta bryr sig inte alls om BTC. Tekniken är intressant och kommer säkert ge förgreningar så småningom men jag tvivlar på att BTC någonsin blir en "världsvaluta". Jag skall äta upp mina skor om det sker.
Innan du hetsar upp dig så ställ dig själv frågan hur mycket av det du efterfrågar skulle kunna ersättas av Bitcoin i FRAMTIDEN. Kolla upp det och återkom.
Ingen säger att Bitcoin idag (obs idag) fyller ett syfte värt energiförbrukningen.
Oavsett detaljerna hit och ditt så handlar det bara om att påpeka att Bitcoin inte är en extra energikostnad (som redan idag kör på 60% förnybar energi), utan att den ersätter energikostnaden för befintliga system (som går på betydligt mindre förnybar energi).
Om Bitcoin i framtiden kan köra på 80% förnybar energi och kan ersätta så lite som 50% av befintlig banking som idag går på 80% smutsig energi så är det ändå en win win.
Jag tror att Bitcoin kan gå på mer än 80% förnybar energi och kan ersätta mer än 50% av befintliga sysftem och dessutom gör det så otroligt mycket bättre.
Förstår du poängen jag försöker komma till?
Det räcker att bara konstatera att om man tar bort en mellanhand (i snitt är det 19 olika banking noder inblandade idag) när A skall göra affärer med B för att man skall förstå att saker blir effektivare både kostnadsmässigt, resursmässigt och miljömässigt.
Nämn något som digitaliserats och fortfarande fyllt samma syfte som INTE övertrumfar sitt gamla fysiska medium. Du kan titta på skivindustrin, VHS marknaden, kartböcker, postgång, bankkontor osv osv. Bitcoin gör samma sak med stora delar av finansindustrin nu. Lägger du på DeFi på det, så tror jag inte du har särkilt mycket kvar av det du radade upp.