Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
På tyska lastbilar med eldrör från? Svenskt blir magasin och bakstycke? Blir det krig riskerar eländet bli stående.
Nu ska vi inte bli så negativa. Då vi äntligen avser att utöka vårt artilleri.
Sedan kan man drömma att de nya ARCHER även får lite förbättringar. När jänkarna provade ARCHER så upptäckte de att viss typ av deras ammunition inte kunde användas. Tydligen en modell för längre räckvidd med PGK. Säkert dyrt att förändra. Men får vi både Jänkarna och Schweiz med på tåget. Så blir det generellt billigare mot om vi skulle stå för den processen själva. Fördelen blir att alla tre får möjlighet till ammunition för längre räckvidd.
Att utöka magasinet verkar vara svårt. Kanske något eget magasin för tre specialgranater för en eldstöt. Men lastbilarna borde kunna lasta reservammunition ca 6-12 granater. Eller för avancerad ammunition. Sedan hoppas jag att vaggan får möjlighet att kyla eldröret. Vilket även skulle vara en exportfördel till varmare länder som Indien etc.
Nu hoppas jag bara på ett kontrakt med HIMARS till vårt divisionsartilleri.
Jag tror ändå på en vidare utveckling med K9 i olika former. Åtminstone som en ersättare för BKAN1 i norr. Att sedan två av våra grannländer har den ger vissa fördelar.