2022-06-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
According to a January report by the Bitcoin Mining Council, the global Bitcoin mining industry ran on an estimated 58.5% renewable energy by Q4 2021. The preference for clean energy is due to a combination of environmental conscientiousness, political pressures and an eye on the bottom line.

Intressant. Detta skall jag kolla upp lite mer. Kanske ändrades det kraftigt när Kineserna slutade att gräva.

Sista gången jag kommenterar detta med att det inte är nu vi skall bench marka Bitcoins bidrag till värden kontra dess kostnad. Det är dess potential jag pratar om. Om du fortfarande inte kan ta till dig detta så skit i att svara för då har inget att diskutera.

Nej, det är relevant eftersom du skriver att BTC är miljövänlig. Och den är inte miljövänlig, den är ren koskit som det ser ut idag. Så ändra i så fall rubriken på din tråd som är totalt missvisande.

Att folk, företag och institutioner kan ta full kontroll över sina egna värden istället för att tvingas anlita dyra banktjänster.
Internationella företag har ett helvete att bedriva affärsverksamhet i valutasvaga länder och politiskt instabila platser. Det är massa dyra risker som måste migreras på olika sätt som kostar pengar.

"En massa dyra risker", grattis det det vaga argumentet. Om du tänker efter, tror du att krypto på allvar hjälper företag som opererar i Argentina? Hur kommer det sig att de inte använder just det här sättet för att föra ut pengar idag? Det vore ju bara att tuta och köra, infrastrukturen finns ju?

Tror du att det kan bero på att det är omöjligt att köpa krypto därför att staten kontrollerar transaktionen peso->BTC och därigenom gör det nästan omöjligt att köpa BTC för pengar på ett bankkonto?

För övrigt så måste det vara möjligt för mig att köpa mitt kaffe, te, kakor, matvaror, bilar och så vidare för att btc på allvar skall bli accepterat av en allmänhet. Det är just därför som BTC är en lekstuga idag, därför att jag inte kan köpa mitt kaffe. Och att jag vet att om jag köper BTC för mina surt förvärvade slantar så kan den krascha när som helst. Inte direkt förtroendeingivande. Så länge inte "hela kedjan", det vill säga från bonden som gör bönorna till när det hamnar i min kopp, kan betalas med btc utan att växla någonstans så kommer du vara beroende av banker någonstans på vägen. Jag tror faktiskt inte du inser hur galet långt ifrån ditt Nirvana du är.

Dessutom är många problem för dessa företag inte ens kopplade till valutan i sig. Politiska risker är en helt annan värld än just valuta. Det smittar ofta av sig. Men problemet är att om ett företag kommer på ett sätt att smuggla ut vinster ur landet så kommer politikerna täppa till det snabbt. Det är med andra ord politiken som är det stora problemet. En annan är korruption.

Vi får se vad som händer med BTC i sig. Min gissning är att den kommer att växa ett tag framöver tills världen får nog med att lägga sådana vansinniga mängder el på något så meningslöst. Då kommer det förmodligen komma regleringar.

Men tekniken i sig, där tror jag nog vi kan få se intressant utveckling.
Citera
2022-06-21, 12:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Nej, det är relevant eftersom du skriver att BTC är miljövänlig. Och den är inte miljövänlig, den är ren koskit som det ser ut idag. Så ändra i så fall rubriken på din tråd som är totalt missvisande.
Det jag vill få fram är att Bitcoin kan drivas på energi som annars gått som waste då inget annat kan drivas på det.
Detta för att riggarna är så pass portabla att man kan ta dem till energikällan som finns.
Jag hoppas inte detta är svårt att ta in för den som förstår att transport av el betyder förluster.

Citat:
Om du tänker efter, tror du att krypto på allvar hjälper företag som opererar i Argentina? Hur kommer det sig att de inte använder just det här sättet för att föra ut pengar idag? Det vore ju bara att tuta och köra, infrastrukturen finns ju?
Återigen gör du misstaget att titta på hur Bitcoin fungerar idag. Nej Bitcoin fungerar inte idag för att det saknas regleringar som gör det svårt för företag att hantera det. Men allt fler företag börjar göra det och jag LOVAR dig att det hade varit betydligt lättare att köpt Bitcoin för alla argentinska pesetas (ja, det går att köpa Bitcoin i Argentina), istället för att ge sig ut på en marknad och leta lyx yachter med allt vad det innebar. Just denna historia var innan Bitcoin fanns som möjlighet.

Antyder du en gång till på att du inte fattat att det är Bitcoins framtida potential i en reglerad marknad som jag pratar om, så kan du tolka uteblivet svar som att jag inte orkar med dig längre.

Citat:
För övrigt så måste det vara möjligt för mig att köpa mitt kaffe, te, kakor, matvaror, bilar och så vidare för att btc på allvar skall bli accepterat av en allmänhet.
Sicken tur att det också är en möjlighet. Det som är tekniskt möjligt i El Salvador är tekniskt möjligt i London eller Säffle (i framtiden).
https://www.youtube.com/watch?v=6IAc1G8xaDs

Citat:
Men tekniken i sig, där tror jag nog vi kan få se intressant utveckling.
Wow, det finns hopp om att du förstår vad jag fokuserar på...
Citera
2022-06-21, 13:01
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det jag vill få fram är att Bitcoin kan drivas på energi som annars gått som waste då inget annat kan drivas på det.

