2022-06-20, 07:34
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Sök på "BTC adoption curve" så kan du se att Bitcoin användare ökar ungefär dubbelt så snabbt som antalet internet användare ökade under internets tillväxtperiod. När det gäller adoption av ny teknik bland allmänheten är Bitcoin mycket snabbare än internet samt all ny teknik under 1900-talet inklusive bilar, elekticitet, telefoner, flygplan, tv-apparater och mobiltelefoner.

Enligt denna kurva så är vi i en tidig fas av Bitcoin adoption vilket innebär att den för nuvarande mest är ett samlarobjekt för att senare utvidgas till att kunna spenderas i vardagliga syften.

Att cryptovalutor inte används vardagligen för att handla på ICA är alltså inte ett tecken på att teknologin tar för lång tid på sig eller att den aldrig kommer att kunna användas för detta syfte. Det går extremt fort jämfört med andra teknologiska framsteg.

Dessa framsteg inkluderar även den miljömässiga biten som TS har påpekat i flera punkter. Den snabba tillväxten av proof-of-stake innebär dessutom mindre totala utsläpp i framtiden.

Samma pessimistiska argument "det används av för få, det slukar energi och skapar elektronikskrot" kan förövrigt användas för alla teknologiska uppfinningar i en tidig fas så som internet, telefoner, bilar osv. Men vem vill gå tillbaka till en tid utan dessa?

Människor har fått upp smaken för hur det är att kunna spara, investera och flytta pengar fritt utan stater och bankers negativa inflytande. Det behovet kommer inte att försvinna i framtiden.

Nu var ju ämnet Bitcoin och miljö. Jag vet att man kan bygga blockkedjor med andra tekniker som inte är lika absurt destruktiva.

Människor håller på att upptäcka hur krypto fungerar. Det finns en hel del trådar om det i det här forumet. Folk tappar bort nycklar, blir lurade, gör misstag osv. Då plötsligt saknar man både banken och lagstiftning …

En annan sak är att hela idén bakom krypto bygger på en felaktig idé om vad pengar är.
Citera
2022-06-20, 07:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Bitcoin drar helt patetiska mängder energi per transaktion. Det är ett enkelt faktum, oavsett om du skriver en massa hittepå-argument på Flashback eller inte.
So what?
Så gör många torktumlare och många andra saker också?

Tillskillnad från torktumlare och annat så löser Bitcoin ett stort världsligt problem, samtidigt som den avvecklare ett 100 år gammalt system som drar MER energi.
Det är svårt att ta in för många, men det gör det inte till ett mindre faktum för det.

Citat:
Efter mer än tio år av ”snart tar Bitcoin över från något vi inte förstår” så används det över huvud taget inte alls ännu. Det är bara ett stort jävla pyramidspel som slukar energi och genererar elektronikskrot.
På bara 10 år hann Bitcoin växa till 20% av guldets market kap. Om 5 år har den slukat guldets market cap.

Citat:
Men just ja… varför argumenterar jag rationellt med en religiöst övertygad fanatiker. Dumt av mig.
Fanatism brukar vara likställt med oförståelse och vägran att ta till sig argument... Att vara konservativ och vägra erkänna att man kanske hade fel.
Citera
2022-06-20, 08:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
So what?
Så gör många torktumlare och många andra saker också?

Ungefär lika trasig logik som när folk hävdade under pandemin att det är ju fler som dör i trafikolyckor än i covid, så vi behöver inga åtgärder.

Citat:
Tillskillnad från torktumlare och annat så löser Bitcoin ett stort världsligt problem, samtidigt som den avvecklare ett 100 år gammalt system som drar MER energi.
Det är svårt att ta in för många, men det gör det inte till ett mindre faktum för det.

Nej, den löser inga nya problem och drar INTE mindre energi än det nuvarande.
Citera
2022-06-20, 08:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nej, den löser inga nya problem och drar INTE mindre energi än det nuvarande.
Jo det gör det.

Din tur.
Citera
2022-06-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
Det enda jag ser med ungf 98% av all kritik mot cryptovaluta är: "Jag vill vara slav. Jag vill vara slav. Endast statskontrollerade valutor är "seriösa!" Jag vill vara slav. Frihet och självansvar är för IDIOTER! IDIOTER säger jag! Fan vad jag hatar frihet, fan vad jag hatar självtänkande och individuellt oberoende! Jsg vill vara slav. Och akademin som har rörat till snart vart enda västliga, tidigare frihetsorienterade samhälle på jorden (t.ex. främja LGBTQ+++ och Islam samtidigt, främja censur i pressen, med så mycket mera, och snart ska göra oss till chippade "robotdjur"), är GUD! Staten är GUD! Fan vad jag hatar frihet. Jag vill vara slav, jag vill vara slav."

