2022-06-09, 09:31
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun
Dessutom är det samma allsånger år efter år, "Att angöra en brygga" och "Sånt är livet" är givna. Allsångshäftet behöver nog också en uppdatering.

Jag vet inte om jag till fullo håller med om det. Det är samma sak när man är i kyrkan och sjunger psalmer. De som relativt sällan går i kyrkan vill ju ha igenkänningsfaktorn. Inte nya poppiga psalmer bara för att prästen råkat tröttna på dem gamla.

Samma sak med Allsång på Skansen. Det är ju de gamla sångerna som folk känner igen och gillar, trotjänarna som skapar stämningen.

Vad jag får utslag av är när människor som inte kan tala svenska och har noll anknytning till folket/landet ska låtsas vara folkkära och gurgla svenska visor. Fy fan!
Citera
2022-06-09, 09:51
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag vet inte om jag till fullo håller med om det. Det är samma sak när man är i kyrkan och sjunger psalmer. De som relativt sällan går i kyrkan vill ju ha igenkänningsfaktorn. Inte nya poppiga psalmer bara för att prästen råkat tröttna på dem gamla.

Samma sak med Allsång på Skansen. Det är ju de gamla sångerna som folk känner igen och gillar, trotjänarna som skapar stämningen.

Vad jag får utslag av är när människor som inte kan tala svenska och har noll anknytning till folket/landet ska låtsas vara folkkära och gurgla svenska visor. Fy fan!

Det är dessvärre redan så att allsångshäftet har uppdaterats och att den traditionella svenska vislyriken och andra egentliga allsånger numera är utfasade, till förmån för melodifestivals- och svensktoppslåtar som kräver instrumentalt komp för att kunna framföras. Det är Tomas Ledin och Per Gessle som dominerar, och den historiska gränsen går ungefär vid Stikkan Anderson och Peter Himmelstrand. Jag har nog redan ältat detta långt över kverulansens nivå, här är två tidigare inlägg om saken.

(FB) Allsång på Skansen
(FB) Allsång på Skansen
Citera
2022-06-09, 09:57
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Det är dessvärre redan så att allsångshäftet har uppdaterats och att den traditionella svenska vislyriken och andra egentliga allsånger numera är utfasade, till förmån för melodifestivals- och svensktoppslåtar som kräver instrumentalt komp för att kunna framföras. Det är Tomas Ledin och Per Gessle som dominerar, och den historiska gränsen går ungefär vid Stikkan Anderson och Peter Himmelstrand. Jag har nog redan ältat detta långt över kverulansens nivå, här är två tidigare inlägg om saken.

(FB) Allsång på Skansen
(FB) Allsång på Skansen

Trist att höra. Jag har som sagt sedan länge slängt Allsång på Skansen på soptippen. Tyvärr, för jag verkligen älskade att bänka mig tisdagar kl. 20:00 med middag och kaffe och njuta av härligheten.

De onda har minsann Sverige och västvärlden i ett hårt grepp. Riktigt sorgligt att kändisar inte står upp för Sverige och svenskarna utan istället agerar medlöpare och profitörer.
Citera
2022-06-09, 12:52
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Det är bra med igenkänningsfaktor, men de kan gärna variera mer. Det är ett tiotal som återkommer hela tiden. Artisterna får vad jag vet, bara välja från häftet.

SVT försöker få in alla målgrupper, men vet inte om de lyckas så bra i detta program. Mycket trams, buskis, kulturberikning och PK har det blivit i en salig röra!
Citera
2022-06-20, 12:28
Medlem
picapicans avatar
Sanna gör sin sista allsångssommar, äntligen! Vem tar över? Själv skulle jag gärna se Andreas Weise. Det är dags för en man nu och han skulle passa perfekt i rollen.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...ang-pa-skansen
Citera
2022-06-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Sanna gör sin sista allsångssommar, äntligen! Vem tar över? Själv skulle jag gärna se Andreas Weise. Det är dags för en man nu och han skulle passa perfekt i rollen.

Tror även David Lindgren, som både har erfarenhet som artist och programledare, kommer vara en kandidat. Utöver dessa slänger jag även in Oscar Zia, Sarah Dawn Finer och Lina Hedlund bland kandidaterna.
Citera
2022-06-20, 14:16
Medlem
Abelssuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Tror även David Lindgren, som både har erfarenhet som artist och programledare, kommer vara en kandidat. Utöver dessa slänger jag även in Oscar Zia, Sarah Dawn Finer och Lina Hedlund bland kandidaterna.

Allsång på Skansen behöver verkligen förnyelse. Tror också att Zia eller Weise hade blivit riktigt bra. Lindgren är väl låst till TV4 i och med Let's Dance?!?
Citera
2022-06-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun
Allsång på Skansen behöver verkligen förnyelse. Tror också att Zia eller Weise hade blivit riktigt bra. Lindgren är väl låst till TV4 i och med Let's Dance?!?

Jo, jo men han kan ju kliva av...
Citera
2022-06-20, 15:12
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican

Tusse tar över!
Citera
2022-06-21, 00:46
Moderator
Dr Kings avatar
När Sanna nu slutar efter detta år lobbar jag för samma ersättare som jag lobbat för de senaste 3-4 programledarbytena.

Folklig, bra sångröst och humor. Jag talar givetvis om Björn Skifs. Han skulle vara helt perfekt för detta uppdrag.

Jag antar dock att de tycker att han är ”för gammal” och att de vill ha någon yngre.

Därför skulle jag tro att sådana som David Lindgren och Sarah Dawn Finer som redan nämnts ovan ligger bra till. David har nog dock en mycket bättre lön i Let’s Dance än vad han skulle få i Allsång på Skansen så frågan är hur pengakåt han är.

En annan kandidat är ju köttbullen Kalle Moraeus eller faktiskt även Lasse Kronér men den senare har väl inte kommit helt ut ur frysboxen efter metoo även om han har fått leda Doobiboo.
Citera
2022-06-21, 03:35
Medlem
Soterns avatar
Blir väl någon i familjen Wahlgren, de är ju med i allt annat.
Citera
2022-06-21, 17:09
Medlem
DyslexiKungens avatar
Synd att de blir en tråkig sommar igen med Sanna hon borde ha slutat för 7 år sen, jag hoppas att Björn Skifs eller Martin Stenmarck tar över och att det blir en Man nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in