Fullständigt trams, menar du att det inte finns bättre saker att göra med elen oavsett var den "finns"?
Citera
2022-06-21, 13:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Fullständigt trams, menar du att det inte finns bättre saker att göra med elen oavsett var den "finns"?
Ja det menar jag. Det står tydligt i den meningen du citerade...
Citera
2022-06-21, 13:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja det menar jag. Det står tydligt i den meningen du citerade...

Som om det inte finns vettigare beräkningar att sysselsätta datorer med?
Citera
2022-06-21, 13:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Som om det inte finns vettigare beräkningar att sysselsätta datorer med?
Tyvärr inte. Annars hade vi ju sett detta ske, eller hur?

https://www.cnbc.com/2022/02/12/23-year-old-texans-made-4-million-mining-bitcoin-off-flared-natural-gas.html
Dessa killar kör alltså inte bara riggar på energi som annars gått som waste, dom reducerar samtidigt utsläppen med 63%. Dvs "net positive"

The process reduces CO2-equivalent emissions by about 63% compared to continued flaring, according to research from Denver-based Crusoe Energy Systems.

“Growing up, I always saw flares, just being in the oil and gas industry. I knew how wasteful it was,”
Citera
2022-06-21, 13:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Tyvärr inte. Annars hade vi ju sett detta ske, eller hur?

https://www.cnbc.com/2022/02/12/23-year-old-texans-made-4-million-mining-bitcoin-off-flared-natural-gas.html
Dessa killar kör alltså inte bara riggar på energi som annars gått som waste, dom reducerar samtidigt utsläppen med 63%. Dvs "net positive"

The process reduces CO2-equivalent emissions by about 63% compared to continued flaring, according to research from Denver-based Crusoe Energy Systems.

“Growing up, I always saw flares, just being in the oil and gas industry. I knew how wasteful it was,”

Det här är så verklighetsfrånvänt att jag inte vet var man ska börja. T ex tog ju en annan skribent upp beräkningar av protein folding, vad sägs om det? Eller kanske tusentals andra sätt att förbruka el, om man nu har så mycket el att man inte vet vad man ska göra av det?
Citera
2022-06-21, 14:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det här är så verklighetsfrånvänt att jag inte vet var man ska börja. T ex tog ju en annan skribent upp beräkningar av protein folding, vad sägs om det? Eller kanske tusentals andra sätt att förbruka el, om man nu har så mycket el att man inte vet vad man ska göra av det?
Men ditt troll... Jag har frågat dig flera gånger varför ingen gör protein folding idag och du vägrar svara utan ställer bara samma fråga igen som en hackspett.

Så länge ingen gör protein folding så kommer dom tvingas elda upp gaserna, och då är det bättre att köra Bitcoin på dem och refusera utsläppen med 63%

Bitcoin mining konkurrerar uppenbarligen inte med protein folding här, så sluta fråga någon gång.
Citera
2022-06-21, 14:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Men ditt troll... Jag har frågat dig flera gånger varför ingen gör protein folding idag och du vägrar svara utan ställer bara samma fråga igen som en hackspett.

Så länge ingen gör protein folding så kommer dom tvingas elda upp gaserna, och då är det bättre att köra Bitcoin på dem och refusera utsläppen med 63%

Bitcoin mining konkurrerar uppenbarligen inte med protein folding här, så sluta fråga någon gång.

Det har du inte frågat mig "flera gånger". Kanske någon annan.

Jo, det beror på att man inte har överflödig datorkraft och övriga resurser i världen.

Det finns förmodligen kortsiktiga pengar att tjäna på bitcoin mining tyvärr.
Citera
2022-06-21, 14:34
Medlem
kebabmedpommess avatar
Relevant info:

https://cloudfront-us-east-1.images.arcpublishing.com/coindesk/P4GXVTQDXFBS7D42YHWHJKMCVA.png

Så du försöker hävda att det finns mängder av vatten- och kolkraft som bara går till spillo om inte några miners skyndar sig och sätter upp sina datorhallar bredvid.
Citera
2022-06-21, 14:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det har du inte frågat mig "flera gånger". Kanske någon annan.

Jo, det beror på att man inte har överflödig datorkraft och övriga resurser i världen.

Det finns förmodligen kortsiktiga pengar att tjäna på bitcoin mining tyvärr.
Men vad är det du säger då? Att man inte skall köra Bitcoin på det och samtidigt reducera utsläppen med 63% för att kanske någon annan, någon gång i framtiden, vill köra protein folding?

Vet du ens själv vad du försöker säga med hälften av dina svar som insinuerar helt idiotiska saker?
Citera
2022-06-21, 14:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Men vad är det du säger då? Att man inte skall köra Bitcoin på det och samtidigt reducera utsläppen med 63% för att kanske någon annan, någon gång i framtiden, vill köra protein folding?

Vet du ens själv vad du försöker säga med hälften av dina svar som insinuerar helt idiotiska saker?

Reducerar utsläppen? Du har cherrypickat något extremt, enstaka undantag där de kör sina miners med gas som producerats som en bieffekt av oljeborrning.

Tror du att det har någonting med verkligheten att göra på det stora hela? Har du räknat på hela livscykeln av vad de förbrukar och producerar?

Det är så otroligt stolligt att försöka hävda att man minskar utsläppen totalt sett när de ändå är beroende av att någon annan borrar efter olja.

Vad sägs om följande idé på samma spår: Du sätter upp en vindturbin på taket på din bil och börjar köra runt på motorvägen. Du genererar el från turbinen som sedan kan användas till att minea bitcoin! Det är ju gratis bitcoins!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in