Ja.
Du har rätt i nästan allt du säger.
Men du missförstod i vad jag sade.
*DE* (Våra OverLords, eller vad du vill kalla dom som bestämmer över oss) kommer avsluta denna typ av valuta, det kommer snart.

Att jag inte delar deras vilja eller åsikt om att alla andra är deras slavar, borde vara uppenbart.
Citera
2022-06-20, 10:18
Avslutad
Inget av TS är argument för att bitcoin äf miljövänligt.

Det är argument till varför man ska se miljöbelastningen som ekonomiskt behövlig.
Citera
2022-06-20, 14:00
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Fanatism brukar vara likställt med oförståelse och vägran att ta till sig argument... Att vara konservativ och vägra erkänna att man kanske hade fel.

Exakt.
Citera
2022-06-20, 14:04
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Inget av TS är argument för att bitcoin äf miljövänligt.

Det är argument till varför man ska se miljöbelastningen som ekonomiskt behövlig.

Det är nog snarare ”påståenden” än ”argument”.
Citera
2022-06-20, 14:19
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Jo det gör det.

Din tur.

Såhär: Ni som tror på Bitcoin kan ingenting alls om det ”finansiella systemet”. Det är därför ni tror på Bitcoin. Ett säkert system som avvecklar 7 betalningar per sekund behöver inte mycket energi alls. Bara Swish toppar på typ 70 betalningar per sekund.

Hur mycket energi som går åt för alla banker och betaltjänster för att hantera den globala volymen på gissningsvis max någonstans mellan 100 000 - 1 000 000 betalningar/sekund är det nog ingen som vet, men det är nog ändå sannolikt att det är mindre än Belgiens sammanlagda energiåtgång.

Bitcoin kommer ju aldrig någonsin att kunna ersätta de systemen, eller ens en bråkdel av dem, även om er hittepå-fantasi om ”store of value” skulle inträffa.
Citera
2022-06-20, 14:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hur mycket energi som går åt för alla banker och betaltjänster [...] är det nog ingen som vet
Som vanligt sitter ju ni och gissar, och då är det ju lätt att ha argument...

Recently released research report from Galaxy Digital has calculated the energy consumed by the Bitcoin network and then compared it to other industries, including the banking industry. It found that Bitcoin consumes 113.89 terawatt hours (TWh) per year, while the banking industry consumes 263.72 TWh per year

Du talar om swish betalningar, och det gör man betydligt snabbare, billigare och inte minst energi-effektivare på Lightning lagret. Ingen har sagt att motsvarande mängd transaktioner skall göras on chain. Men du kan ju låtsas som det så har du något att argumentera emot.

Citat:
Bitcoin kommer ju aldrig någonsin att kunna ersätta de systemen, eller ens en bråkdel av dem, även om er hittepå-fantasi om ”store of value” skulle inträffa.
Din åsikt. Min åsikt är att du har fel.
Senast redigerad av Leaston 2022-06-20 kl. 14:37.
Citera
2022-06-20, 15:31
Avstängd
Citat:
Recently released research report from Galaxy Digital has calculated the energy consumed by the Bitcoin network and then compared it to other industries, including the banking industry. It found that Bitcoin consumes 113.89 terawatt hours (TWh) per year, while the banking industry consumes 263.72 TWh per year
Så hur stor del av världsekonomin mätt i antal transaktioner står bitcoin för? Skulle verkligen sådant som aktiehandel dra mindre energi om den använde bitcoin istället för fiatvalutor? Det är chockerande att Bitcoin drar nästan hälften av hela banksystemet givet hur lite Bitcoin används.
Citera
2022-06-20, 16:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så hur stor del av världsekonomin mätt i antal transaktioner står bitcoin för? Skulle verkligen sådant som aktiehandel dra mindre energi om den använde bitcoin istället för fiatvalutor? Det är chockerande att Bitcoin drar nästan hälften av hela banksystemet givet hur lite Bitcoin används.
Dumt att mäta i transaktioner med tanke på att du kan göra miljontals transaktioner i Lightning utan att energiförbrukningen ökar.

Lite som att jämföra energiförbrukningen hos X2000 med en bil baserat på antal resor…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in