Citat:
Ursprungligen postat av
Bankrun
Du vill inte lasta JAIC för det och säger att det hade varit omotiverat att stabilisera fartyget. Men nu ser du ju ändå konsekvenserna av detta. Antingen så gör man det rätt från början eller så får man göra om och göra rätt. Om man inte gör det rätt från början så blir det bara en fadäs av det när något sådant här visar sig. Så jo, jag tycker det hade varit värt att göra rätt från första början. Det gör också att man kan hålla sin rygg fri
Fast nu skriver du stabilisera fartyget. Det skulle för det första inneburit att hon legat kvar som när hon sjönk, och då hade man förmodligen aldrig hittat hålen? De har ju kommit i dagen då slagsidan ökat ytterligare från ~135 grader 1994 (osäker på exakt vinkel).
För det andra kan man ju faktiskt säga att man försökte stabilisera vraket genom dumpningen av stenmassor i sluttningen S om vraket i samband med den ökända övertäckningen. Utan denna tänker jag att vraket vridit sig ännu mer upp och ned.
Nåväl, vi hamnar väl nästan OT med en lång diskussion om JAICs tillkortakommanden 1994-1995. Det väsentliga nu är att reda ut hål #1 en gång för alla (Hål #2 ligger visserligen längre ned på sidan såvitt jag förstått, men det verkar finnas konsensus att det uppstått på botten, i synnerhet som alla kan se berghällen därunder).
Därefter återstår ett par decennier med ältande om skador i förskeppet bakom visiret, och när det är löst kan man alltid ta upp konstiga tampar eller sladdar som tillkommit efter förlisningen och av vem och när och hur och varför…